Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości Uczeń:

      • wie, jak wykonać skoki zawrotne;

      • wie, jak wykonać przewrót w przód;

      • wie o wpływie koordynacji ruchowej na pozostałe cech motoryczne;

      • wie, jak bezpiecznie pokonać przeszkodę;

      • pamięta proste sekwencje ruchu;

      • rozpoznaje własne uzdolnienia motoryczne;

      • wie, dlaczego należy systematycznie podejmować wysiłek o charakterze wytrzymałościowym;

      • rozumie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego.

    2. Umiejętności Uczeń:

      • wykona bezpiecznie przewrót w przód;

      • wykona skoki zawrotne przez ławeczkę;

      • wykonuje proste ćwiczenia koordynacyjne;

      • powtórzy proste sekwencje ruchu;

      • potrafi zbadać w każdej chwili swoje tętno;

      • podejmuje samodzielnie decyzje w czasie aktywności ruchowej;

      • samodzielnie dobiera ćwiczenia doskonalące koordynację ruchową;

      • potrafi zastosować proste techniki relaksacji;

      • potrafi dostosować wysiłek fizyczny do swoich możliwości organizmu.

  2. Metody pracy Metoda naśladowcza – ścisła, zadaniowa – ścisła, zabawowo – naśladowcza.

  3. Środki dydaktyczne Skrzynia gimnastyczna, płotki lekkoatletyczne, piłki lekarskie, pachołki, materace gimnastyczne, szarfy.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno – porządkowe:

        • zbiórka i powitanie,

        • sprawdzenie gotowości do zajęć,

        • podanie tematu,

        • przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji.

      2. Przygotowanie organizmu do wysiłku – rozgrzewka:

        • grupa ćwiczebna ustawiona w szeregu przy ścianie sali gimnastycznej lub korytarza przemieszczamy się na przeciwległą stronę wykonując ćwiczenia podawane przez nauczyciela:

          • trucht,

          • trucht z krążeniem ramion w przód,

          • trucht z krążeniem ramion w tył,

          • bieg z wysokim unoszeniem kolan,

          • bieg z uderzaniem piętami o pośladki,

          • trzy skoki na jednej nodze i trzy na drugiej nodze,

          • cwał bokiem,

          • przeplatanka,

          • wieloskoki,

          • marsz na czworakach przodem,

          • marsz na czworakach tyłem,

          • pajączki przodem,

          • pajączki tyłem.

    2. Faza realizacyjna

      1. Ustawiamy tor przeszkód z podstawowych przyrządów i przyborów sportowych ogólnie dostępnych w każdej sali gimnastycznej. Poszczególne elementy toru które pokonują ćwiczący muszą być proste i łatwe do pokonania przez wszystkich uczniów danej grupy ćwiczebnej. Zadania muszą być znane i nie wymagające precyzji wykonania. Elementy toru należy ustawić tak, aby wykorzystać całą dostępną przestrzeń sali gimnastycznej. Kierunek pokonywania toru powinien być jasno określony i zrozumiały dla wszystkich ćwiczących. Tor pokonują ćwiczący jeden za drugim (forma strumieniowa) z zachowaniem bezpiecznych odstępów między ćwiczącymi.
        Przykładowy tor przeszkód:

        • pierwsza długość sali, po starcie dwa zadania do wykonania:

          • 4 skoki zawrotne przez ławeczkę gimnastyczną;

          • przewrót w przód na materacu;

        • druga długość sali:

          • przejście dowolnym sposobem przez szarfę;

          • pokonanie skrzyni gimnastycznej w sposób wskazany przez nauczyciela eliminujący brawurę ćwiczących (należy asekurować ćwiczących na tym elemencie gimnastycznym);

        • trzecia długość sali:

          • pokonanie ustawionych płotków gimnastycznych: pierwszego dołem, drugiego górą;

        • czwarta długość sali:

          • chwytamy uprzednio przygotowane dwie piłki lekarskie jedno kilogramowe i niosąc je dobiegamy do mety.

            Tor możemy pokonywać również na czas. Szybkość pokonania toru, co wiąże się z mierzonym czasem, wpływa na intensywność wykonywanego ćwiczenia i wyzwala duże emocje u uczniów.
            Do rozkładania i zbierania toru możemy wykorzystać nie ćwiczących. Jeżeli ich nie ma, każdy element przynoszą i zanoszą ściśle określeni uczniowi.

    3. Faza podsumowująca

      1. Ćwiczenia oddechowe.

      2. Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących.

      3. Sportowe pożegnanie.

  5. Bibliografia

    1. Dziak A., Zagrożenie dla narządu ruchu u polskich dzieci, Materiały z Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej, IS, Warszawa, 1995.

    2. Gagne R., Briggs L., Wager W., Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa, 1992.

    3. Lachowicz L., Organizacja wychowania fizycznego i sportu w szkole, AWF w Gdańsku, Gdańsk, 1987.

    4. Lohmann W., Bieg, skok, rzut, Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa, 1972.

    5. Pacinowski S., Problemy oceny szkolnej, PZWS, Warszawa, 1966.

    6. Program usportowienia uczniów, GKKFiS, Warszawa, 1981.

    7. Strzyżewski S., Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną, WSiP, Warszawa, 1997.

    8. Zuchora K., Rola szkoły w kształtowaniu aktywności ruchowej, Roczniki Naukowe PWN, t. XIX., Warszawa, 1974.

  6. Czas trwania lekcji 45 minut

R1HOoBkXivs9R

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 49.97 KB w języku polskim
RoE08zMuQ0kUf

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim