Tor przeszkód - wytrzymałość
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Wiadomości Uczeń:
wie, jak wykonać skoki zawrotne;
wie, jak wykonać przewrót w przód;
wie o wpływie koordynacji ruchowej na pozostałe cech motoryczne;
wie, jak bezpiecznie pokonać przeszkodę;
pamięta proste sekwencje ruchu;
rozpoznaje własne uzdolnienia motoryczne;
wie, dlaczego należy systematycznie podejmować wysiłek o charakterze wytrzymałościowym;
rozumie, że intensywność tętna zależy od wysiłku fizycznego.
Umiejętności Uczeń:
wykona bezpiecznie przewrót w przód;
wykona skoki zawrotne przez ławeczkę;
wykonuje proste ćwiczenia koordynacyjne;
powtórzy proste sekwencje ruchu;
potrafi zbadać w każdej chwili swoje tętno;
podejmuje samodzielnie decyzje w czasie aktywności ruchowej;
samodzielnie dobiera ćwiczenia doskonalące koordynację ruchową;
potrafi zastosować proste techniki relaksacji;
potrafi dostosować wysiłek fizyczny do swoich możliwości organizmu.
Metody pracy Metoda naśladowcza – ścisła, zadaniowa – ścisła, zabawowo – naśladowcza.
Środki dydaktyczne Skrzynia gimnastyczna, płotki lekkoatletyczne, piłki lekarskie, pachołki, materace gimnastyczne, szarfy.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Sprawy organizacyjno – porządkowe:
zbiórka i powitanie,
sprawdzenie gotowości do zajęć,
podanie tematu,
przypomnienie zasad bezpieczeństwa na lekcji.
Przygotowanie organizmu do wysiłku – rozgrzewka:
grupa ćwiczebna ustawiona w szeregu przy ścianie sali gimnastycznej lub korytarza przemieszczamy się na przeciwległą stronę wykonując ćwiczenia podawane przez nauczyciela:
trucht,
trucht z krążeniem ramion w przód,
trucht z krążeniem ramion w tył,
bieg z wysokim unoszeniem kolan,
bieg z uderzaniem piętami o pośladki,
trzy skoki na jednej nodze i trzy na drugiej nodze,
cwał bokiem,
przeplatanka,
wieloskoki,
marsz na czworakach przodem,
marsz na czworakach tyłem,
pajączki przodem,
pajączki tyłem.
Faza realizacyjna
Ustawiamy tor przeszkód z podstawowych przyrządów i przyborów sportowych ogólnie dostępnych w każdej sali gimnastycznej. Poszczególne elementy toru które pokonują ćwiczący muszą być proste i łatwe do pokonania przez wszystkich uczniów danej grupy ćwiczebnej. Zadania muszą być znane i nie wymagające precyzji wykonania. Elementy toru należy ustawić tak, aby wykorzystać całą dostępną przestrzeń sali gimnastycznej. Kierunek pokonywania toru powinien być jasno określony i zrozumiały dla wszystkich ćwiczących. Tor pokonują ćwiczący jeden za drugim (forma strumieniowa) z zachowaniem bezpiecznych odstępów między ćwiczącymi.
Przykładowy tor przeszkód:pierwsza długość sali, po starcie dwa zadania do wykonania:
4 skoki zawrotne przez ławeczkę gimnastyczną;
przewrót w przód na materacu;
druga długość sali:
przejście dowolnym sposobem przez szarfę;
pokonanie skrzyni gimnastycznej w sposób wskazany przez nauczyciela eliminujący brawurę ćwiczących (należy asekurować ćwiczących na tym elemencie gimnastycznym);
trzecia długość sali:
pokonanie ustawionych płotków gimnastycznych: pierwszego dołem, drugiego górą;
czwarta długość sali:
chwytamy uprzednio przygotowane dwie piłki lekarskie jedno kilogramowe i niosąc je dobiegamy do mety.
Tor możemy pokonywać również na czas. Szybkość pokonania toru, co wiąże się z mierzonym czasem, wpływa na intensywność wykonywanego ćwiczenia i wyzwala duże emocje u uczniów.
Do rozkładania i zbierania toru możemy wykorzystać nie ćwiczących. Jeżeli ich nie ma, każdy element przynoszą i zanoszą ściśle określeni uczniowi.
Faza podsumowująca
Ćwiczenia oddechowe.
Zbiórka, podsumowanie lekcji, wyróżnienie najlepiej ćwiczących.
Sportowe pożegnanie.
Bibliografia
Dziak A., Zagrożenie dla narządu ruchu u polskich dzieci, Materiały z Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej, IS, Warszawa, 1995.
Gagne R., Briggs L., Wager W., Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa, 1992.
Lachowicz L., Organizacja wychowania fizycznego i sportu w szkole, AWF w Gdańsku, Gdańsk, 1987.
Lohmann W., Bieg, skok, rzut, Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa, 1972.
Pacinowski S., Problemy oceny szkolnej, PZWS, Warszawa, 1966.
Program usportowienia uczniów, GKKFiS, Warszawa, 1981.
Strzyżewski S., Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną, WSiP, Warszawa, 1997.
Zuchora K., Rola szkoły w kształtowaniu aktywności ruchowej, Roczniki Naukowe PWN, t. XIX., Warszawa, 1974.
Czas trwania lekcji 45 minut