Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Tosca” Giacoma Pucciniego

Zapoznanie uczniów z tematyką i problematyką opery „Tosca” Pucciniego. Przedstawienie głównych bohaterów scenicznego dzieła. Omówienie historii powstania utworu oraz wysłuchanie poszczególnych części opery. Wyjaśnienie pojęcia „weryzm” oraz wskazanie elementów werystycznych, występujących w „Tosce”.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Omówić tematykę i problematykę opery „Tosca” Pucciniego.

  2. Przedstawić główne postaci występujące w operze oraz je scharakteryzować.

  3. Wyjaśnić pojęcie „weryzmu”.

  4. Omówić historię powstania omawianej opery.

  5. Rozpoznać fragmenty wysłuchanych części „Toski” oraz je nazwać*.*

  6. Wskazać cechy werystyczne, występujące w operze „Tosca”.

Metoda pracy

Metoda opisu z elementami pogadanki. Percepcja muzyczna. Analiza muzyczna – praca w grupach. Forma ćwiczeniowa.

Środki dydaktyczne

1. Podręcznik – Gwizdalska D., *Historia muzyki cz.*1, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2006

2. Stanowisko do odtwarzania płyt.

3. Nagranie CD lub video opery „Tosca” G. Pucciniego.

  1. Karta pracy ucznia

  2. Partytura opery

4. Przebieg lekcji

    1. Sprawdzenie obecności.

    2. Powtórzenie wiadomości poprzez odpytanie jednej osoby, z trzech ostatnich lekcji.

    3. Podanie tematu do zeszytu.

(10 min)

    1. Metodą opisu, omówienie historii powstania opery „Tosca” Giacoma Pucciniego oraz wskazanie charakterystycznych elementów tej opery. Omówienie stylistyki dzieła. Wyjaśnienie pojęcia „weryzm muzyczny”.

  • Notatka:

Opera w trzech aktach.
Libretto - Luigi Illica i Giuseppe Giacosa.
Prapremiera – 14 I 1900 r., Teatro Costanzi, Rzym.

„Tosca” to jedno z najpopularniejszych dzieł Pucciniego. Opera ma niezwykle żywą, dynamiczną akcję, a także wspaniałą, zróżnicowaną muzykę. Kompozytor posługiwał się (zgodnie z koncepcją Wagnera) motywami przewodnimi. Do „Toski” skomponował ich ok. 60. Zmieniają się one bardzo szybko, zwłaszcza w I akcie. Inspiracją do skomponowania „Toski” była sztuka Victoriena Sardou, napisana w 1887 roku dla Sary Bernhardt. Sztuka stała się wielkim przebojem Europy. Puccini obejrzał ją w Mediolanie, w 1889 r., pozostając pod wielkim wrażeniem dzieła. Zwrócił się do Sardou o zezwolenie na przerobienie „Tosci” na libretto. Sardou odmówił, więc Puccini zarzucił projekt, powracając do niego dopiero w 1895 r. Wtedy jednak okazało się, iż jego wydawca - Ricordi, otrzymał wreszcie zgodę od Sardou na adaptację, lecz ten sądząc, że Puccini zrezygnował z tematu, zawarł już kontrakt na skomponowanie opery z Alberto Franchettim. Jednak librecista Illica przekonał Franchettiego, by wycofał się z umowy, i wtedy „Tosca” ostatecznie trafiła w ręce Pucciniego. Komponować ją zaczął latem 1896 roku, ukończył zaś we wrześniu 1899 roku. „Tosca” jest doskonałym przykładem zastosowania konwencji weryzmu operowego. Stąd wiele w niej brutalnych scen, niespotykanych w operach epoki belcanta. Arie w „Tosce” nie są już wyłącznie popisami śpiewaków, ale swoim tekstem nawiązują do treści libretta.

Weryzm - kierunek w muzyce włoskiej (także francuskiej i niemieckiej) przełomu XIX i XX wieku, najsilniej obecny w twórczości operowej, w tradycji i kanonach opery romantycznej. Przeciwstawiony został współczesnemu realizmowi. Charakteryzowała go m.in. dominacja dramatycznego recytatywu, brak koloratury w śpiewie.

Główni przedstawiciele: R. Leoncavallio, P. Mascagni, G. Puccini (Włochy), A. Bruneau, G. Charpentier (Francja), E. d'Albert ( Niemcy).

  1. Metodą opisu, przedstawienie bohaterów opery „Tosca” oraz omówienie tematyki dzieła, na podstawie „Przewodnika operowego” J. Kańskiego.

  • Notatka:

Postaci:

  • Floria Tosca - słynna śpiewaczka rzymska

  • Mario Cavaradossi - malarz, kochanek Toski

  • Baron Scarpia - prefekt policji rzymskiej

  • Cesare Angelotti - uciekinier, były konsul Republiki Rzymskiej

  • Zakrystianin - kościoła św. Andrzeja

  • Spoletta - podwładny Scarpii

Orszak duchowieństwa, lud rzymski, żołnierze.

(25 min)

    1. Wysłuchanie fragmentów opery „Tosca” lub obejrzenie przedstawienia na video. Wskazanie elementów werystycznych występujących w operze.

    2. Zapisanie notatki do zeszytu.

(10 min)

5. Bibliografia

a. Ekiert J., Bliżej muzyki. Encyklopedia, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1994

b. Gwizdalska D., Historia muzyki cz.1, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2006

c. Kański. J., Przewodnik operowy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków1978

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji pt. „Tosca” Giacoma Pucciniego.

Zadanie domowe

R13agk7PgMgWI

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 39.00 KB w języku polskim