Tourist Information – ćwiczenia w słuchaniu
Tourist Information – ćwiczenia w słuchaniu
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i słuchania na temat informacji turystycznych.
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zwroty potrzebne do rozmowy na temat informacji turystycznych,
zna zasady podawania czasu (godziny),
wie, jak uzupełnić ćwiczenie ze słuchu.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się słowami związanymi z informacjami turystycznymi,
słucha ze zrozumieniem,
wyszukuje różnice między tekstem słuchanym a czytanym,
stosuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji odgrywania ról przewodnika i turysty,
potrafi uzupełnić tekst ze słuchu,
odgrywa zadane role,
podaje czas (godzinę).
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania i mówienia,
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
nie wstydzi się odgrywać i prezentować przed kolegami wyznaczonych ról,
uczestniczy w grze dydaktycznej.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, praca z podręcznikiem, opis, metoda ról, dyktando, gra dydaktyczna
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD, dodatkowe miasta na kartkach oraz godziny do dyktanda
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie o informacjach turystycznych”. Sprawdza i ocenia pracę domową w zeszytach.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel dyktuje godziny po angielsku (podaje różne czasy), a uczniowie zapisują w zeszytach liczby. Następnie czytają je po polsku.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 30‑31. Nauczyciel wyjaśnia polecenie z ćwiczenia 7 na stronie 31 i odtwarza nagranie. Uczniowie znajdują różnice miedzy tekstem pisanym a mówionym - praca indywidualna. Następnie wyjaśniają te różnice na głos. Powtórzenie wiadomości z ostatniej lekcji.
Nauczyciel prosi o wyjaśnienie ćwiczenia 8, potem odtwarza nagranie, a uczniowie uzupełniają je ze słuchu. Następnie kilku uczniów czyta dialog w parach oraz streszcza jego sens (mogą streścić w języku polskim).
Uczniowie w parach odgrywają role przewodnika i turysty, opierając się na broszurze o Londynie ze stron 30‑31. Zdolniejsi uczniowie otrzymują od nauczyciela dodatkowe miasta i sami wymyślają do nich dialogi. Nauczyciel chodzi po klasie i słucha dialogów, poprawiając błędy i chwaląc uczniów (załącznik 1).
Gra dydaktyczna: „głuchy telefon”. Nauczyciel podaje zwrot z ćwiczenia 8, a uczniowie powtarzają go sobie „z ucha do ucha”. Ostatnia osoba wypowiada zwrot na głos.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia pracę wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.
5. Bibliografia
Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Elementary, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.
Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Słowa i zwroty pomocne przy tworzeniu dialogów:
brochure, tickets, science, tube
Entrance is free
I’d like info about
What do you want to see / know?
You can go to
It opens / closes at
How much are…?
b) Zadanie domowe
Naucz się zwrotów z ćwiczenia 8. Napisz dialog, który prowadziłeś w parze. Wybierz sobie miasto (może być to, w którym mieszkasz) i napisz o nim krótką notkę informacyjną.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Trzeba uświadomić uczniom, jak bardzo mogą im być potrzebne informacje i słownictwo z tej lekcji, kiedy będą turystami za granicą. Powinno ich to zmotywować do aktywnej pracy.