Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tourist Information – ćwiczenia w słuchaniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i słuchania na temat informacji turystycznych.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zwroty potrzebne do rozmowy na temat informacji turystycznych,

  • zna zasady podawania czasu (godziny),

  • wie, jak uzupełnić ćwiczenie ze słuchu.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się słowami związanymi z informacjami turystycznymi,

  • słucha ze zrozumieniem,

  • wyszukuje różnice między tekstem słuchanym a czytanym,

  • stosuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji odgrywania ról przewodnika i turysty,

  • potrafi uzupełnić tekst ze słuchu,

  • odgrywa zadane role,

  • podaje czas (godzinę).

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania i mówienia,

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się odgrywać i prezentować przed kolegami wyznaczonych ról,

  • uczestniczy w grze dydaktycznej.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, praca z podręcznikiem, opis, metoda ról, dyktando, gra dydaktyczna

Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD, dodatkowe miasta na kartkach oraz godziny do dyktanda

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie o informacjach turystycznych”. Sprawdza i ocenia pracę domową w zeszytach.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel dyktuje godziny po angielsku (podaje różne czasy), a uczniowie zapisują w zeszytach liczby. Następnie czytają je po polsku.

  2. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 30‑31. Nauczyciel wyjaśnia polecenie z ćwiczenia 7 na stronie 31 i odtwarza nagranie. Uczniowie znajdują różnice miedzy tekstem pisanym a mówionym - praca indywidualna. Następnie wyjaśniają te różnice na głos. Powtórzenie wiadomości z ostatniej lekcji.

  3. Nauczyciel prosi o wyjaśnienie ćwiczenia 8, potem odtwarza nagranie, a uczniowie uzupełniają je ze słuchu. Następnie kilku uczniów czyta dialog w parach oraz streszcza jego sens (mogą streścić w języku polskim).

  4. Uczniowie w parach odgrywają role przewodnika i turysty, opierając się na broszurze o Londynie ze stron 30‑31. Zdolniejsi uczniowie otrzymują od nauczyciela dodatkowe miasta i sami wymyślają do nich dialogi. Nauczyciel chodzi po klasie i słucha dialogów, poprawiając błędy i chwaląc uczniów (załącznik 1).

  5. Gra dydaktyczna: „głuchy telefon”. Nauczyciel podaje zwrot z ćwiczenia 8, a uczniowie powtarzają go sobie „z ucha do ucha”. Ostatnia osoba wypowiada zwrot na głos.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia pracę wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Harris M., Mower D., Sikorzyńska A., Opportunities Elementary, Wydawnictwo Pearson Longman, Slovakia 2005.

  2. Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  3. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

  4. Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Słowa i zwroty pomocne przy tworzeniu dialogów:

brochure, tickets, science, tube

Entrance is free

I’d like info about

What do you want to see / know?

You can go to

It opens / closes at

How much are…?

b) Zadanie domowe

Naucz się zwrotów z ćwiczenia 8. Napisz dialog, który prowadziłeś w parze. Wybierz sobie miasto (może być to, w którym mieszkasz) i napisz o nim krótką notkę informacyjną.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Trzeba uświadomić uczniom, jak bardzo mogą im być potrzebne informacje i słownictwo z tej lekcji, kiedy będą turystami za granicą. Powinno ich to zmotywować do aktywnej pracy.

R14VLbnVlEWgc

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.89 KB w języku polskim
RTCDWyPIi0pcG

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim