Tradycje Wielkanocne
Scenariusz lekcji
Cele lekcji
Cele
Kształtowanie postawy szacunku dla tradycji i poglądów religijnych innych.
Kształtowanie postaw etycznych i rozwijanie wrażliwości moralnej.
Przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji.
Zdobycie wiedzy na temat Świąt Wielkiej Nocy.
Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
Dbanie o czystość i porządek w miejscu pracy.
Umiejętności
Uczeń potrafi wymienić najważniejsze tradycje związane z Świętem Wielkiej Nocy.
Uczeń wykazuje postawę szacunku dla tradycji i poglądów religijnych.
Uczeń potrafi odnaleźć informacje, posługując się tradycyjnymi i nowoczesnymi źródłami wiedzy.
Uczeń rozumie znaczenie tradycji.
Uczeń potrafi wykonać proste ozdoby świąteczne.
Metody pracy
Rozmowa kontrolowana.
Uzewnętrznianie swoich przeżyć, doświadczeń i uczuć w formie prac manualnych.
Środki dydaktyczne
kredki, ołówki, kartki papieru, mazaki, nożyczki, pocztówki świąteczne (symbole Wielkiej Nocy), pisanki, kartki z podziałem prac dla grup.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Powitanie klasy oraz sprawdzenie listy uczniów.
Organizacyjne sprawy klasowe (według potrzeb): usprawiedliwienia nieobecności, informacje klasowe.
Prowadzący prosi uczniów o ustawienie stolików w jeden duży stół i zajęcie miejsca wokół stołu (wszyscy uczniowie muszą mieć swoje miejsce przy wspólnym stole).
Nauczyciel przedstawia temat lekcji (Tradycje Wielkanocne w naszych domach) i prosi uczniów o opowiedzenie, w jaki sposób Święta Wielkanocne są spędzane w domach uczniów.
Wypowiadają się uczniowie chętni.Jeden z uczniów zapisuje wypowiedzi (w skróconej formie) swoich kolegów i koleżanek na tablicy. Np.: święconka, śniadanie wielkanocne, lany poniedziałek, składanie życzeń, malowanie jajek, wysyłanie pocztówek.
Nauczyciel prosi uczniów o pracę w grupach i ponowne zajęcie miejsca przy stole.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi przedstawiciela każdej grupy o wylosowanie zadania (kartki z zadaniami). Uczniowie ciągną kartki:
Zadania:Zadanie 1 — utwórz 2 różne pocztówki na Święta Wielkiej Nocy: wytnij, zaprojektuj, narysuj, technika dowolna.
Zadanie 2 — wykonaj kilka pisanek, technika dowolna.
Zadanie 3 — zrób plakat reklamujący Święta Wielkiej Nocy, technika dowolna.
Zadanie 4 — zaplanuj menu na Świąteczne Śniadanie.
Zadanie 5 — napisz krótki referat dotyczący Świąt Wielkiej Nocy zawierający informacje o: historii, tradycji, wierzeniach.
Uczniowie wykonują swoje zadania w grupach. Nauczyciel kontroluje prace. Uczniowie powinni korzystać z różnych źródeł informacji: encyklopedie, słowniki, inne książki.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi o zakończenie wykonywania prac i posprzątanie swojego miejsca pracy.
Przedstawiciel każdej grupy prezentuje pracę/prace wykonane przez daną grupę.
Wszystkie prace zostają wyeksponowane w klasie.
Czas trwania lekcji
45 minut