Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Cele

      • Kształtowanie postawy szacunku dla tradycji i poglądów religijnych innych.

      • Kształtowanie postaw etycznych i rozwijanie wrażliwości moralnej.

      • Przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji.

      • Zdobycie wiedzy na temat Świąt Wielkiej Nocy.

      • Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.

      • Dbanie o czystość i porządek w miejscu pracy.

    2. Umiejętności

      • Uczeń potrafi wymienić najważniejsze tradycje związane z Świętem Wielkiej Nocy.

      • Uczeń wykazuje postawę szacunku dla tradycji i poglądów religijnych.

      • Uczeń potrafi odnaleźć informacje, posługując się tradycyjnymi i nowoczesnymi źródłami wiedzy.

      • Uczeń rozumie znaczenie tradycji.

      • Uczeń potrafi wykonać proste ozdoby świąteczne.

  2. Metody pracy

    • Rozmowa kontrolowana.

    • Uzewnętrznianie swoich przeżyć, doświadczeń i uczuć w formie prac manualnych.

  3. Środki dydaktyczne

    • kredki, ołówki, kartki papieru, mazaki, nożyczki, pocztówki świąteczne (symbole Wielkiej Nocy), pisanki, kartki z podziałem prac dla grup.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      • Powitanie klasy oraz sprawdzenie listy uczniów.

      • Organizacyjne sprawy klasowe (według potrzeb): usprawiedliwienia nieobecności, informacje klasowe.

      • Prowadzący prosi uczniów o ustawienie stolików w jeden duży stół i zajęcie miejsca wokół stołu (wszyscy uczniowie muszą mieć swoje miejsce przy wspólnym stole).

      • Nauczyciel przedstawia temat lekcji (Tradycje Wielkanocne w naszych domach) i prosi uczniów o opowiedzenie, w jaki sposób Święta Wielkanocne są spędzane w domach uczniów.
        Wypowiadają się uczniowie chętni.

      • Jeden z uczniów zapisuje wypowiedzi (w skróconej formie) swoich kolegów i koleżanek na tablicy. Np.: święconka, śniadanie wielkanocne, lany poniedziałek, składanie życzeń, malowanie jajek, wysyłanie pocztówek.

      • Nauczyciel prosi uczniów o pracę w grupach i ponowne zajęcie miejsca przy stole.

    2. Faza realizacyjna

      • Nauczyciel prosi przedstawiciela każdej grupy o wylosowanie zadania (kartki z zadaniami). Uczniowie ciągną kartki:
        Zadania:

        • Zadanie 1 — utwórz 2 różne pocztówki na Święta Wielkiej Nocy: wytnij, zaprojektuj, narysuj, technika dowolna.

        • Zadanie 2 — wykonaj kilka pisanek, technika dowolna.

        • Zadanie 3 — zrób plakat reklamujący Święta Wielkiej Nocy, technika dowolna.

        • Zadanie 4 — zaplanuj menu na Świąteczne Śniadanie.

        • Zadanie 5 — napisz krótki referat dotyczący Świąt Wielkiej Nocy zawierający informacje o: historii, tradycji, wierzeniach.

      • Uczniowie wykonują swoje zadania w grupach. Nauczyciel kontroluje prace. Uczniowie powinni korzystać z różnych źródeł informacji: encyklopedie, słowniki, inne książki.

    3. Faza podsumowująca

      • Nauczyciel prosi o zakończenie wykonywania prac i posprzątanie swojego miejsca pracy.

      • Przedstawiciel każdej grupy prezentuje pracę/prace wykonane przez daną grupę.

      • Wszystkie prace zostają wyeksponowane w klasie.

  5. Czas trwania lekcji
    45 minut

R1U8dQjweFBqa

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 20.19 KB w języku polskim
R1erOCew5JSmM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim