Transformations – ćwiczenia w czytaniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i czytania.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • słownictwo związane z transformacjami i muzeami,

  • wymowę i znaczenie nowych wyrazów,

  • podstawowe informacje o sławnych muzeach.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi transformacji,

  • ćwiczy sprawność czytania i mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o muzeach i ich transformacjach,

  • potrafi czytać ze zrozumieniem,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem,

  • słucha ze zrozumieniem,

  • ćwiczy wymowę,

  • wyraża opinie.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręczniki, płyta i odtwarzacz CD, zdjęcia sławnych muzeów

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie opisywać sławne muzea i ich transformacje (zmiany). Będziecie słuchać, czytać i mówić o muzeach. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego lub zawodowego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, co wiedzą na temat muzeów OrsayTate Modern. Uczniowie odpowiadają ustnie. Nauczyciel rozdaje zdjęcia i prosi o ich opis. Uczniowie opisują też zdjęcia w podręczniku na stronie 60. Krótka pogadanka i prezentacja pracy domowej uczniów (opis sławnych muzeów).

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy. Pierwsza czyta tekst o The Musee d’Orsay, a druga o Tate Modern.

  3. Uczniowie wykonują ćwiczenia na rozumienie do swoich tekstów (ćwiczenie 2.). Przygotowują również pytania dla przeciwnej grupy. Przykładowe pytania: Where is this museum? When was it built? How did it change? What’s inside?

  4. Uczniowie przesiadają się i w parach opowiadają sobie nawzajem o tych muzeach – zadają pytania i odpowiadają na nie (w każdej parze mają być osoby z dwóch różnych grup). Nauczyciel monitoruje ich pracę, chodząc po sali i słuchając rozmów. Może ustalić limit, np. 5 pytań. Jedna para może zaprezentować rozmowę na głos.

  5. Uczniowie zapoznają się z treścią ćwiczenia 4/61 i słuchają nagrania. Po wysłuchaniu go, odpowiadają na pytania ustnie.

  6. Uczniowie wyrażają swoje opinie o poznanych muzeach.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Taylor L., International Express Pre‑intermediate, Oxford University Press, Oxford 2006.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Wykonaj ćwiczenie 3. (wyjaśnij podkreślone słowa) i 5/61 – wybierz jeden z podanych tematów i napisz na jego temat kilka zdań.

  2. Naucz się poznanych dzisiaj wiadomości.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Na poprzedniej lekcji należy zlecić uczniom znalezienie informacji o sławnych muzeach. Najważniejsza na tej lekcji jest praca w parach – pytania i odpowiedzi. Trzeba też przynieść zdjęcia muzeów. Po lekcji uczeń powinien znać najważniejsze informacje o muzeach OrsayTate Modern, słownictwo związane z transformacjami i muzeami, wiedzieć, jak ułożyć i odpowiedzieć na pytania do tekstu i jak wyrazić opinie o muzeach.

RTxnijJSykFBB

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.12 KB w języku polskim
R1Orp8yw9qhWC

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim