Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Magdalena Krawczyk

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa II

2. Przedmiot

biologia

3. Temat zajęć

Transport asymilatów w roślinie.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat realizowany zgodnie z podstawą programową z biologii na poziomie rozszerzonym w klasie II szkoły ponadpodstawowej. Temat zgodny z rozkładem materiału: Biologia na czasie 2, Wyd. Nowa Era.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

TIK wspomaga zdobywanie wiedzy i umiejętności przez uczniów. Dobierając odpowiednie narzędzia cyfrowe możemy doprowadzić do aktywizacji uczniów podczas zajęć. Wykorzystanie materiałów multimedialnych w czasie lekcji znacznie podnosi jej atrakcyjność i zwiększa poziom przyswojenia wiedzy przez uczniów. Pozwala na poznanie i zrozumienie świata poprzez łatwe docieranie do wielu nowych zasobów informacji. TIK przyczynia się również do zwiększenia efektywności nauczania, wspomaga tradycyjne treści kształcenia.

7. Cel ogólny zajęć

Poznanie dróg transportu produktów fotosyntezy.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń potrafi wskazać drogi transportu asymilatów w roślinie.

  2. Uczeń potrafi wyjaśnić pojęcia donor asymilatów i akceptor asymilatów.

  3. Uczeń potrafi wymienić etapy transportu sacharozy.

  4. Uczeń potrafi omówić mechanizmy transportu w roślinie.

9. Metody i formy pracy

Metody pracy: praca zdalna, praca z tekstem (podręcznik, platforma internetowa ZPE, karty pracy), pogadanka.

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach.

10. Środki dydaktyczne

Podręcznik „Biologia na czasie” część II, poziom rozszerzony, M. Guzik, R. Kozik, W. Zamachowski, wyd. Nowa Era
Laptop z dostępem do internetu 
Smartfony własne uczniów
Nowa Era dlanauczyciel.pl
Platforma e‑podręcznik (ZPE)
Google Meet

11. Wymagania w zakresie technologii

Komputer, tablet lub smartfon z dostepem do internetu.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Doświadczenie uczące: „ZACZYNAMY”

    • Czas trwania: 7 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie na podstawie wiedzy, którą posiadają z wcześniejszych etapów nauczania podają produkty fotsyntezy, ich właściwości oraz miejsce ich wykorzystania. Następnie każda z grup zapoznaje się z materiałem informacyjnym przygotowanym na platformie ZPE. Linki do materiałów źródłowych załączane są na czacie w czasie połączenia za pomocą Google Meet. Każdy zespół otrzymuje określoną kartę pracy:
      Zespół 1: Zapoznaj się z tekstem ze str. 230 podręcznika oraz materiałem na ZPE https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/83913800, a następnie wykonaj zadanie:
      - podaj nazwę organu w którym następuje załadunek łyka,
      - opisz na czym polega pierwszy z etapów transportu sacharozy w roślinie.

      Zespół 2: Zapoznaj się z tekstem ze str. 230 podręcznika oraz materiałem na ZPE https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/57448400
      Wykonaj polecenia:
      - podaj nazwę elementu przewodzącego odpowiedzialnego za pionowy transport sacharozy,
      - opisz jego przebieg.

      Zespół 3: Zapoznaj się z tekstem ze str. 230 - 231 podręcznika oraz materiałem na ZPE https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/4701880
      Kolejno udziel odpowiedzi na pytania:
      - podaj nazwę organu, w któym następuje rozładunek łyka,
      - opisz przebieg trzeciego etapu transportu asymilatów w roślinie.

      Zespół 4: Dookonaj analizy tekstu ze str. 232 podręcznika oraz materiału na ZPE https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/19417900 , a następnie wyjaśnij pojęcia:
      - donor sacharozy,
      - akceptor sacharozy.

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja - „DZIELIMY SIĘ WRAŻENIAMI”

    • Czas trwania: 12 minut

    • Opis aktywności:

      Z każdej grupy uczniowie wybierają swojego przedstawiciela, który dzieli się wrażeniami z wykonanego zadania. Zdjęcia kart pracy zostają udostępnione pozostałym zespołom za pomocą czatu oraz jako załącznik do bieżącego tematu lekcji na patformie Google Classroom. Nauczyciel podsumowuje zebrane dotychczas informacje, wyświetla własną prezentację wykonaną w progranie PowerPoint.

  • Aktywność 3

    • Temat: „WNIOSKI I TEORIA”

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel krótko podsumowuje dwie wcześniejsze aktywności. Nastepnie uczniowie w ramach sprawdzenia stopnia przyswojenia nowych wiadomości rozwiązują quiz w aplikacji Quizizz: https://quizizz.com/join?gc=18152377.

  • Aktywność 4

    • Temat: „JAK TO WYKORZYSTAĆ” - czyli zastosowanie wiedzy w praktyce.

    • Czas trwania: 3 minuty

    • Opis aktywności:

      Uczniowie zapoznają się z filmem (od 3:59') https://www.youtube.com/watch?v=pQEHGxJHkH8 , następnie dokonują refleksji nad poznanym materiałem.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Ewaluacja zostanie przeprowadzona poprzez wypełnienie ankiety. Link: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeWR3bCof4HX5AgiX9ftnnwU7bwhUGa94Kfg-nlnTQuYXbqLw/viewform?usp=sf_link

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Scenariusz może być wykorzystywany przez naczycieli w szkole ponadpodstawowej do przeprowadzania lekcji stacjonarnej lub zdalnej.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna