Transport wodny i lotniczy
Transport wodny i lotniczy
uczeń potrafi wskazać na mapie świata i nazwać główne porty handlowe, do których zawijają polskie statki,
uczeń potrafi wskazać na mapie państwa, które mają bezpośrednie połączenie lotnicze z Polską ,
uczeń samodzielnie wymienia wady i zalety poszczególnych rodzajów transportu
uczeń omawia na przykładach znaczenie transportu lotniczego i wodnego dla gospodarki kraju**.**
Metoda i forma pracy
Formy pracy: praca w grupach.
Metody : karty pracy, praca z mapą.
Środki dydaktyczne
Podręcznik do geografii „Planeta 3”, wyd. M. Rożak (tekst str.133 – 135), Mapa Polski lub mapa Polski w Atlasie geograficznym, Mapa gospodarcza świata lub mapy w atlasie: Transport morski, Transport lotniczy . Atlas geograficzny dla gimnazjum PPWK „Nowa Era” Szkolny słownik geograficzny - J. Flis, karty pracy dla trzech grup.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
część organizacyjna (powitanie, sprawdzenie obecności),
nauczyciel zadaje pytania utrwalające wiadomości z poprzedniej lekcji, a dotyczące transportu lądowego , a następnie dzieli klasę na 3 grupy (np. uczniowie odliczają od 1‑3 lub inny sposób lubiany przez nauczyciela). Uczniowie zajmują wyznaczone miejsca.
nauczyciel przedstawia klasie temat. Omawia cele lekcji, informuje uczniów o wymaganiach edukacyjnych do tematu, a następnie rozdaje każdej grupie odpowiednią kartę pracy,
nauczyciel podaje podręcznik i mapę fizyczną Polski, a także mapę gospodarczą świata jako źródło informacji do lekcji,
nauczyciel podaje czas wykonywania zadania (ok. 15‑20 min.),
praca w grupach nad zadaniem, wypisanie rozwiązań na kartach pracy,
prezentacja uzupełnionych kart pracy grup.
uczniowie z pomocą nauczyciela analizują dane z tabeli „Średnia odległość przewozu w Polsce według rodzajów transportu” dla ruchu pasażerskiego i przewozu ładunków. Tabela znajduje się w podręczniku „Planeta 3”,
nauczyciel ocenia pracę grup wg własnych kryteriów zgodnych z PSO,
nauczyciel zadaje pracę domową dotyczącą tematu lekcji.
Atlas geograficzny – Polska, kontynenty, świat. Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna, Wrocław 2005.
Ćwiklińska Ewa, Wawrzykiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii Planeta 3 Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski. Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk–Straszyn 2004.
Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum część I i II. SOP Toruń 1999.
Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982.
Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum. Wydawnictwo Rożak, Gdańsk‑Straszyn 2006.
Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk -Straszyn 2004
Szubert Mariusz, Podręcznik do geografii Planeta3. Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski (str. 13‑16) Wyd. M. Rożak, Gdańsk–Straszyn 2004.
Karta pracy dla 3 grup.
Zadanie domowe.
Zadanie domowe
Praca domowa dla chętnych
Wykorzystując Internet, wyszukaj dokąd dolatują samoloty z najbliżej położonego od naszej miejscowości lotniska.