Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Transport wodny i lotniczy

  • uczeń potrafi wskazać na mapie świata i nazwać główne porty handlowe, do których zawijają polskie statki,

  • uczeń potrafi wskazać na mapie państwa, które mają bezpośrednie połączenie lotnicze z Polską ,

  • uczeń samodzielnie wymienia wady i zalety poszczególnych rodzajów transportu

  • uczeń omawia na przykładach znaczenie transportu lotniczego i wodnego dla gospodarki kraju**.**

Metoda i forma pracy

Formy pracy: praca w grupach.

Metody : karty pracy, praca z mapą.

Środki dydaktyczne

Podręcznik do geografii „Planeta 3”, wyd. M. Rożak (tekst str.133 – 135), Mapa Polski lub mapa Polski w Atlasie geograficznym, Mapa gospodarcza świata lub mapy w atlasie: Transport morski, Transport lotniczy . Atlas geograficzny dla gimnazjum PPWK „Nowa Era” Szkolny słownik geograficzny - J. Flis, karty pracy dla trzech grup.

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

  • część organizacyjna (powitanie, sprawdzenie obecności),

  • nauczyciel zadaje pytania utrwalające wiadomości z poprzedniej lekcji, a dotyczące transportu lądowego , a następnie dzieli klasę na 3 grupy (np. uczniowie odliczają od 1‑3 lub inny sposób lubiany przez nauczyciela). Uczniowie zajmują wyznaczone miejsca.

  • nauczyciel przedstawia klasie temat. Omawia cele lekcji, informuje uczniów o wymaganiach edukacyjnych do tematu, a następnie rozdaje każdej grupie odpowiednią kartę pracy,

  • nauczyciel podaje podręcznik i mapę fizyczną Polski, a także mapę gospodarczą świata jako źródło informacji do lekcji,

  • nauczyciel podaje czas wykonywania zadania (ok. 15‑20 min.),

  • praca w grupach nad zadaniem, wypisanie rozwiązań na kartach pracy,

  • prezentacja uzupełnionych kart pracy grup.

  • uczniowie z pomocą nauczyciela analizują dane z tabeli „Średnia odległość przewozu w Polsce według rodzajów transportu” dla ruchu pasażerskiego i przewozu ładunków. Tabela znajduje się w podręczniku „Planeta 3”,

  • nauczyciel ocenia pracę grup wg własnych kryteriów zgodnych z PSO,

  • nauczyciel zadaje pracę domową dotyczącą tematu lekcji.

    1. Atlas geograficzny – Polska, kontynenty, świat. Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna, Wrocław 2005.

    2. Ćwiklińska Ewa, Wawrzykiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii Planeta 3 Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski. Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk–Straszyn 2004.

    3. Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum część I i II. SOP Toruń 1999.

    4. Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982.

    5. Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum. Wydawnictwo Rożak, Gdańsk‑Straszyn 2006.

    6. Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk -Straszyn 2004

    7. Szubert Mariusz, Podręcznik do geografii Planeta3. Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski (str. 13‑16) Wyd. M. Rożak, Gdańsk–Straszyn 2004.

  1. Karta pracy dla 3 grup.

  2. Zadanie domowe.

Zadanie domowe

Praca domowa dla chętnych

Wykorzystując Internet, wyszukaj dokąd dolatują samoloty z najbliżej położonego od naszej miejscowości lotniska.

RtBil6LYQqYb5

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 38.50 KB w języku polskim