„Traviata” Giuseppe Verdiego
„Traviata” Giuseppego Verdiego
Zapoznanie uczniów z tematyką i problematyką opery Giuseppego Verdiego „Traviata”. Omówienie i przedstawienie głównych bohaterów dzieła scenicznego. Wskazanie historii powstania utworu oraz wysłuchanie i percepcja poszczególnych części opery.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
Omówić tematykę i problematykę opery „Traviata” Giuseppego Verdiego.
Przedstawić i omówić główne postaci występujące w operze.
Wyjaśnić pojęcie bell canto.
Omówić historię powstania omawianej opery.
Rozpoznać i nazwać fragmenty wysłuchanych części „Traviaty”.
Wskazać podstawowe cechy stylu Verdiego.
Metoda i forma pracy
Metoda opisu z elementami pogadanki. Percepcja muzyczna. Analiza muzyczna – praca w grupach. Forma ćwiczeniowa.
Stanowisko do odtwarzania płyt.
Nagranie CD lub video opery „Traviata G. Verdiego.
Karta pracy ucznia.
Partytura opery.
4. Przebieg lekcji
Sprawdzenie obecności.
Powtórzenie wiadomości poprzez odpytanie jednej osoby z trzech ostatnich lekcji.
Podanie tematu do zeszytu.
(10 min.)
Przedstawienie historii powstania opery „Traviata” Giuseppego Verdiego oraz najważniejszych i charakterystycznych jej elementów (metoda opisu). Omówienie stylistyki utworu.
Notatka:
Verdi zetknął się ze sztuką Dumasa podczas swojej wizyty w Paryżu w 1852 roku. i od razu uznał, że świetnie nadaje się na libretto opery. Mimo to przez pewien czas wahał się, czy jej tematyka nie zrazi publiczności. Ostatecznie librecista i przyjaciel Verdiego Francesco Piave złagodził obyczajowy wydźwięk oryginału. Nadał jej całkiem nowy tytuł (wł. traviata - zabłąkana) pod którym wystawiono ją w Wenecji. Okazała się skandalem – publiczność nie przywykła jeszcze do oglądania kurtyzan na scenach operowych. Autor nie poddał się – w następnym roku wystawił ją pod zmienionym tytułem (Violetta) i w realiach z czasów Ludwika XIV. Tym razem opera odniosła sukces i na stałe wpisała się w kanon operowy. Dzisiejsza krytyka uważa Traviatę, za najdoskonalsze i zupełnie nowatorskie dzieło kompozytora. Podkreślana jest kameralna atmosfera opery (w przeciwieństwie do większości utworów Verdiego np. Aidy), wartość literacka libretta, oraz nastrojowość muzyki, która świetnie wyraża i podkreśla uczucia bohaterów.
Przedstawienie (metodą opisu) bohaterów opery „Traviata” Verdiego oraz omówienie tematyki dzieła.
Notatka:
Bohaterowie:
Violeta Valery – kurtyzana
Alfred Germont – kochanek Violetty
Flora Bervoix – przyjaciółka Violetty
Giorgio Gamoni – ojciec Alfreda
Angina – służąca Violetty
Treść opery:
Opera rozgrywa się w Paryżu w drugiej połowie XIX wieku. Violetta, piękna i młoda kurtyzana porzuca swoje wesołe, aczkolwiek puste życie i odwzajemnia miłość młodego arystokraty Alfreda Germonta. Ojciec Germonta potajemnie spotyka się z Violettą i żąda od niej, aby rozstała się z Alfredem, gdyż związek ten przynosi ujmę rodzinie Germontów. Violetta jest ciężko chora. Poświęca swą miłość i opuszcza Alfreda. Ten nie znając powodu jej odejścia obraża ją publicznie. Violetta opuszcza paryskie salony i pozbawiona przyjaciół zmaga się z nieuleczalną chorobą. W ostatniej chwili odnajdują ją Alfred z ojcem błagając o przebaczenie. Violetta umiera w objęciach ukochanego prosząc go, aby odnalazł szczęście w objęciach młodej dziewczyny, a ona będzie się za nich modlić z nieba.
(25 min.)
Wysłuchanie i percepcja fragmentów opery „Traviata” lub obejrzenie przedstawienia na video.
Zapisanie notatki do zeszytu.
(10 min.)
5.Bibliografia
a. J. Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia., Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1994.
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji „Traviata” Giuseppego Verdiego.