Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Treść powinności i dobra moralnego jako sprawność. Podział cnót

Celem lekcji jest zapoznanie uczniów z zagadnieniami dotyczącymi treści powinności jako sprawności, a więc cnót. Przedstawienie definicji cnoty (w sensie moralnym i nieco szerszym), przedstawienie definicji wady (jako przeciwieństwo cnoty), a także przedstawienie podziału cnót na tzw. cnoty kardynalne (czyli roztropność, sprawiedliwość, umiarkowanie i męstwo).

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Wyjaśnić, co to jest cnota?

  2. Przedstawić zagadnienie wady.

  3. Wyjaśnić pojęcie: cnota kardynalna.

  4. Omówić cztery cnoty kardynalne (roztropność, sprawiedliwość, umiarkowanie i męstwo).

Metoda i forma pracy

Metoda pogadanki z elementami opisu.

    1. Merecki J., Styczeń T., ABC Etyki, Wyd. KUL, Lublin 2005.

    2. Podsiad A., Więckowski Z., Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych, PAX, Warszawa 1983.

    3. Karta pracy ucznia.

      1. Sprawdzenie obecności.

      2. Sprawdzenie zadania domowego.

      3. Przypomnienie metodą pogadanki najważniejszych wiadomości z poprzedniej lekcji.

(10 min.)

    1. Metodą pogadanki z elementami opisu ustalenie odpowiedzi na pytanie: co to jest cnota?

    2. Metodą pogadanki z elementami opisu ustalenie odpowiedzi na pytanie: co to jest wada?

    3. Metodą opisu przedstawienie uczniom pochodzenia aretologii (nauki o cnotach) oraz omówienie, co to są cnoty kardynalne.

    4. Przedstawienie metodą opisu czterech cnót kardynalnych: roztropności, sprawiedliwości, umiarkowania i męstwa.

(20 min.)

Faza podsumowująca

Zapisanie przez uczniów notatki do zeszytu.

  • Notatka:

Cnotę, czyli pewną sprawność (stałą dyspozycję rozumu lub woli do wykonywania poszczególnych aktów) moralnie dobrą, możemy rozpatrywać na dwa sposoby: w znaczeniu szerszym – jako usprawnienie bytu (jako podmiotu działania) do wykonywania aktów odpowiadających jego naturze lub w znaczeniu moralnym – wtedy cnota to stała skłonność i sprawność woli do spełniania aktów moralnie dobrych. Arystoteles definiuje cnotę według zasady złotego środka – cnota to środek pomiędzy dwoma skrajnościami: niedomiaru i nadmiaru. Wadą nazywamy przeciwieństwo cnoty, a więc nabyte przez działanie moralne złe skłonności woli do spełniania czynów moralnie złych.

Dział etyki, który zajmuje się nauką o cnotach, nazywamy arletologią. Zapoczątkował ją Platon, a usystematyzował Arystoteles (w Etyce Nikomachejskiej), który wyróżnił cztery podstawowe cnoty moralne zwane cnotami kardynalnymi. Każda z cnót kardynalnych zawiera w sobie elementy pozostałych cnót, więc nie należy ich rozumieć niezależnie od siebie (rozłącznie). Wyróżniamy cztery cnoty kardynalne:

Roztropność – zwana cnotą słusznego osądu, uważana za naczelną z cnót. Pozwala trafnie rozpoznać powinność moralną (co należy czynić) w konkretnej sytuacji i wybrać najodpowiedniejsze środki do realizacji tego działania.

Sprawiedliwość – pozwala oddać każdemu tego, co mu się należy ze względu na afirmację osoby (w imię miłości). Podstawową miarą sprawiedliwości jest to, co należne osobie z racji tego, że jest osobą (więc przestępcy z jednej strony należy się kara – jako sprawcy czynu niegodziwego, a z drugiej afirmacja – jako osobie, czyli dobra najwyższego).

Męstwo – usprawnia wolę człowieka do przezwyciężania trudności na drodze do realizacji dobra powinnego. Pozwala panować nad uczuciami (lęku, strachu) w obliczu zagrożenia.

Umiarkowanie – wprowadza harmonię między dwoma popędami człowieka: popędem samozachowawczym i seksualnym. Dzięki umiarkowaniu możemy je rozumnie kontrolować i realizować je w zgodzie z naturą osoby ludzkiej, jako podmiotu rozumnie wolnego.

(15 min.)

    1. Merecki J., Styczeń T., ABC Etyki, Wyd. KUL, Lublin 2005.

    2. Podsiad A., Więckowski Z., Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych, PAX, Warszawa 1983.

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Treść powinności i dobra moralnego jako sprawność. Podział cnót.

RQgCV3JJitrig

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 33.50 KB w języku polskim