Temat lekcji: “Trójdźwięki i akordy” jest zapisany na tle grafiki. Na żółtym tle znajduje się gryf gitary i lewa ręka gitarzysty. Palce gitarzysty są ustawione w akordzie C-dur.
Ważne daty
XVII w. – wykształcenie się systemu dur‑moll
1
Scenariusz dla nauczyciela:
R1AlGl2uZXYTC1
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
3) rozpoznaje i analizuje utwory muzyczne określając ich elementy, nastrój i charakter, formułuje wypowiedzi, stosując pojęcia charakterystyczne dla języka muzycznego;
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
1. Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:
1) podstawowe pojęcia i terminy muzyczne ((…) dźwięk, gama, akord, (…)) oraz zależności między nimi;
2) określa podstawowe elementy muzyki ((…) harmonię (…)).
Nauczysz się
określać odległość między dźwiękami;
określać tryb trójdźwięku;
opisywać elementy triady harmonicznej;
opisywać interwały.
Czym jest współbrzmienie?
Podczas spaceru po lesie można usłyszeć śpiew ptaków, szum drzew oraz inne dźwięki natury, które współbrzmią ze sobą. Podobnie jest w muzyce, gdzie instrumenty wydają kilka dźwięków o różnej wysokości jednocześnie, tworząc współbrzmienie. Dział nauki zajmujący się tym zjawiskiem nazywamy harmonią. Odległość między dwoma dźwiękami, nazywana interwałemInterwałinterwałem, określa liczbę półtonówPółtonpółtonów znajdujących się między nimi. W zależności od ich ilości tworzą się między nimi dysonanseDysonansdysonanse lub konsonanseKonsonanskonsonanse, które wykorzystywane są w procesie komponowania utworów – są częścią jego harmoniiHarmoniaharmonii. Pierwsze z nich wydają się być ostre, niewłaściwe, zgrzytliwe, natomiast drugie brzmią ze sobą zgodnie.
Ważne!
Początkowo tylko oktawa, pryma i kwinta uważane były za interwały konsonansowe. Dopiero z upływem czasu kwarty, tercje i seksty przestano postrzegać jako dysonanse i dołączyły do grona konsonansów.
Polecenie 1
Wysłuchaj nagrań dźwiękowych przedstawiających dysonans i konsonans. Zapisz jakie emocje wzbudzają te współbrzmienia oraz czym się różnią.
RI8pbXD1wepEO
R1WNin1yINub5
R1K4Lh6YXnKbg
Klasyfikacja interwałów
RHRCdIH35SWDq1
Trójdźwięki i akordy
Trójdźwięk jest figurą harmoniczną, którą tworzą trzy współbrzmiące ze sobą dźwięki. W systemie dur‑moll odległości między nimi wynoszą tercję wielką lub małą. W zależności ich kolejności mogą one przyjmować smutny (moll, pierwsza tercja mała, druga tercja wielka), bądź wesoły (dur, pierwsza tercja wielka, druga tercja mała) charakter. Każdy z trójdźwięków jest akordem, czyli figurą harmoniczną trzech dźwięków, w zależności od ich ilości przyjmować będą one różne nazwy, np. czterodźwięk, pięciodźwięk itd.
Polecenie 2
Wysłuchaj nagrań dźwiękowych prezentujących trójdźwięki molowe i durowe. Zastanów się nad różnicami między nimi. Zapisz swoje wnioski.
RIdvcAK30Weyh
R1DZDmb96hI3X
RvsF2kssPCNdg
Bardzo ważną funkcję w każdej gamieGamagamie przyjmują trójdźwięki zbudowane na pierwszym, czwartym oraz piątym jej stopniu. Akordy te nazywamy inaczej triadą harmoniczną, która stanowi harmoniczną podstawę każdego utworu.
Triada harmoniczna
R1YCPjlsJ1Sr41
TONIKA
Trójdźwięk zbudowany na pierwszym stopniu gamy. Określa tonację utworu, często występuje na jego początku i końcu. W skali molowej przyjmuje postać akordu molowego, w durowej – durowego.
SUBDOMINANTA
Trójdźwięk zbudowany na czwartym stopniu gamy. Jest uzupełnieniem harmonicznym między toniką a dominantą. W skali molowej przyjmuje postać akordu molowego, w durowej – durowego.
DOMINANTA
Trójdźwięk zbudowany na piątym stopniu gamy. Jest akordem kulminacyjnym i zawsze następuje po nim tonika. Niezależnie od skali, zawsze jest akordem durowym.
ReNW64yclh2wU
Zadania
R1QMc2i65B5Wx
Ćwiczenie 1
Dopasuj definicje do pojęcia. TONIKA Możliwe odpowiedzi: 1. Trójdźwięk zbudowany na piątym stopniu gamy. Jest akordem kulminacyjnym i zawsze następuje po nim tonika. Niezależnie od skali, zawsze jest akordem durowym., 2. Trójdźwięk zbudowany na czwartym stopniu gamy. Jest uzupełnieniem harmonicznym. W skali molowej przyjmuje postać akordu molowego, w durowej – durowego., 3. Trójdźwięk zbudowany na pierwszym stopniu gamy. Określa tonację utworu, często występuje na jego początku i końcu. W skali molowej przyjmuje postać akordu molowego, w durowej – durowego. SUBDOMINANTA Możliwe odpowiedzi: 1. Trójdźwięk zbudowany na piątym stopniu gamy. Jest akordem kulminacyjnym i zawsze następuje po nim tonika. Niezależnie od skali, zawsze jest akordem durowym., 2. Trójdźwięk zbudowany na czwartym stopniu gamy. Jest uzupełnieniem harmonicznym. W skali molowej przyjmuje postać akordu molowego, w durowej – durowego., 3. Trójdźwięk zbudowany na pierwszym stopniu gamy. Określa tonację utworu, często występuje na jego początku i końcu. W skali molowej przyjmuje postać akordu molowego, w durowej – durowego. DOMINANTA Możliwe odpowiedzi: 1. Trójdźwięk zbudowany na piątym stopniu gamy. Jest akordem kulminacyjnym i zawsze następuje po nim tonika. Niezależnie od skali, zawsze jest akordem durowym., 2. Trójdźwięk zbudowany na czwartym stopniu gamy. Jest uzupełnieniem harmonicznym. W skali molowej przyjmuje postać akordu molowego, w durowej – durowego., 3. Trójdźwięk zbudowany na pierwszym stopniu gamy. Określa tonację utworu, często występuje na jego początku i końcu. W skali molowej przyjmuje postać akordu molowego, w durowej – durowego.
Dopasuj definicje do pojęcia. TONIKA Możliwe odpowiedzi: 1. Trójdźwięk zbudowany na piątym stopniu gamy. Jest akordem kulminacyjnym i zawsze następuje po nim tonika. Niezależnie od skali, zawsze jest akordem durowym., 2. Trójdźwięk zbudowany na czwartym stopniu gamy. Jest uzupełnieniem harmonicznym. W skali molowej przyjmuje postać akordu molowego, w durowej – durowego., 3. Trójdźwięk zbudowany na pierwszym stopniu gamy. Określa tonację utworu, często występuje na jego początku i końcu. W skali molowej przyjmuje postać akordu molowego, w durowej – durowego. SUBDOMINANTA Możliwe odpowiedzi: 1. Trójdźwięk zbudowany na piątym stopniu gamy. Jest akordem kulminacyjnym i zawsze następuje po nim tonika. Niezależnie od skali, zawsze jest akordem durowym., 2. Trójdźwięk zbudowany na czwartym stopniu gamy. Jest uzupełnieniem harmonicznym. W skali molowej przyjmuje postać akordu molowego, w durowej – durowego., 3. Trójdźwięk zbudowany na pierwszym stopniu gamy. Określa tonację utworu, często występuje na jego początku i końcu. W skali molowej przyjmuje postać akordu molowego, w durowej – durowego. DOMINANTA Możliwe odpowiedzi: 1. Trójdźwięk zbudowany na piątym stopniu gamy. Jest akordem kulminacyjnym i zawsze następuje po nim tonika. Niezależnie od skali, zawsze jest akordem durowym., 2. Trójdźwięk zbudowany na czwartym stopniu gamy. Jest uzupełnieniem harmonicznym. W skali molowej przyjmuje postać akordu molowego, w durowej – durowego., 3. Trójdźwięk zbudowany na pierwszym stopniu gamy. Określa tonację utworu, często występuje na jego początku i końcu. W skali molowej przyjmuje postać akordu molowego, w durowej – durowego.
Dopasuj definicje do pojęcia.
Trójdźwięk zbudowany na czwartym stopniu gamy. Jest uzupełnieniem harmonicznym. W skali molowej przyjmuje postać akordu molowego, w durowej – durowego., Trójdźwięk zbudowany na piątym stopniu gamy. Jest akordem kulminacyjnym i zawsze następuje po nim tonika. Niezależnie od skali, zawsze jest akordem durowym., Trójdźwięk zbudowany na pierwszym stopniu gamy. Określa tonację utworu, często występuje na jego początku i końcu. W skali molowej przyjmuje postać akordu molowego, w durowej – durowego.
TONIKA
SUBDOMINANTA
DOMINANTA
ROxEAEr66dQhL
Ćwiczenie 2
Dopasuj oznaczenia akordu do jego nazwy. A. kwarta, Oznaczenia do wyboru: 1. ósemka 2. czwórka 3. trójka ze znakiem mniejszości 4. siódemka. B. septyma mała, Oznaczenia do wyboru: 1. ósemka 2. czwórka 3. trójka ze znakiem mniejszości , 4. siódemka. C. tercja mała, Oznaczenia do wyboru: 1. ósemka 2. czwórka 3. trójka ze znakiem mniejszości 4. siódemka. D. oktawa, Oznaczenia do wyboru: 1. ósemka 2. czwórka 3. trójka ze znakiem mniejszości 4. siódemka
Dopasuj oznaczenia akordu do jego nazwy. A. kwarta, Oznaczenia do wyboru: 1. ósemka 2. czwórka 3. trójka ze znakiem mniejszości 4. siódemka. B. septyma mała, Oznaczenia do wyboru: 1. ósemka 2. czwórka 3. trójka ze znakiem mniejszości , 4. siódemka. C. tercja mała, Oznaczenia do wyboru: 1. ósemka 2. czwórka 3. trójka ze znakiem mniejszości 4. siódemka. D. oktawa, Oznaczenia do wyboru: 1. ósemka 2. czwórka 3. trójka ze znakiem mniejszości 4. siódemka
Do podanych interwałów dopasuj ich pełną nazwę.
kwarta, tercja mała, septyma mała, oktawa
4
3>
8
7
Ćwiczenie 3
RgqQVP43H3tMS
RN1WFO3wF5RJx
R1Btb4ajDf9Ji
R1d6bYxM40bQG
R181CsSrgj841
ReDEWODSR6g0C
Ćwiczenie 4
RZqpg2fJSP1sC
Ćwiczenie 5
RFIMi3f3yGEzZ
Ćwiczenie 6
RRdrRBtFVqL5j
Ćwiczenie 7
Słownik pojęć
Dysonans
Dysonans
niezgodność brzmienia lub współbrzmienia co najmniej dwóch różnej wysokości dźwięków.
Gama
Gama
następstwo dźwięków uporządkowanych według stosunków interwałowych określonej skali w systemie tonalnym.
Harmonia
Harmonia
sposób łączenia i budowy akordów w utworze muzycznym.
Interwał
Interwał
różnica wysokości między dwoma dźwiękami współbrzmiącymi lub następującymi po sobie.
Konsonans
Konsonans
harmonijne współbrzmienie co najmniej dwu dźwięków różnej wysokości.
Półton
Półton
najmniejsza odległość między dwoma dźwiękami różnej wysokości, stanowiąca dwunastą część oktawy.