Tropiciele wiosny.
Scenariusz lekcji – Tropiciele Wiosny
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Lekcja ma na celu kształcenie osobowości ekologicznej.
Uczeń wzbogaca wiedzę o przyrodzie i ekologii.
Uczeń zna historię zwyczaju topienia Marzanny.
Uczeń zna staropolskie przysłowia.
b) Umiejętności
Uczeń umie dokonać segregacji śmieci według ogólnych zasad.
Uczeń umie rozpoznać pierwsze zwiastuny wiosny.
Zna i stosuje się do zasad ochrony przyrody.
2. Metoda i forma pracy
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna.
Metody: słowna, gry dydaktyczne, obserwacja, wycieczka.
3. Środki dydaktyczne
Kartoniki z wyrazami: wiosna, dnia, nocą, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, ekologiczne marzanny, treść przysłów w rozsypankach wyrazowych, zaszyfrowany wiersz pt. „Przyszła wiosna”, gaik, lupy, ordery TROPICIEL WIOSNY.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel organizuje klasowe wyjście do parku, nad rzekę. Na miejscu dzieli uczniów na kilkuosobowe zespoły, co umożliwi każdemu wziąć aktywny udział w zajęciach. Każda grupa wybiera swojego przedstawiciela.
b) Faza realizacyjna
I. Każdy zespół otrzymuje rozsypankę z wyrazami: wiosna, dnia, nocą, marzec, kwiecień, maj, czerwiec.
Nauczyciel odczytuje zdania:
„21 marca rozpoczyna się kalendarzowa ...... .W tym dniu następuje zrównanie czasu ..... z .... .Od dzisiaj dni będą coraz ..... . Wiosna rozpoczyna się w marcu i będzie trwała przez trzy miesiące, proszę je wymienić”.
Uczniowie, którzy mają właściwy wyraz wstają i pokazują go.
Wiosenne śpiewanie – cała klasa śpiewa piosenkę o wiośnie, zaproponowaną przez jedną z grup.
II. Prezentacja marzann, zrobionych przez dzieci, symbolu pożegnania zimy. Uczniowie wysłuchują opowiadania o tym, skąd się wziął zwyczaj topienia marzanny. Nauczyciel pomaga w ustaleniu, z czego robimy marzannę i tego, jakie ewentualne materiały nie powinny znaleźć się w rzece.
III. Rozłożenie marzanny i posegregowanie śmieci na papier, plastik i śmieci pochodzenia naturalnego. Zadanie to wykonuje grupa składająca się z przedstawicieli każdego zespołu.
Wiosenne śpiewanie
IV. Ułożenie przysłów o marcu z rozsypanek wyrazowych: „W marcu jak w garncu”, „Suchy marzec, mokry maj, będzie żyto niby gaj”, „W marcu czasem słonko grzeje, czasem śnieżek sieje”, „Gdy skowronek świergoli, myślą chłopi o roli”. Każdy zespół może układać jedno przysłowie albo wszystkie.
Odczytanie przysłów i sprawdzenie ich zrozumienia.
Wiosenne śpiewanie
V. Każdy zespół odczytuje zaszyfrowany fragment wiersza P. Krzemińskiego „Przyszła wiosna” pomijając znaki x.
Naxdeszxła cixcho, małxymi krxokaxmi.
Obuxdzixła drzexwa, kwixaty i laxs.
To wixosxna, pixękxna paxni kwxiatxów!
Paxchnxąca w lexsie i ogxrodxzie.
To paxni śpxiewxająxcych ptxakxów,
W poxgoxdzie i nxie poxgoxdzie.
Obxiexcaxła, że dłxugo bęxdzie z naxmi,
Bo doxbrzxe czuxje się wśxród naxs.
Rozmowa na temat zwiastunów wiosny: ptaków, zwierząt, roślin.
VI. Spacer po parku w poszukiwaniu WIOSNY. Każdy zespół ma za zadanie znaleźć co najmniej 5 oznak wiosny.
c) Faza podsumowująca
VII. Wręczenie orderów TROPICIELA WIOSNY: kartonik w kształcie lupy z wklejoną ilustracją rośliny chronionej, a na uchwycie napis TROPICIEL WIOSNY.
VIII. Złożenie przyrzeczenia słowami wiersza „Obietnica” Kazimiery Kotyni.
Ziemio, powietrze, wodo – bądźcie czyste i służcie nam!
Człowiek otrząśnie się, i pomoże wam!
Planeto nasza nie giń! Żyć na Tobie chcemy,
więc składamy obietnicę, że Ci pomożemy!
IX. Powrót z GAIKIEM i z „wiosennym” śpiewem na ustach.
5. Bibliografia
Kotynia K.”Obietnica”
Krzemiński P.”Przyszła wiosna”