Tropimy czarne charaktery w powieści „Akademia pana Kleksa”
Tropimy czarne charaktery w powieści „Akademia pana Kleksa”
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna treść lektury,
zna zasady działania bohaterów negatywnych.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi odróżnić bohatera pozytywnego od negatywnego,
umie uzasadnić swoją opinię.
c) Postawy
Uczeń:
zastanawia się nad skutkami postępowania, neguje postawy antyspołeczne, egoistyczne,
stara się pracować nad sobą i doskonalić się.
2. Metoda i forma pracy
Symulacja procesu sądowego, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Wizytówki z nazwami urzędników sądowych,
mały drewniany młotek (do uciszania publiczności).
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na wstępie nauczyciel omawia zasady prowadzenia symulacji rozprawy sądowej. Wymienia wszystkie osoby uczestniczące w rozprawie oraz informuje o ich obowiązkach.
Następnie dzieli uczniów na 4 zespoły:
skład sędziowski,
obrońcę z aplikantem,
prokuratora z aplikantem,
zespół porządkowy (woźny sądowy oraz strażnicy).
b) Faza realizacyjna
Sala musi na czas tych zajęć nieco zmienić swój wygląd. Ławki należy ustawić w taki sposób, aby każda z wyżej wymienionych grup mogła spokojnie usiąść i pracować, nie przeszkadzając sobie wzajemnie.
Następnie nauczyciel przydziela uczniów (najlepiej w drodze losowania) do pracy
w poszczególnych zespołach, a p o ich ustaleniu poleca przygotować się każdej grupie do rozprawy sądowej.
Oskarżonym jest Filip Golarz. Prokurator zarzuca mu umyślne zabijanie w chłopcach fantazji,
dobroci i wrażliwości.
Każdy zespół gromadzi argumenty dotyczące Golarza. Prokurator próbuje udowodnić mu winę, zaś obrońca szuka usprawiedliwienia dla jego czynów.
Pomocą dla dzieci może być karta pracy, która uporządkuje notatki zespołów
(załącznik 1). Na przygotowanie się do procesu uczniowie mają 20 minut.
Kiedy zespoły przygotują się do wystąpień (posiadają argumenty opracowane na podstawie lektury), nauczyciel rozpoczyna rozprawę sądową, prosi woźnego sądowego o zamknięcie drzwi i dopilnowanie, by nikt nie zakłócał prac składu sędziowskiego.
Przewodniczący składu przedstawia temat rozprawy i oddaje głos prokuratorowi, który przedstawia akt oskarżenia. Następnie głos zabiera obrońca, który powołuje świadków i próbuje uratować oskarżonego przed karą.
Następuje dyskusja, którą zamykają mowy końcowe prokuratora i obrońcy. Decyzję podejmuje skład sędziowski.
Decyzja musi być uzasadniona.
Po ogłoszeniu werdyktu sprawy przewodniczący zamyka posiedzenie.
c) Faza podsumowująca
Na zakończenie zajęć nauczyciel omawia przebieg lekcji, ocenia i nagradza uczniów za pracę oraz omawia pracę domową.
5. Bibliografia
J. Brzechwa*, Akademia pana Kleksa,* Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław 1999.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Cecha charakteru | Czyn | Uzasadnienie postępowania |
b) Zadanie domowe
Przygotuj notatkę, w której przedstawisz przebieg zdarzeń procesu sadowego, mającego miejsce na dzisiejszej lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz przeznaczony do realizacji w klasie 4.