„Trudno nie wierzyć w nic”? (Raz Dwa Trzy)
„Trudno nie wierzyć w nic”?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
rozumie konieczność poznawania, odkrywania samego siebie.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
wypowiedzieć się na temat tego, co kształtuje obraz nas samych,
potraf wypowiedzieć się na temat roli wartości w życiu człowieka.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja, metoda problemowa, praca samodzielna uczniów.
3. Środki dydaktyczne
Na drodze do dojrzałej wiary, red. T. Śmiech, E. Kondrak, podręcznik do religii dla klasy I liceum i technikum, Jedność, Kielce 2004.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Młodość jest czasem, kiedy zadajecie sobie wiele pytań: jak żyć? co wybrać? To są ważne pytania. Od odpowiedzi zależy kształt waszego życia. Dlatego porozmawiamy o wartościach.
b) Faza realizacyjna
Najważniejszym i podstawowym pytaniem jest pytanie „Kim jestem?”. Spróbujcie jednym słowem odpowiedzieć na to pytanie. (Padają różne odpowiedzi np. człowiekiem, uczniem siostra, bratem, wnuczkiem.)
Podsumowanie: najczęściej określacie siebie w relacjach do kogoś, w zależności od tego, jakie role pełnicie.
Zadanie uczniom pytania : „Jak myślicie, co wpływa na to, jak siebie sami postrzegamy, na oraz samego siebie?” (rodzina, reklamy, lansowane mody, obiegowe opinie, prasa, rówieśnicy, telewizja).
Podsumowanie: muście zdać sobie sprawę z tego, że żyjecie w pewnym kontekście, pod presją otoczenia. Próbujcie uwalniać się od tych zewnętrznych opinii, wpływów i szukać prawdziwego obrazu samego siebie. Próbujcie myśleć samodzielnie, podejmować samodzielnie decyzje, a nie dlatego, że „wszyscy tak robią”. To jest zadanie na cale życie.
Zadajemy uczniom pytanie: „Co jest źródłem wiedzy o drugim człowieku?” (Uczniowie podają rożne odpowiedzi: wygląd, zawód, opinie innych decyzje, wybory, jakich dokonują. Słowo „wartości” może nie paść, to wtedy pytamy się na podstawie czego dokonuje się wyborów, podejmuje decyzje?).
Zadajemy pytanie: „Co jest dla ludzi wartością podstawowa, w co ludzie wierzą?” (bardzo ważne jest, aby ustosunkować się do wypowiedzi uczniów).
Stawiamy problem: „Czy można nie wierzyć w nic?”.
Dyktujemy uczniom listę wartości, ich zadaniem będzie ponumerować te wartości od najważniejszych dla nich do najmniej ważnych (bezpieczeństwo narodowe, bezpieczeństwo rodziny, dojrzała miłość, dostatnie życie, mądrość, poczucie własnych dokonań, poczucie własnej godności, pokój na świecie, prawdziwa przyjaźń, przyjemność, równość, równowaga wewnętrzna, szczęście, świat piękna, uznanie społeczne, wolność, zbawienie, życie pełne wraża).
Prosimy chętnych uczniów o zaprezentowanie swojej hierarchii wartości.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie samodzielnie piszą krótką wypowiedź na temat: „Po co są wartości w życiu”.
5. Bibliografia
Na drodze do dojrzałej wiary, red. T. Śmiech, E. Kondrak, podręcznik do religii dla klasy I liceum i technikum, Jedność, Kielce 2004.
6. Załączniki
a)Zadanie domowe
Odpowiedz na pytanie postawione w temacie lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak