Truwerzy i meistersingerzy
Truwerzy i meistersingerzy
Zapoznanie uczniów ze średniowieczną muzyką świecką i jej przedstawicielami. Omówienie historii oraz miejsca występowania truwerów i meistersingerów. Przedstawienie formy, treści i tematyki utworów wykonywanych przez tych muzyków. Wskazanie najbardziej znanych truwerów. Wysłuchanie i percepcja wybranych utworów muzyki świeckiej.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
Wyjaśnić pojęcie truwerzy i meistersingerzy.
Omówić historię powstania truwerów i ich miejsca rozprzestrzeniania się.
Omówić historię powstania meistersingerów i ich miejsca rozprzestrzeniania się.
Omówić tematykę podejmowaną w pieśniach.
Przedstawić budowę i formę pieśni truwerów.
Wskazać źródło występowania informacji dotyczących truwerów.
Omówić warstwę społeczną, do której należeli truwerzy.
Wskazać nazwiska znanych truwerów.
Na podstawie wysłuchanych utworów omówić i zanalizować formę i treść pieśni.
Metoda i forma pracy
Metoda opisu z elementami pogadanki. Percepcja muzyczna.
Podręcznik: J. Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia, Warszawa 1994.
Stanowisko do odtwarzania muzyki.
Nagranie pieśni truwerów.
Karta pracy ucznia.
Powitanie, czynności organizacyjno‑porządkowe.
Powtórzenie wiadomości z trzech ostatnich lekcji (metodą pogadanki).
Podanie tematu lekcji.
(10 min.)
Faza realizacyjna
Wprowadzenie uczniów w temat lekcji (metodą opowiadania). Omówienie historii truwerów, miejsca ich występowania i rozprzestrzeniania się.
Notatka:
Truwerzy – średniowieczni artyści wywodzący się z francuskiej arystokracji, poeci, muzycy i kompozytorzy. Tworzyli pod wpływem trubadurów około połowy XII wieku. Byli kontynuatorami idei liryki prowansalskiej, lecz wnieśli do niej swój własny, bogaty wkład. Odbiorcami sztuki truwerów było mieszczaństwo. Poezję trubadurów i truwerów rozpowszechniali oni sami lub też wędrowni śpiewacy zwani minstrelami.
Zapoznanie uczniów z pieśniami truwerów. Wysłuchanie i percepcja wybranych utworów. Omówienie charakteru pieśni (metoda pogadanki). Wskazanie tematyki i budowy pieśni truwerów.
Notatka:
Cechy charakterystyczne pieśni truwerów:
Zachowało się 800 pieśni zawartych w Chansonniers.
Utwory jednogłosowe z akompaniamentem instrumentalnym.
Pieśni z elementami folklorystycznymi.
Formy pieśni: rondo, virelai, ballada.
Posługiwali się językiem dialektu. Język grubiański, prymitywny.
Tematyka utworów:
Miłosna i erotyczna.
Pieśni pasterskie.
Tematyka ludowa.
3. Przedstawienie najwybitniejszych przedstawicieli pieśni truwerów.
Notatka:
Truwerzy:
Adam de la Halle, Ryszard Lwie serce.
4.Metodą opisu zapoznanie uczniów z pojęciem meistersingerzy. Przedstawienie znanych twórców należących do meistersingerów.
Notatka:
Meistersingerzy - mieszczańscy poeci niemieccy XIV - XVI wieku. Sztuki układania wierszy i pieśni uczyli się w cechach rzemieślniczych według surowych reguł poetyckich i muzycznych, ujętych w specjalnej księdze (tabulaturze). Pieśni miały na przykład nieparzystą liczbę strof i przeznaczone były do śpiewu jednogłosowego. W zależności od umiejętności posiadali określone stopnie wtajemniczenia. Tematyka twórczości przeważnie religijno‑moralizatorska, w XVI wieku częściej świecka. Pierwszą szkołę meistersingerów założył w 1315 r Heinrich von Meissen, a do wybitniejszych twórców należeli H. Folz, H. Sachs, H. Rosenplüt.
(40 min.)
Podsumowanie wiadomości mówionych na lekcji (metodą pogadanki).
(5 min.)
5. Bibliografia
J. Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia, Warszawa 1994.
Załączniki
Karta pracy ucznia
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Truwerzy i meistersingerzy.