Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Trwaj chwilo piękną jesteś...” – Faust jest częścią każdego z nas

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • zna podsatwowe pojecia z zakresu epoki romantyzmu ,

  • poznaje termin orientalizm ,

  • poznaje sylwetkę twórczą J.W.Goethego ,

  • wie kim jest bohater faustyczny ,

  • poznaje pojęcie archetypu ,

  • zna treść wybranych fragmentów utworu .

b) Umiejętności

Uczeń :

  • potrafi pracować z tekstem ,

  • umie budować spójną , sensowną wypowiedź ,

  • ocenia i charakteryzuje postępowanie bohatera faustycznego ,

  • kształtuje wrażliwość na problemy egzystencjalne ,

  • dostrzega archetypiczność losów Fausta .

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem , metoda podająca , metoda poszukująca , metoda problemowa , dyskusja , praca w grupach , mapa mentalna.

3. Środki dydaktyczne

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.

  2. Zapisanie tematu na tablicy.

  3. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.

b) Faza realizacyjna

Przypomnienie najważniejszych informacji dotyczacych epoki romantyzmu . Wypowiedzi uczniów uzupełniane przez nauczyciela .

ROMANTYZM:

  • okres w dziejach kultury i literatury przełomu XVIII w. i XIX w. powstały na fali ruchów wolnościowych nawiązujących do ideałów Wielkiej Rewolucji Francuskiej ,

  • czas ruchów narodowo – wyzwoleńczych ,

  • nazwa epoki utworzona od przymiotnika <romantyczny> oznaczającego coś niezwykle pięknego , niepodobnego do rzeczywistości , oddziałującego na uczucia i wyobraźnię ,

  • twórcy romantyczni buntowali się przeciwko zastanej rzezcywistości ,

  • stawianie uczucia ponad rozumem miało zbliżyć człowieka do poznania tajemnic życia ,

  • wprowadzanie do utworów wątków baśniowych , fantastycznych , legend i podań , atmosfery tajemniczości i grozy ,

  • zainteresowanie tematyką wschodu tzw.orientalizm .

Przedstwienie uczniom sylwetki twórczej J.W.Goethego

JOHANN WOLFGANG GOETHE ( 1749 – 1832 )

Najwybitniejszy niemiecki pisarz i poeta okresu “burzy i naporu” ( literacki prąd przeciw despotycznej władzy króla . Pisarze tego okresu domagali się swobody pisarskiej i występowali przeciwko sztywnym przepisom ograniczającym tę wolność.)

Przez dwadzieścia sześć lat kierował teatrem , zreformował uniwersytet w Jenie , podróżował po Europie . Twórca o wszechstronnych zainteresowaniach min . botaniką , anatomią , optyką , łączący wyobraźnię poetycką z dociekliwością badacza . Wszechstronnie wykształcony ( medycyna , prawo , literatura )stworzył wiele genialnych dzieł : powieść epistolarna Cierpienia Młodego Wertera ,tragedia Faust , ballady : Król Olch , Rybak , Uczeń czarnoksiężnika , idylla Herman i Dorota , epos satyryczny Lis przechera i in.

W 1790 roku odwiedził Polskę w tym : Kraków , Wieliczkę i Częstochowę , spotkał się również z Adamem Mickiewiczem .

Propozycja notatki w formie ankiety personalnej :

IMIĘ I NAZWISKO :..................................................................................................................................

DATA URODZIN I ŚMIERCI:...................................................................................................................

WYKSZTAŁCENIE:...................................................................................................................................

ZAINTERESOWANIA:..............................................................................................................................

DOROBEK ARTYSTYCZNY:...................................................................................................................

SŁYNNE CYTATY:....................................................................................................................................

WARTO ZAPAMIĘTAĆ:...........................................................................................................................

Wprowadzenie uczniów w tematykę utworu .

Poeta zmagał się z tematem utworu przez 60 lat , część pierwsza ukazała się w 1808 r .natomiast druga zgodnie z życzeniem autora już po jego śmierci w 1832 r.Utwór liczy 12000 wersów – przemyśleń na temat człowieka i jego miejsca w świecie .

Tytułowy bohater Faust to fascynujący wielu twórców niemiecki alchemik oskarżony o czary . Poeta nawiązuje do tej ludowej legendy , w tym do wątku podpisania przez Fausta paktu z diabłem .

ĆWICZENIE 1

Uczniowie podzieleni na grupy odpowieadają na pytania . Każda grupa otrzyzmuje jedno pytanie do opracowania . Należy podkreślić by wypowiedzi były rzetelne , gdyż będą stanowić materiał na notatkę dla całej klasy .

1. Przedstaw postać uczonego Fausta . Czego pragnie , dlaczego wątpi w sens życia i jak ocenia możliwości poznawcze człowieka ?

(W przypadku tego pytania jedna osoba może wcielić się w postać Fausta i przedstawić jego punkt widzenia .)

2. Na podstawi Prologu w niebie ustal kim jest człowiek w ujęciu Stwórcy .

3.Jaki jest stan psychiczny bohatera w chwili gdy poznaje go czytelnik ? Dlaczego Mefistofeles wybiera właśnie ten moment by zaproponować pakt?

4. W jakich okolicznosciach padają słowa: “Trwaj chwilo piękną jesteś”?

5. Dlaczego diabeł nie zdobywa duszy Fausta ?

6. Jak Faust rozumie pojęcie wolności ?

ĆWICZENIE 2

Wspólna analiza skutków zawarcia paktu z diabłem ( mapa mentalna)

POZYTYWNE

SKUTKI ZAWARCIA PAKTU Z DIABŁEM

NEGATYWNE

c) Faza podsumowująca

ĆWICZENIE 3

Tworzenie portretu psychologicznego bohatera faustycznego przez udzielenie odpowiedzi na pytania :

  • Przeciw czemu buntuje się Faust ?

  • Jak rozumie pojęcie wolności ?

  • Co odrzuca , a co akceptuje ?

  • Czy Faust jest indywidualistą ? Odpowiedź uzasadnij .

Przypomnienie cech bohatera bajronicznego i porównanie z uzyskanymi cechami bohatera faustycznego .

FAUSTUS z łac. szczęśliwy . Los bohatera jest drogą ku szczęściu i poznaniu tajemnic świata . Faust jest postacią archetypową – ucieleśnia pragnienia każdego człowieka .

5. Bibliografia

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

W oparciu o treść utworu i własne doświadczenia spróbuj wyjaśnić znaczenie cytatu : “ Póty błądzi , póki dąży człowiek”.

7. Czas trwania lekcji

90 minut

8. Uwagi do scenariusza

R19runWhyqAHB

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 129.68 KB w języku polskim
RY9YIv24hL8iN

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 27.00 KB w języku polskim