Trzeba to zanotować!
poznasz różne sposoby sporządzania notatek,
sporządzisz notatki w różnej postaci i do różnych tekstów,
zapoznasz się z budową notatki wizualnej i sporządzisz własną notatkę wizualną.
Notowanie to niezbędna umiejętność w procesie edukacji. Czy twoja notatka sporządzona na lekcji przyda ci się do powtórki lub sprawdzianu?
Jeśli nie, musisz coś z tym zrobić.
Dobrze skonstruowana notatka pomoże ci w powtarzeniu materiału, przygotuje do egzaminu, uporządkuje wiedzę, utrwali wiadomości, a przede wszystkim oszczędzi twój czas.
Istotą dobrych notatek jest wyszukanie najważniejszych informacji i połączenie ich z już zapamiętanymi. Ważne jest dobranie odpowiedniej metody notowania. Notatka nie musi być zapisana „drobnym maczkiem”. Jej tekst powinien być przejrzysty, warto stosować odstępy, posługiwać się krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań, skrótami, pojedynczymi wyrazami.
Wybierz metodę notowania odpowiednią dla siebie, wygodną i porządkującą twoją wiedzę.
Materiał stanowi uzupełnienie i rozwinięcie lekcji: Jak notować, żeby zapamiętać?Jak notować, żeby zapamiętać?
Opisz sposób, w jaki najczęściej sporządzasz notatki.
Zapoznaj się z animacją, a następnie wykonaj polecenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rca7D8vNrz0cE
Animacja informuje o różnych sposobach notowania.
Wyjaśnij, dlaczego nie powinno się notować słowo w słowo tego, co się usłyszy lub przeczyta.
Wyjaśnij, dlaczego nowe informacje warto łączyć z tym, co się już wie.
Przeczytaj tekst japońskiej baśni, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Urashima Tarō [czyt. Urasima Taro]Jest to jedna z najstarszych opowieści japońskich [...]. Jej bohaterem jest rybak Urashima Tarō. Pewnego dnia, przechadzając się plażą, ujrzał dzieci znęcające się nad żółwiem. Bez chwili wahania uratował go, a wtedy wdzięczne zwierzę zabrało go na swoich plecach do pałacu władcy mórz na dnie oceanu. Podjęty z honorami przez córkę władcy, OtsuhimeOtsuhime, Tarō spędził w podwodnym pałacu kilka dni. W końcu jednak zatęsknił za domem i postanowił wrócić. Wtedy księżniczka wręczyła mu bogato zdobioną szkatułkę, jednocześnie kategorycznie zabraniając kiedykolwiek ją otwierać. Po powrocie na ląd Urashima Tarō ze zdumieniem stwierdził, że jego rodzinna wioska znacznie się zmieniła i nie mógł trafić do swojego domu. Zupełnie nie poznawał też mieszkańców. W końcu spytał jednego z nich, jak dojść do domu Urashima Tarō. „Urashima Tarō?” – odparł zapytany – „Nie znam nikogo takiego. Podobno żył tu kiedyś ktoś o tym imieniu, ale było to sto lat temu”. Urashima Tarō pojął wtedy, że choć spędził w pałacu władcy mórz zaledwie kilka dni, na lądzie minęły całe dziesięciolecia. Zrozpaczony przypomniał sobie o podarunku od Otsuhime i otworzył szkatułkę. Z wnętrza wydobył się dym i Urashima Tarō w jednej chwili stał się osiwiałym starcem. W szkatułce zamknięta była bowiem jego młodość.
Źródło: Urashima Tarō [czyt. Urasima Taro], red. Adrianna Wosińska, „Biuletyn Informacyjny Ambasady Japonii w Polsce” Bydgoszcz 2011, s. 4. Tekst skrócony i zmodyfikowany.
Uzupełnij notatkę na temat baśni o rybaku.
Streść w kilku zdaniach baśń o rybaku. Pamiętaj o tym, żeby układać krótkie, najlepiej pojedyncze zdania i przedstawić tylko najważniejsze fakty.
Przeczytaj tekst o złotych rybkach, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Złote rybki mają doskonałą pamięćCzy ktoś ci kiedyś powiedział, że masz pamięć złotej rybki? I chciał przez to dać do zrozumienia, że ciągle o czymś zapominasz? Jeśli chodzi o złotą rybkę, to jest to nieprawda. Ma doskonałą pamięć. Potrafi pamiętać niektóre rzeczy przez kilka miesięcy.
Skąd to wiemy? Sprytni uczeni przeprowadzili kilka eksperymentów. Umieścili w akwarium małą dźwignię. Kiedy rybki ją przyciskały, dostawały jedzenie. Prędko się tego nauczyły. Wtedy naukowcy zmienili zasady: po przyciśnięciu dźwigni dostawały jedzenie tylko w określonej porze dnia.
I… Tak jest, w krótkim czasie złote rybki jedynie wtedy zaczęły przyciskać dźwignię.
W innym eksperymencie w porze karmienia odtwarzano określony dźwięk. Po pewnym czasie rybki wiedziały, że kiedy go usłyszą, dostaną pożywienie. Następnie wypuszczono je na wolność. Po pięciu miesiącach ponownie odtworzono ten sam dźwięk. Nie uwierzycie! Złote rybki zjawiły się w miejscu początkowego karmienia. Zapamiętały więc, że ten dźwięk oznacza jedzenie.
Źródło: Mathilda Masters [czyt. Matylda Masters], Złote rybki mają doskonałą pamięć , [w:] Mathilda Masters, 321 intrygujących faktów o zwierzętach, red. Małgorzata Woźniak-Diederen, Warszawa 2020, s. 12.
Określ temat tekstu Mathildy Masters. Informację zapisz jednym zdaniem.
Opisz w tabelce eksperymenty, którym uczeni poddawali rybki.
Wykonaj ilustrację do eksperymentu nr 3.
Ustal, czy złote rybki mają dobrą pamięć. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Przeczytaj tekst o wikingach, a następnie wykonaj ćwiczenia.
WikingowieWikingowie, zwani również Normanami, pochodzili ze SkandynawiiSkandynawii. Zajmowali się rolnictwem, handlem, byli wojownikami. Kiedy przybywało ludzi, a ziemi nie wystarczało dla wszystkich, niektórzy porzucali Skandynawię, by wziąć udział łupieżczych najazdach. Od VIII do XI wieku Europa była terroryzowana przez grupy wikingów. Początkowo, od lat 90. VIII wieku, najeźdźcy przybywali z Norwegii, od końca lat 40. IX wieku często ataki przeprowadzali Normanowie z Danii. Lecz wikingowie nie byli wyłącznie rozbójnikami. Umieli budować znakomite statki i znali się na nawigacjinawigacji. Wielu z nich przemierzało morza, odkrywając nieznane lądy i handlując. Niektórzy osiedlali się na nowym miejscu. We Francji ziemia, na której zamieszkali Normanowie, została nazwana Normandią. Na Rusi wikingów zwano Waregami i to oni właśnie założyli tam pierwsze państwo. Sama nazwa Ruś pochodzi od Rusów – jednego z plemion normańskich.
Wikingowie przepłynęli Atlantyk, dotarli na Grenlandię i jako pierwsi Europejczycy dopłynęli do Ameryki Północnej. Około 1000 roku Leif EricssonLeif Ericsson wylądował na wyspie, którą zapewne była Ziemia BaffinaZiemia Baffina albo Nowa FundlandiaNowa Fundlandia.
Źródło: Jane Chisholm [czyt. Dżejn Czyzym], Wikingowie, [w:] Jane Chisholm, Historia świata. Księga dat i wydarzeń, tłum. Piotr Laskowski, Warszawa 1998, s. 40.
Zaznacz główny temat tekstu.
Na podstawie fragmentu tekstu Jane Chisholm „Wikingowie” napisz, na jakich ziemiach osiedlali się wikingowie.
Dokonaj selekcji informacji zawartych w tekście Jane Chisholm „Wikingowie” i sporządź notatkę w formie mapy myśli na temat wikingów.
Dokonaj selekcji informacji zawartych w tekście Jane Chisholm „Wikingowie” i sporządź listę informacji, które powinny pojawić się na mapie myśli na temat wikingów.
Przeczytaj tekst o zwyczajach piskląt, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Pisklęta przywdziewają kostiumyWyobraź sobie, że jesteś świeżo wyklutym pisklęciem pokutnika jasnobrzuchego, ptaka śpiewającego z dżungli Ameryki Południowej. Rodzice wyglądają nieco szaro i ponuro, ale ty jesteś jasnopomarańczowy i masz białe kropki na końcach piór. Wyglądasz jak trująca gąsienica ćmy flanelowej, która żyje w tym samym lesie.
Sprytne rozwiązanie. Udając takiego zabójczego „robaka”, ptaszek trzyma wszystkie drapieżniki z daleka. W tym upodobnieniu posuwa się nawet dalej: kiwa główką w przód i w tył, dzięki czemu wygląda, jakby powoli czołgał się po gałęziach.
Zdaniem naukowców jest to typowy przypadek mimikrymimikry BatesaBatesa. Nieszkodliwe i jadalne zwierzęta maskują się, aby wyglądać jak gatunki trujące lub niejadalne, a wtedy drapieżniki pozostawiają je w spokoju.
Mimikra PeckhamaPeckhama oznacza z kolei, że drapieżniki naśladują swoją ofiarę, by łatwiej ją złapać. Przykładowo żabnice głębinowe mają świetlistą wędkę z przynętą, którą wabią małe rybki, żeby je następnie prędko połknąć.
Mimikra MülleraMüllera jest stosowana przez zwierzęta niejadalne. Przypominają one swoim wyglądem inne gatunki niejadalne, trujące lub niebezpieczne, żeby niezbyt doświadczony drapieżnik przez przypadek ich nie zjadł.
Źródło: Mathilda Masters [czyt. Matylda Masters], Pisklęta przywdziewają kostiumy , [w:] Mathilda Masters, 321 intrygujących faktów o zwierzętach, tłum. Małgorzata Woźniak-Diederen, Warszawa 2020, s. 256.
Określ temat tekstu Mathildy Masters „Pisklęta przywdziewają kostiumy”, dobierając jedno z zaproponowanych poniżej wyrażeń.
Wypełnij wyznaczone miejsca najważniejszymi informacjami dotyczącymi rodzajów mimikry, o których jest mowa w tekście Mathildy Masters „Pisklęta przywdziewają kostiumy”. Umieść pola tekstowe w dowolnych punktach na tablicy.
Napisz, jaka mimikra dotyczy zwierząt drapieżnych udających swoje ofiary.
Przeczytaj życiorys Henryka Sienkiewicza, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Henryk SienkiewiczHenryk Sienkiewicz urodził się 5 maja 1846 r. w Woli Okrzejskiej na Podlasiu. Pochodził ze zubożałej rodziny szlacheckiej. Od 1855 r. mieszkał w Warszawie. W latach 1866–1870 studiował, początkowo w słynnej Szkole Głównej, potem na rosyjskim Uniwersytecie Warszawskim.
Sienkiewicz rozpoczynał karierę zawodową jako dziennikarz. W latach 1872–1878 był reporterem i felietonistą dwutygodnika „Niwa” […]. W latach 1882–1887 redaktorem dziennika „Słowo”. Pierwsze utwory literackie Sienkiewicza powstają pod koniec lat 60. XIX w. W 1872 r. publikuje powieść „Na marne”, w tym i następnym roku powstają „Humoreski z teki Worszyłły”, nieco później – nowela „Stary sługa”. W latach 1876–1878 Sienkiewicz odbył podróż do Ameryki Północnej. Owocem tej podróży są słynne „Listy z podróży”.
Po powrocie z Ameryki Sienkiewicz drukuje wiele słynnych utworów, m.in. „Janka Muzykanta” i „Latarnika”. Sławę przynosi mu cykl powieści historycznych – „Trylogia”. Druk pierwszej z nich – „Ogniem i mieczem”, rozpoczyna się w 1883 r. „Potop” wychodzi trzy lata później, „Pan Wołodyjowski” – w 1888 r. Inne bardzo znane dzieła Sienkiewicza to powieść psychologiczna „Bez dogmatu”, powieść obyczajowa „Rodzina Połanieckich” oraz historyczna – „Krzyżacy”. Najsłynniejsze jego dzieło to „Quo vadis” – powieść z czasów pierwszych chrześcijan. W 1905 r. otrzymał za nie literacką Nagrodę Nobla.
Sienkiewicz był kilka razy żonaty […]. Pisarz angażował się w działalność społeczną. W latach I wojny światowej założył komitet pomagający ofiarom działań zbrojnych. Wcześniej ufundował stypendium, z którego korzystali m.in. Maria Konopnicka i Stanisław Wyspiański. Twórczość i postawa Sienkiewicza zjednały mu powszechny szacunek. W 1900 r. otrzymał w darze od społeczeństwa polskiego dworek w Oblęgorku.
Henryk Sienkiewicz zmarł w 1916 r. w Szwajcarii. W 1924 r. prochy najbardziej znanego na świecie polskiego pisarza sprowadzono do kraju. Spoczęły one w krypcie warszawskiej Archikatedry św. Jana.
Źródło: Radosław Pawelec, Henryk Sienkiewicz, [w:] tegoż, Język polski. Poradnik skutecznej komunikacji w mowie i piśmie, Warszawa 2007, s. 125.
Sporządź krótką notkę biograficzną o Henryku Sienkiewiczu.
Dokonaj korekty zdań, skróć je tak, aby zwierały najważniejsze, łatwe do zapamiętania informacje.
Ilustracja interaktywna
Ilustracja przedstawia schemat notatki graficznej. W centralnej części znajduje się temat: „Hasło i słowa‑klucze”. W czterech rogach ilustracji powtarza się nagłówek: „Słowo‑klucz”, a poniżej ramka z napisem „bloki tekstowe”. Ramki są wykonane w różnych stylach, nagłówki zapisane różnym charakterem pisma. Na grafice znajdują się również ozdobne ikony: żarówka, kot, kwiat, strzałki, serca, wykrzyknik, znak zapytania.
Z prawej strony ilustracji lista zatytułowana „notatka wizualna”. Poniżej lista zagadnień, która rozwija dodatkowe informacje po naciśnięciu na nie.
notatka wizualna
Czym jest notatka wizualna?
Notatka wizualna łączy słowa z obrazkami, pozwalając łatwo i przyjemnie przyswajać wiedzę. Za pomocą prostych słów i graficznych elementów zbiera się informacje na dany temat.
Na jednej kartce papieru powinien się znaleźć zbiór informacji, które warto zrozumieć i zapamiętać.słowa‑klucze
Słowa‑klucze to najważniejsze pojęcia związane z hasłem. Umieszczamy je na całej kartce, wokół hasła.bloki tekstowe
Bloki tekstowe zawierają cytaty lub większe partie tekstu. Można zapisać je w punktach i umieścić w ramkach lub chmurkach.
Pudełka
Pudełka, to inaczej ramki, w których umieszcza się tekst. Ich zadaniem jest zwrócenie uwagi na to, co jest zapisane. Można w nich umieszczać cytaty, złote myśli, słowa kluczowe.
Chmurki
Różne kształty chmurek mają na celu wyróżnienie informacji.
Układ i wielkość elementów
W notatce stosuje się zasadę „od ogółu do szczegółu”. Na początku należy się zastanowić, co ma przykuć wzrok w pierwszej kolejności? Czytelność, przejrzystość notatki, nieprzeładowanie rysunkami jest bardzo ważne!
Litery
W notatce stosuje się różne kształty i wielkość liter, w zależności od tego, co chcemy podkreślić. Pismo musi być czytelne, z umiarem umieszcza się elementy ozdobne przy literach np. zawijasy. Duże, pogrubione litery w zapisie zwrócą uwagę na istotne, bazowe informacje. Małe litery można zastosować do treści mniej istotnych.
Kolorystyka
Dzięki kolorom można podkreślić ważne treści, wybić je na pierwszy plan, czy zaakcentować.
Punktory
Punktory porządkują wymieniane elementy, wprowadzają ład. Stosuje się je przy wyliczeniach jakichś elementów.Ilustracje
Ilustracje to nieodłączny element notatek wizualnych.
Strzałki
Wskazują, na pewne ważne elementy notatki, mogą wskazywać na cel lub kierunek, kilka strzałek może symbolizować siłę lub jej natężenie. Kolejność wykonywania zadań również można wyrazić strzałkami.
Linie
Linie w notatce podkreślają, oddzielają i łączą treści. Mogą być: przerywane, falowane, fastrygowane, podwójne, grube, cienkie. Łączą pola z tekstem, tworzą ramki zamykające treść, wydzielają bloki tekstu, łączą grupy tekstu.
Banery
Banery, czyli wstęgi, szarfy, na nich zapisuje się tytuł notatki lub wskazówki, na które warto zwrócić uwagę.
Emotikony/ buźki
Buźki służą do wyrażania emocji.
Rysunki
Rysunki powinny być schematyczne i jednoznaczne. Ułatwiają zrozumienie treści notatki. Zwykle mają na celu uzupełnienie przekazu notatki. Uwaga! nie mogą być tylko ozdobnikiem, gdyż odwracają uwagę od treści notatki.
Ludziki
Proste rysunki ludzików mogą wyrażać emocje, działania lub cechy.
Elementy, o których mowa w definicji, zostają podświetlone na ilustracji.
Przeczytaj tekst dotyczący zasad pisowni wyrazów z „ó”, a następnie zapoznaj się notatką wizualną sporządzoną na podstawie tego tekstu.
Ó piszemy w następujących sytuacjach:
Gdy wymienia się na e, o lub a, np. pióro – pierze, siódemka – siedem, wóz – wozy, kózka – koza, wrócić – wracać, skrót – skracać.
Na początku wyrazów, np. ów, ósmy, ówdzie, ówczesny.
W zakończeniach -ów, -ówka, -ówna, np. bloków, stołówka, z wyjątkiem wyrazów: wsuwka, skuwka, zasuwka.
W wyrazach, które trzeba po prostu zapamiętać: chór, córka, czółno, dopóty, dopóki, głównie, góra, jaskółka, Józef, kłótnia, król, krótki, który, mózg, ogólnie, ogórek, płótno, podróż, póki, późno, próżnia, rózga, róża, różnica, stróż, szczegół, tchórz, wiewiórka, wkrótce, wówczas, wróżka, skóra, źródło, żółw, żółty.
Ó nigdy nie występuje na końcu wyrazu.

Przeczytaj tekst dotyczący zasad pisowni z „ch”, a następnie na jego podstawie wykonaj notatkę wizualną.
Ch piszemy:
Gdy w wyrazach pokrewnych wymienia się na sz, s lub ś (si), np. mucha – muszka, piachu – piasku, Stacha – Stasia
Na końcu wyrazu, np. dach, gmach, piach, nogach. Wyjątek: druh.
Po spółgłosce s, np. scharakteryzować, schować, schody.
W wyrazach, których pisownię należy zapamiętać: chałwa, chatka, chemia, chirurg, chodzić, choinka, chomik, choroba, chór, chudy, chaber, chwalić, chyba, chrypka, chrust, chustka, chorągiew, chrzan, puchar, kucharz, chmura, chłopiec, rachunek, tchórz, przychodnia, szlachta, zachwyt i w wielu innych.
Przeczytaj tekst dotyczący zasad pisowni z „ch”, a następnie na jego podstawie wykonaj notatkę w sposób, który najbardziej lubisz.
Ch piszemy:
Gdy w wyrazach pokrewnych wymienia się na sz, s lub ś (si), np. mucha – muszka, piachu – piasku, Stacha – Stasia.
Na końcu wyrazu, np. dach, gmach, piach, nogach. Wyjątek: druh.
Po spółgłosce s, np. scharakteryzować, schować, schody.
W wyrazach, których pisownię należy zapamiętać: chałwa, chatka, chemia, chirurg, chodzić, choinka, chomik, choroba, chór, chudy, chaber, chwalić, chyba, chrypka, chrust, chustka, chorągiew, chrzan, puchar, kucharz, chmura, chłopiec, rachunek, tchórz, przychodnia, szlachta, zachwyt i w wielu innych.
Wyjaśnij, na czym polega zjawisko mimikry. Narysuj notatkę wizualną do tekstu Mathildy Masters „Pisklęta przywdziewają kostiumy”.
Napisz notatkę zawierającą najważniejsze informacje z tekstu „Pisklęta przywdziewają kostiumy”
Na podstawie tekstu o Henryku Sienkiewiczu narysuj notatkę wizualną przestawiającą postać pisarza.
Napisz notatkę, w której opiszesz postać Henryka Sienkiewicza.
Słownik
[czyt. fryc myler] dziewiętnastowieczny niemiecki biolog, opublikował liczne prace na temat embriologii, morfologii, systematyki, ewolucji motyli i innych owadów; zajmował się kwestiami mimikry i dokonał znaczących odkryć na ten temat
[czyt. dżordż pekam] żyjący na przełomie XIX i XX wieku amerykański zoolog, który wraz z żoną Elizabeth Peckham [czyt. elizabet pekam] badał zwyczaje pająków, m.in. dotyczące mimikry
[czyt. henri łolter bejts] dziewiętnastowieczny angielski przyrodnik i podróżnik, który jako pierwszy przedstawił naukową teorię mimikry
[czyt. lajf erikson] (ur. ok. 975 r., zm. ok. 1020 r.), wiking, syn Eryka Rudego, islandzkiego założyciela normańskich osad na Grenlandii
upodabnianie się jednych zwierząt do innych
sposób prowadzenia statku, wyznaczania jego trasy, aby dotrzeć do celu podróży i nie zabłądzić na morzu
wyspa leżąca u wschodnich wybrzeży Ameryki Północnej
region Europy, w którym leżą: Szwecja, Norwegia i Dania
wyspa Archipelagu Arktycznego, po Grenlandii druga co do wielkości wyspa Arktyki
Notatki ucznia
Bibliografia
Mikołajek N., (2020), Notatki wizualne. Jak je tworzyć i wykorzystywać na co dzień, Warszawa: MT Biznes.
Oszczyk S., (2021), Poradnik myślenia wizualnego. Sketchnotki w edukacji, Kraków: Wydawnictwo WIR.