Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Trzeba umieć silnie przeżywać(...) – refleksje nad postawą Wertera

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń :

  • zna treść utworu ,

  • poznaje pojecie powieści epistolarnej ,

  • rozumie pojęcie „weltschmerz”.

b) Umiejętności

Uczeń :

  • potrafi wymienić cechy powieści epistolarnej ,

  • umie wyróżnić elementy werteryzmu ,

  • ocenia model życia jaki stał się udziałem Wertera ,

  • kreuje własne sądy na temat werteryzmu z punktu widzenia młodego człowieka .

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem , metoda problemowa , mapa mentalna , praca w grupach , elementy metody podającej .

3. Środki dydaktyczne

  1. Tekst powieści

  2. Słownik terminów literackich

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.

2. Zapisanie tematu na tablicy.

  1. Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Wprowadzenie do tematu lekcji prowokujące do krótkiej dyskusji na temat stosunku czytelnika do bohatera .

Powieść Goethego po wydrukowaniu święciła triumfy . Młodzi Niemcy naśladowali strój bohatera , pielgrzymowali do miejsc uwiecznionych w powieści . Identyfikowali się z Werterem do tego stopnia , że dochodziło do fali samobójstw . To zjawisko zyskało miano „ gorączki werterowskiej”

2. Jak zbudowana jest powieść ? Dlaczego Goethe wybrał właśnie taką formę pisania o losach Wertera ? Tutaj należy wprowadzić termin powieści epistolarnej , który zostanie odczytany przez jednego z uczniów ze Słownika terminów literackich . Uczniowie redagują krótką definicję powieści i zapisują ją w zeszytach .

3. Uczniowie przedstawiją historię Wertera w formie ankiety personalnej :

Dane osobowe :

  • imię i nazwisko :

  • wiek :

  • narodowość :

  • zainteresowania :

  • usposobienie , cechy charakteru :

  • szczególne umiejętności :

  • przebieg kariery :

  • momenty zwrotne w życiu :

  • wydarzenia , które najsilniej wpłynęły na psychikę bohatera :

  • okoliczności / przyczyna smierci :

Po ukończeniu zadania następuje przywołanie terminu WERTERYZM oraz blisko powiązanego z nim terminu WELTSCHMERZ . Podobnie jak poprzednio do rozwiązania problemu posłuży uczniom Słownik terminów literackich .

c) Faza podsumowująca

Aby ustalić cechy bohatera werterowskiego ( można przywołać tu cechy bohatera faustycznego oraz bajronicznego )uczniowie zostają podzieleni na grupy . Do dyspozycji mają tekst oraz zestaw problemów :

GR.1 rozpatruje : uczuciowość bohatera , bunt , ból istnienia

GR.2 rozpatruje : motyw cierpienia , rozważania moralne , przeżycia estetyczne

GR.3 rozpatruje : sposób przeżywania miłości , religijność , kontemplację natury

GR.4 rozpatruje : stosunek do śmierci , przemijania i samego siebie , relacje ze społeczeństwem

Notatka dotycząca cech bohatera werterowskiego zostaje sprządzona w formie mapy mentalnej .

5. Bibliografia

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Słowa : Nie widzę cierpieniu temu kresu prócz grobu uczyń punktem wyjścia do rozważań współczesnego młodego człowieka o problemach wieku dojrzewania . Czy śmierć rzeczywiście jest najlepszym sposobem na cierpienie ?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

RgGVatG8Cz75W

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 110.60 KB w języku polskim
RWTqmTy6iJ41j

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim