„Trzeba umieć silnie przeżywać(...)” - Refleksje nad postawą Wertera
„Trzeba umieć silnie przeżywać(...) – refleksje nad postawą Wertera
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń :
zna treść utworu ,
poznaje pojecie powieści epistolarnej ,
rozumie pojęcie „weltschmerz”.
b) Umiejętności
Uczeń :
potrafi wymienić cechy powieści epistolarnej ,
umie wyróżnić elementy werteryzmu ,
ocenia model życia jaki stał się udziałem Wertera ,
kreuje własne sądy na temat werteryzmu z punktu widzenia młodego człowieka .
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem , metoda problemowa , mapa mentalna , praca w grupach , elementy metody podającej .
3. Środki dydaktyczne
Tekst powieści
Słownik terminów literackich
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zaprowadzenie ładu i sprawdzenie listy obecności.
2. Zapisanie tematu na tablicy.
Wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie do tematu lekcji prowokujące do krótkiej dyskusji na temat stosunku czytelnika do bohatera .
Powieść Goethego po wydrukowaniu święciła triumfy . Młodzi Niemcy naśladowali strój bohatera , pielgrzymowali do miejsc uwiecznionych w powieści . Identyfikowali się z Werterem do tego stopnia , że dochodziło do fali samobójstw . To zjawisko zyskało miano „ gorączki werterowskiej”
2. Jak zbudowana jest powieść ? Dlaczego Goethe wybrał właśnie taką formę pisania o losach Wertera ? Tutaj należy wprowadzić termin powieści epistolarnej , który zostanie odczytany przez jednego z uczniów ze Słownika terminów literackich . Uczniowie redagują krótką definicję powieści i zapisują ją w zeszytach .
3. Uczniowie przedstawiją historię Wertera w formie ankiety personalnej :
Dane osobowe :
imię i nazwisko :
wiek :
narodowość :
zainteresowania :
usposobienie , cechy charakteru :
szczególne umiejętności :
przebieg kariery :
momenty zwrotne w życiu :
wydarzenia , które najsilniej wpłynęły na psychikę bohatera :
okoliczności / przyczyna smierci :
Po ukończeniu zadania następuje przywołanie terminu WERTERYZM oraz blisko powiązanego z nim terminu WELTSCHMERZ . Podobnie jak poprzednio do rozwiązania problemu posłuży uczniom Słownik terminów literackich .
c) Faza podsumowująca
Aby ustalić cechy bohatera werterowskiego ( można przywołać tu cechy bohatera faustycznego oraz bajronicznego )uczniowie zostają podzieleni na grupy . Do dyspozycji mają tekst oraz zestaw problemów :
GR.1 rozpatruje : uczuciowość bohatera , bunt , ból istnienia
GR.2 rozpatruje : motyw cierpienia , rozważania moralne , przeżycia estetyczne
GR.3 rozpatruje : sposób przeżywania miłości , religijność , kontemplację natury
GR.4 rozpatruje : stosunek do śmierci , przemijania i samego siebie , relacje ze społeczeństwem
Notatka dotycząca cech bohatera werterowskiego zostaje sprządzona w formie mapy mentalnej .
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Słowa : Nie widzę cierpieniu temu kresu prócz grobu uczyń punktem wyjścia do rozważań współczesnego młodego człowieka o problemach wieku dojrzewania . Czy śmierć rzeczywiście jest najlepszym sposobem na cierpienie ?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza