Trzecia zasada dynamiki
SCENARIUSZ LEKCJI
III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Trzecia zasada dynamiki.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Fizyka, 1, 10: [Uczeń] opisuje wzajemne oddziaływanie ciał, posługując się trzecią zasadą dynamiki Newtona;
Informatyka, 6, 1: [Uczeń] wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów;
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
zna trzecią zasadę dynamiki.
rozumie, że siły występują parami.
rozumie, że działanie jest równe przeciwdziałaniu.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
wie, że siły wzajemnego oddziaływania mają te same wartości, ten sam kierunek, przeciwny zwrot i różne punkty przyłożenia.
wie, że trzecia zasada dynamiki nosi nazwę „zasada akcji i reakcji”.
potrafi graficznie zilustrować trzecią zasadę dynamiki.
potrafi zapisać trzecią zasadę wektorowo.
potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Fizyka | Nauczyciel zadaje powtórzenie I i II zasady dynamiki Newtona. | aktywizująca | notatki | indywidualna | |
Etap realizacji | Fizyka | myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Przepytanie uczniów z zadanego materiału. Uczniowie oglądają film. Nauczyciel z uczniami rozważa obejrzane przykłady, starając się, żeby uczniowie dochodzili do wniosku jakie siły działały w pokazanych obrazach i rozumieli, że siły występują parami, oraz to, że każda z nich jest przyłożona do innego ciała. | załącznik 1 | podająca burza mózgów | zbiorowa, jednolita |
Uczniowie przytaczają przykłady wzajemnych oddziaływań zaobserwowane w życiu codziennym. | aktywizująca | burza mózgów | ||||
Uczeń na tablicy graficznie ilustruje trzecią zasadę dynamiki, pozostali przerysowują do zeszytów. | zbiorowa, jednolita | |||||
Fizyka | Uczniowie wykonują ćwiczenie z siłomierzami potwierdzającą empirycznie przykłady z filmu. | załącznik 2 | ||||
Podsumowanie lekcji, uczniowie zapisują wnioski, oraz treść trzeciej zasady dynamiki. | aktywizująca |