Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Trzy kroki do świata promieniotwórczości: alfa, beta, gamma.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • Fizyka, 3.3: wymienia właściwości promieniowania jądrowego alfa, beta, gamma; opisuje rozpady alfa, beta (wiadomości o neutrinach nie są wymagane), sposób powstawania promieniowania gamma; posługuje się pojęciem jądra stabilnego i niestabilnego;

  • Informatyka, 6.1: wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.

Cele zoperacjonalizowane:

Cel ogólny: Poznanie własności promieniowania jądrowego, poznanie sposobów powstawania zjawisk promieniowania jądrowego alfa, beta, gamma;

  • uczeń zna budowę atomu,

  • umie wymienić podstawowe przemian promieniotwórcze,

  • umie wyjaśnić, na czym polegają przemiany promieniotwórcze,

  • umie opisać rozpady alfa, beta, sposób powstawania promieniowania gamma,

  • definiować i posługiwać się czasem połowicznego rozpadu dla określenia trwałości pierwiastka,

  • posługuje się pojęciem jądra stabilnego i niestabilnego.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • uczeń potrafi wymienić kilka przykładów izotopów promieniotwórczych występujących w przyrodzie,

  • potrafi omówić wpływ promieniowania jądrowego na organizmy,

  • potrafi podać przykłady zastosowań radioizotopów,

  • nabywa umiejętności samodzielnej pracy, obserwacji zjawisk fizycznych, stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nie,

  • potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap wstępny

Fizyka

porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel prosi uczniów, aby odpowiedzieli na kilka pytań, moderuje krótką dyskusję:

- Co już wiecie o promieniowaniu jądrowym?

- Czy możecie podać przykłady takich ciał, które emitują promieniowanie jądrowe?

problemowa: aktywizująca

dyskusja

zbiorowa, jednolita

Etap realizacji

Fizyka

porozumiewanie się w języku ojczystym; myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Przypomnienie wiadomości na temat:

- budowa atomu.

Nauczyciel wyjaśnia uczniom:

- niemal cała masa atomu jest skupiona w jądrze, kilkadziesiąt tysięcy razy mniejszym od całego atomu. Składniki jądra utrzymywane są niewyobrażalnie dużymi siłami przyciągania.

Omawia jakościowo pojęcie energii wiązania jądra, energię termojądrową oraz zjawisko rozszczepienia jąder.

Nauczyciel wyjaśnia różnice między powstawaniem, oddziaływaniem oraz zasięgiem promieniowania: alfa, beta, gamma.

notatki z poprzednich zajęć, nowa wiedza

podająca: wykład informacyjny

zbiorowa, jednolita

Fizyka

myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel z pomocą ucznia uruchamia komputer oraz rzutnik multimedialny, wgrywa do komputera film z pamięci typu Flash, uruchamia program odtwarzający filmy, odtwarza cały film.

Po zakończonej projekcji nauczyciel moderuje krótką dyskusję na temat obejrzanego materiału.

film (zasób nr 1)

podająca: film

zbiorowa, jednolita

Fizyka

myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Nauczyciel z pomocą ucznia uruchamia komputer oraz rzutnik multimedialny, wgrywa do komputera Ilustrację interaktywną (zasób QWE07203) z pamięci typu Flash, uruchamia program odtwarzający ją.

Po zakończonej prezentacji zdjęć nauczyciel moderuje krótką dyskusję podsumowującą na temat obejrzanego materiału.

ilustracja interaktywna (zasób nr 2)

eksponująca: pokaz połączony z przeżyciem

zbiorowa, jednolita

Etap podsumowujący

Fizyka

myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Podsumowanie lekcji. Nauczyciel podsumowuje poznane zjawiska promieniotwórczości, pojęcie energii wiązania jądra, energii termojądrowej oraz zjawiska rozszczepienia jąder atomów, różnic między powstawaniem, oddziaływaniem oraz zasięgiem promieniowania: alfa, beta, gamma.

podająca: pogadanka

zbiorowa, jednolita

Rmw6ncMp82sDv

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 86.31 KB w języku polskim
R1THiTiVEeVQ5

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 95.50 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3