Trzymaj rękę na pulsie, rozpoznawaj wypowiedzenia
Kolorowa ilustracja przedstawiająca małe ludziki w kształcie puzzli, poruszające się na tle łagodnych pagórków w odcieniu ceglastego różu. Jeden z nich śpiewa, inny leży, a jeszcze inny odpoczywa. Na kilku umieszczono napisy związane z gramatyką: „wołacz”, „dopełniacz”, „liczba mnoga”, „liczba pojedyncza”, „rodzaj męski”, „rodzaj żeński”.Codziennie z kimś rozmawiasz, coś czytasz, czegoś słuchasz. Słowa układają się wtedy w… No właśnie, co to jest, jaka to forma komunikowania się?
Przeczytaj fragment komiksu.


Nadaj tytuł fragmentowi komiksu Papcia Chmiela (czyli Henryka Jerzego Chmielewskiego). Możesz zapisać go tutaj lub w zeszycie.
Przed wykonaniem ćwiczenia zapoznaj się z wykresem i informacjami znajdującymi się w Zapamiętaj! Następnie przeczytaj w klasie swoje tytuły i podziel je na takie, w których występuje czasownik i na takie, w których go nie ma.
Kiedy przekazujemy sobie informacje słowami, używamy wypowiedzeń. Każde wypowiedzenie zaczynamy wielką literą i kończymy kropką, wykrzyknikiem, znakiem zapytania lub wielokropkiem.
Przeczytaj jeszcze raz wypowiedzi bohaterów z fragmentu komiksu Papcia Chmiela. Wypisz tutaj lub w zeszycie:
równoważniki zdań,
zdania.
Podane równoważniki zdań przekształć w zdania. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Spokój!
Jasne jak słońce.
Mamusiu, herbaty?
Ale ulewa!
Marsz do domu!
Z podanych wyrazów skonstruuj trzy zdania. Możesz zmienić formę wyrazów.
berek w chłopcy bawić się przerwa na
na pani tabliczki pytać z matematyka mnożenie
droga w dziewczynki przeczytana niedawno książka rozmawiać o powrotna
Zapisz poprawnie poniższe wypowiedzenia. Pamiętaj o interpunkcji!
ptasiepióraszybkosięzużywająścierająsięitracąbarwę
..............................................................................................................................................
uwiększościptakówwszystkiepiórasązmienianerazdoroku
....................................................................................................................................
zwyklepiórawypadająjednopodrugimiwtejsamejkolejnościodrastają
..............................................................................................................................................................
starepiórowypadaanowewyrastawtymsamymmiejscu
....................................................................................................................
tenprocesnazywasiępierzeniem
....................................................................
W poniższych wypowiedzeniach wprowadź odstępy między wyrazami oraz odpowiednie znaki interpunkcyjne:
ptasiepióraszybkosięzużywająścierająsięitracąbarwę uwiększościptakówwszystkiepiórasązmienianerazdoroku zwyklepiórawypadająjednopodrugimiwtejsamejkolejnościodrastają starepiórowypadaanowewyrastawtymsamymmiejscu tenprocesnazywasiępierzeniem
Ułóż przysłowia z podanych wyrazów i podaj ich znaczenie. Zapisz je poniżej lub w zeszycie.
równoważnik zdania, zawiera m.in. słowa: chmura, duża, deszcz, mały;
zdanie, zawiera m.in. słowa: dym, ogień, bez;
zdanie, zawiera m.in. słowa: dzień, zachód, słońce, nie chwalić;
równoważnik zdania, zawiera m.in. słowa: bezrybie, rak, ryba;
zdanie, zawiera m.in. słowa: późno, szkodzić, przychodzić, sam.