II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych);
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
1) zna dziedzictwo kulturowe najbliższego otoczenia, wymienia zabytki i dzieła architektury (historycznej i współczesnej);
8) zna i stosuje zasady prezentacji i upowszechniania dzieł zgodnie z prawem i etyką.
Nauczysz się
wskazywać najważniejsze zasady tworzenia folderów;
tworzyć folder swojej okolicy;
definiować pojęcia: region, tradycja, zabytek.
Walory turystyczne
Każdy region posiada walory turystyczne, do których poznania warto zachęcić odwiedzających. Również w najbliższej, jedynie z pozoru nieciekawej okolicy, można odszukać wiele ciekawych miejsc, ludzi, wydarzeń czy historii, które dobrze wyeksponowane, przyciągną turystów.
lokalne wydarzenia i kultywowane tradycjeTradycjatradycje
RzVmb3yY0xwKE1
przysmaki regionalnej kuchni
R152gsD6ID1kM1
miejscowi artyści
R2BINu6Pd85831
ciekawostki o regionie
RLSQT04LAJtyS1
szlaki wycieczek pieszych i rowerowych
RUFtcoW0m4MY41
Folder
Do pokazania turystycznych zalet regionuRegionregionu może posłużyć folderFolderfolder. Jest to niewielki (do 4 stron) druk informacyjno‑reklamowy. Składa się z arkusza papieru złożonego jednokrotnie, dwiema płaszczyznami pionowo lub w tzw. harmonijkę. Dotyczy najczęściej kraju, miejscowości lub obiektu i jest przeznaczony głównie dla turystów. Ma on za zadanie przyciągnąć uwagę odbiorcy, a następnie w uporządkowany sposób zaprezentować ofertę turystyczną danego miejsca, jego walory i atrakcje, przy pomocy ilustracji, tekstów, kolorów, czasem mapek.
R8jvCkezVyzm01
Re7mqzXZW4EJ01
RCcJCJlOEynE21
RhCsYM7jXsAdp1
RCeO0xJE2rkON1
Tworzenie folderu okolicy
Należy zadać sobie pytanie, kto ma być odbiorcą folderu oraz jaki cel ma być dzięki niemu osiągnięty. Celem twórcy folderu promującego region jest przyciągnięcie uwagi ewentualnego turysty i zachęcenie go do odwiedzenia prezentowanej okolicy.
Projektując materiał reklamowy warto postawić się na miejscu turysty i tworzyć go z perspektywy odbiorcy. Zapoznanie się z przykładowymi folderami turystycznymi pomoże dostrzec ich wady i zalety oraz podjąć decyzję o wyborze najwygodniejszego formatu, czytelnych czcionek, kolorystyki i kolejności podawania informacji.
Elementy, które w pierwszej kolejności przykuwają uwagę odbiorcy folderu to okładka, kolorystyka oraz format.
Okładka nie powinna zawierać nadmiaru treści. Jej zadaniem jest pobudzić wyobraźnię odbiorcy, zachęcić do zapoznania się z całym folderem.
W odbiorze folderu ważna jest kolorystyka. Paleta zastosowanych barw powinna ograniczać się do maksymalnie trzech. Jeżeli region, okolica posiada swoje logo, określone barwy, należy je uwzględnić w projekcie, tak samo jak inne charakterystyczne dla regionu elementy.
Dobierając format należy mieć na uwadze wygodę użytkowania. Najlepiej, jeśli folder mieści się w plecaku lub w kieszeni i może być stale pod ręką. Najczęściej wybierane formaty to A4, A5 i B5, choć można też wypróbować formaty niestandardowe.
Informacje w folderze powinny być rozmieszczone w sposób logiczny, czytelny i estetyczny. Poszczególne elementy należy podzielić i wyraźnie oznaczyć. Poprzez odpowiednio dobrane czcionki różnych wielkości, eksponowanie i wyróżnianie najważniejszych informacji, można wskazać ich hierarchię i kolejność odbioru. Nie należy jednak stosować więcej niż trzech różnych rodzajów czcionek. Twórca folderu musi zdecydować, co chce powiedzieć o promowanym regionie.
Nagłówek folderu powinien wzbudzać zainteresowanie, przykuwać uwagę i treścią, i formą, dlatego należy go wyróżnić, np. dużą czcionką (fontem), pogrubieniem, kolorem.
Treść folderu musi być konkretna, zwięzła, zrozumiała, opisująca i pokazująca to, co najważniejsze i ściśle wiążące się z tematem. Powinna zawierać praktyczne informacje, np. jak dotrzeć do miejsc prezentowanych w folderze (funkcja informacyjna), ale również zachęcać, oddziaływać na wyobraźnię odbiorcy (funkcja reklamowa). Należy też zachować odpowiednie proporcje między tekstem a grafikami, ilustracjami zamieszczonymi w folderze.
Zadania
R1S1nDrEzzLpJ
Ćwiczenie 1
R1SeioPqsYf3j
Ćwiczenie 2
R1175eTtTm6dp
Ćwiczenie 3
classicmobile
Ćwiczenie 4
RSnYlyEGadjIk1
static
Ćwiczenie 4
Dopasuj podpis do ilustracji.
RNAWWqADAqUpY1
1 - formaty 2 - folder 3 - fonty ( czcionki )
B‑1,A‑2,C‑3
Inna wersja zadania
Przygotuj pytanie na kartkówkę dotyczące folderu informacyjnego.
R1TBsJlZLIlol
Ćwiczenie 5
classicmobile
Ćwiczenie 6
RyHXudxZpkOu11
Obszar odznaczający się charakterystycznymi cechami (np. geograficznymi, etnograficznymi, gospodarczymi itp.) wyróżniający się od innych obszarów to: Prawda/ fałsz: zabytek, Prawda/ fałsz: region, Prawda/ fałsz: pomnik przyrody.
Obszar odznaczający się charakterystycznymi cechami (np. geograficznymi, etnograficznymi, gospodarczymi itp.) wyróżniający się od innych obszarów to: Prawda/ fałsz: zabytek, Prawda/ fałsz: region, Prawda/ fałsz: pomnik przyrody.
Obszar odznaczający się charakterystycznymi cechami (np. geograficznymi, etnograficznymi, gospodarczymi itp.) wyróżniający się od innych obszarów to…
Prawda
Fałsz
region
□
□
pomnik przyrody
□
□
zabytek
□
□
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
static
Ćwiczenie 6
Obszar odznaczający się charakterystycznymi cechami (np. geograficznymi, etnograficznymi, gospodarczymi itp.) wyróżniający się od innych obszarów to…
A - region B - pomnik przyrody C - zabytek
A - prawda
B - fałsz
C - fałsz
classicmobile
Ćwiczenie 7
R1EFgZsOmNtBA1
static
Ćwiczenie 7
Dopasuj podpis do ilustracji.
RXNo467mN0R4j1
1 - tradycja 2 - pomnik przyrody 3 - muzeum skansenowskie 4 - zabytek
Odpowiedzi: A - muzeum skansenowskie B - pomnik przyrody C - zabytek D - tradycja
Rozwiązanie: 1‑C 2‑B 3‑A 4‑D
Słownik pojęć
Folder
Folder
niewielki druk informacyjno‑reklamowy. Dotyczy najczęściej kraju, miejscowości, obiektu lub wydarzenia, przeznaczony głównie dla turystów (rodzaj przewodnika)
Region
Region
obszar odznaczający się charakterystycznymi cechami (np. geograficznymi, etnograficznymi, gospodarczymi itp.) wyróżniający się od innych obszarów. Dzielnica, okolica.
Pomnik przyrody
Pomnik przyrody
prawnie chronione, pojedyncze twory przyrody żywej i nieożywionej lub ich skupienia o szczególnej wartości naukowej, kulturowej, historyczno‑pamiątkowej i krajobrazowej oraz odznaczające się indywidualnymi cechami, wyróżniającymi je wśród innych tworów. Pomnikami przyrody są np. stare i okazałych rozmiarów drzewa i krzewy, źródła, wodospady, jary, jaskinie.
Zabytek
Zabytek
obiekt ruchomy lub nieruchomy, a także zespół obiektów lub miejsc, które stanowią świadectwo epoki albo zdarzenia i mają wartość historyczną, naukową, kulturalną, artystyczną i z tej racji podlegają ochronie prawnej.
Tradycja
Tradycja
przekazywane z pokolenia na pokolenie treści kulturowe (obyczaje, poglądy, wierzenia, sposoby myślenia i zachowania, normy postępowania itp.) wyróżnione przez daną zbiorowość, na podstawie określonej hierarchii wartości, z całokształtu dziedzictwa kulturowego jako społecznie doniosłe dla teraźniejszości i przyszłości.