Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      • wie, co to jest turystyka;

      • zna cele turystyki;

      • zna podział na rodzaje turystyki według różnych kryteriów;

      • zna czynniki warunkujące atrakcyjność turystyczną (walory turystyczne).

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      • potrafi wskazać przyczyny rozwoju turystyki trwającego od drugiej połowy XX w.;

      • potrafi wskazać, które obszary na Ziemi są atrakcyjne turystycznie;

      • potrafi wskazać, które kraje są najliczniej odwiedzane są przez turystów;

      • potrafi wyjaśnić co warunkuje atrakcyjność turystyczną regionu, w którym mieszka.

  2. Metoda pracy Mapa skojarzeń, wykład, dyskusja, praca z rocznikiem statystycznym lub tablicami geograficznymi.

  3. Środki dydaktyczne Duża tablica do pisania, atlasy, mapa ścienna świata, roczniki statystyczne lub tablice geograficzne.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności;

        • rozdanie roczników statystycznych lub tablic geograficznych.

      2. Przypomnienie wiadomości i umiejętności z poprzednich lekcji dotyczących istoty, roli i znaczenia usług.

      3. Określenie celu i formy pracy na lekcji.

      4. Podanie i zapisanie tematu lekcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Nauczyciel na środku tablicy wpisuje słowo turystyka i prosi aby uczniowie podchodzili do tablicy i wpisywali swoje skojarzenia z tym terminem tworząc mapę skojarzeń.

      2. Gdy brakuje nowych pomysłów nauczyciel prosi uczniów aby odpowiedzieli na pytanie: Co to jest turystyka?

      3. Uczniowie odpowiadają, a nauczyciel pomagając im i korygując ewentualne błędy buduje spójną i poprawną definicję.

      4. Uczniowie notują w zeszytach ułożoną definicję.

      5. Nauczyciel pyta uczniów: Jakie są cele turystyki?

      6. Uczniowie odpowiadają. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy i pomaga znaleźć poprawną odpowiedź.

      7. Uczniowie wynotowują w zeszytach cele turystyki.

      8. Nauczyciel pyta uczniów o wskazanie podziału na rodzaje turystyki według wymienianych przez siebie kolejno kryteriów: celu wyjazdu, środka lokomocji, geograficznego zasięgu wyjazdu, liczebności uczestników, okresu trwania podróży.

      9. Uczniowie odpowiadają po każdorazowym podaniu przez nauczyciela kryterium.

      10. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy i pomaga znaleźć poprawną odpowiedź.

      11. Uczniowie wynotowują w zeszytach rodzaje turystyki.

      12. Nauczyciel zadaje pytanie: Jakie są przyczyny rozwoju turystyki trwającego od drugiej połowy XX w.?

      13. Uczniowie odpowiadają. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy i pomaga znaleźć poprawną odpowiedź.

      14. Uczniowie wynotowują w zeszytach przyczyny rozwoju turystyki.

      15. Nauczyciel przedstawia czynniki warunkujące atrakcyjność turystyczną (walory turystyczne)

      16. Uczniowie słuchając wykładu wykonują notatkę w zeszytach.

      17. Nauczyciel poleca wskazać na poszczególnych kontynentach najatrakcyjniejsze turystycznie obszary.

      18. Wybrani uczniowie wskazują obszary korzystając z atlasów i mapy ściennej świata.

      19. Nauczyciel poleca odnaleźć w rocznikach statystycznych lub tablicach geograficznych kraje, które są najliczniej odwiedzane są przez turystów.

      20. Wybrani uczniowie odczytują rozwiązanie. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy.

      21. Uczniowie wynotowują w zeszytach kraje najliczniej odwiedzane przez turystów.

    3. Faza podsumowująca

      1. Nauczyciel podsumowuje krótko lekcję.

      2. Nauczyciel przedstawia pracę domową.

  5. Bibliografia

    1. T. Michalski, E. Sołohubiak‑Borchert, „Geografia 1”, Nowa Era, Warszawa 2002.

    2. J. Korba, J. Mordawski, W. Wiecki, „Geografia 2. Geografia i człowiek”, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, Gdynia 2005.

    3. F. Plit, W. Osuch, M. Sielatycki, J. Wrona, „Geografia. Część 2. Człowiek i jego działalność”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2003.

    4. D. Makowska (red.), „Geografia”, WSiP, Warszawa 2002.

    5. W. Janicki, „Geografia”, Oficyna Edukacyjna Krzysztof Pazdro, Warszawa 2003.

    6. J. Kop, M. Kucharska, E. Szkurłat, „Geografia społeczno‑ekonomiczna”, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2001.

    7. W. Witkiewicz, „Nowe trendy w światowej turystyce”, [w:] K. Kopeć (red.), „Wybrane zagadnienia kształcenia geograficznego na początku XXI wieku”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2006, s. 47‑51.

    8. W. W. Gaworecki, „Turystyka”, PWE, Warszawa 1998.

    9. A. Kowalczyk, „Geografia turyzmu”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

    10. Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, GUS, Warszawa.

    11. W. Mizerski, J. Żukowski (red.), „Tablice geograficzne”, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 2004.

    12. „Atlas geograficzny dla szkół średnich”, PPWK, Warszawa 2000.

    13. „Atlas geograficzny. Liceum. Świat – Polska”, Wydawnictwo DEMART, Warszawa 2003.

  6. Załączniki Zadanie domowe
    Wyjaśnij co warunkuje atrakcyjność turystyczną regionu, w którym mieszkasz. Odpowiedź zapisz w zeszycie.

  7. Czas trwania lekcji 45 minut

R1F2NJm7RGSsI

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 69.89 KB w języku polskim
R1Uaxcjq04Nwy

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim