Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości
      Uczeń:

      • wie, które regiony i miejscowości Polski są atrakcyjne turystycznie;

      • wie, z których krajów przyjeżdża do Polski najwięcej turystów.

    2. Umiejętności
      Uczeń:

      • potrafi wskazać, na wybranym przykładzie z Polski, zarówno korzyści jakie przynosi turystyka, jak i straty;

      • potrafi wykazać za pomocą analizy SWOT: mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia rozwoju turystyki w Polsce;

      • potrafi wskazać działania, które należy podjąć, aby zwiększyć zarówno liczbę przyjazdów turystycznych do Polski jak i wpływy z turystyki.

  2. Metoda pracy Wykład, dyskusja, praca z rocznikiem statystycznym lub tablicami geograficznymi, praca w grupach, prezentacja.

  3. Środki dydaktyczne Duże kartki papieru, mazaki, atlasy, mapa ścienna Polski, roczniki statystyczne lub tablice geograficzne.

  4. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

      1. Sprawy organizacyjno - porządkowe:

        • sprawdzenie obecności;

        • rozdanie roczników statystycznych lub tablic geograficznych;

        • podział klasy na 4 grupy.

      2. Przypomnienie wiadomości i umiejętności z poprzednich lekcji:

        • co to jest turystyka;

        • cele turystyki;

        • podział na rodzaje turystyki według różnych kryteriów;

        • czynniki warunkujące atrakcyjność turystyczną (walory turystyczne);

        • przyczyny rozwoju turystyki trwającego od drugiej połowy XX w.

      3. Określenie celu i formy pracy na lekcji.

      4. Podanie i zapisanie tematu lekcji.

    2. Faza realizacyjna

      1. Nauczyciel przedstawia kolejne regiony i miejscowości atrakcyjne turystycznie w Polsce prosząc uczniów o wskazanie w nich głównych atrakcji turystycznych, określenie dominujących celów turystyki jakimi kierują się turyści tam przyjeżdżający, oraz dominujących rodzajów turystyki.

      2. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.

      3. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy i pomaga znaleźć poprawną odpowiedź.

      4. Uczniowie wykonują notatkę w zeszycie.

      5. Nauczyciel poleca uczniom określić na podstawie danych w rocznikach statystycznych lub tablicach geograficznych, obywatele z jakich krajów przyjeżdżają głównie do Polski w celach turystycznych.

      6. Uczniowie odszukują odpowiednie dane i podają odpowiedź. Nauczyciel pomaga w znalezieniu odpowiednich danych a następnie koryguje ewentualne błędy.

      7. Nauczyciel zadaje pytanie: Jakie korzyści jakie i straty przynosi turystyka np. w Tatrach?

      8. Uczniowie odpowiadają. Nauczyciel w razie potrzeby pomaga w znalezieniu poprawnej odpowiedzi i koryguje ewentualne błędy.

      9. Uczniowie wykonują notatkę w zeszycie.

      10. Nauczyciel poleca poszczególnym grupom opracować po jednym fragmencie analizy SWOT: mocne strony, słabe strony, szanse oraz zagrożenia rozwoju turystyki w Polsce. Informuje uczniów, że słabe i mocne strony odnoszą się do tego co już jest, natomiast szanse i zagrożenia do tego co może się dopiero zdarzyć.

      11. Uczniowie opracowują zagadnienia wypisując je mazakami na dużych kartkach.

    3. Faza podsumowująca

      1. Wybrani przedstawiciele grup, rozpoczynając od słabych i mocnych stron, prezentują rozwiązanie na forum.

      2. Nauczyciel przedstawia pracę domową.

  5. Bibliografia

    1. T. Michalski, E. Sołohubiak‑Borchert, „Geografia 1”, Nowa Era, Warszawa 2002.

    2. J. Mordawski, W. Wiecki, „Geografia 3. Geografia Polski”, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, Gdynia 2005.

    3. F. Plit, W. Osuch, M. Sielatycki, J. Wrona, „Geografia. Część 2. Człowiek i jego działalność”, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2003.

    4. D. Makowska (red.), „Geografia”, WSiP, Warszawa 2002.

    5. W. W. Gaworecki, „Turystyka”, PWE, Warszawa 1998.

    6. A. Kowalczyk, „Geografia turyzmu”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

    7. Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej, GUS, Warszawa.

    8. W. Mizerski, J. Żukowski (red.), „Tablice geograficzne”, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 2004.

    9. „Atlas geograficzny dla szkół średnich”, PPWK, Warszawa 2000.

    10. „Atlas geograficzny. Liceum. Świat – Polska”, Wydawnictwo DEMART, Warszawa 2003.

  6. Załączniki Zadanie domowe
    Wskaż działania, które należy podjąć aby zwiększyć zarówno liczbę przyjazdów turystycznych do Polski jak i wpływy z turystyki.

  7. Czas trwania lekcji 45 minut

RUM6WmwapE7DR

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 68.07 KB w języku polskim
RN5YYfBaYIN2e

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim