R1QgStoMs67iU1

Tutaj, czyli w domu

Ilustracja przedstawia cztery bocianie gniazda. W dwóch siedzą po trzy bociany, a w jednym dwa. W gnieździe na pierwszym planie, po prawej są cztery bociany. W lewym dolnym rogu ilustracji widoczna głowa bociana. Tło jest niebieskie, z błękitnymi obłokami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Bociany, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Bociany, licencja: CC BY 3.0.

Wiele utworów poetyckich powstało po to, aby zapisać różnorodność ludzkich emocji i przeżyć. Kiedy jednak poeta decyduje się na przedstawienie jakiegoś wycinka świata, czy to rzeczywistego, czy też wewnętrznego i fantazmatycznego, jak również określonej sytuacji, przedmiotu czy krajobrazu, wówczas taki opis nazywamy obrazem poetyckim. Autor sięga po środki stylistyczne, takie jak metafora, epitet i porównanie, aby poruszyć wyobraźnię czytelnika.

1
Ćwiczenie 1

Rozwiąż zagadkę. Co to jest:

Wspaniały, trójwymiarowy obraz,
rozpostarty od gór do Bałtyku,
a na nim rośliny, zwierzęta
i zadziwiające zjawiska.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2

Napisz tutaj lub w zeszycie, co według ciebie znaczy słowo „tutaj”. Porównaj swoją odpowiedź z definicją ze słownika języka polskiego.

uzupełnij treść
Polecenie 1

Przyjrzyj się zdjęciom, a następnie opisz to, co na nich widzisz.

R1ecg6Ul3elV0
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 2

Zapisz, jakie skojarzenia – zjawiska, rośliny, zwierzęta – budzi w tobie słowo „przyroda”.

R1aW3Vovtvp9p
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wysłuchaj recytacji wiersza Jerzego Ficowskiego pt. Tutaj. Zwróć uwagę na to, co opisuje utwór.

Wysłuchaj recytacji wiersza Jerzego Ficowskiego pt. „Tutaj” lub zapoznaj się z jego treścią. Zwróć uwagę na to, co opisuje utwór.

R2AHyk1fQViCX
Nagranie wideo. Na początku pojawia się plansza z napisem: Jerzy Ficowski „Tutaj”. Następnie Elżbieta Golińska czyta wiersz w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
TutajJerzy Ficowski
Jerzy Ficowski Tutaj

Tutaj głaszczą powietrze skrzydełka jaskółek,
tutaj obłok jak bocian na topoli siada.
Tu maki czerwienieją – zbóż serduszka czułe –
i na łące się pasą złotych jaskrów stada.

Tutaj wierzba koślawa, jak zielona kwoka
pod skrzydła bierze ptactwo, co w jej cieniu ćwierka.
Tutaj deszczyk lipcowy, co sfrunął z wysoka,
układa modrychtSTxru4Zbu_000tp001modrych kałuż świecące lusterka.

Tutaj pająk w swą siatkę krople rosy złowił,
tu ważka jak kokardka na trzcinie zawisła,
sroczka skrzeczy na płocie: „Jadą goście nowi”
i od gór aż do Gdańska niebo spławiatSTxru4Zbu_000tp002spławia Wisła.

Tu rośnie kwiat, gdzie tylko promień słońca padnie,
tutaj skoczna wiewiórka szeleści na sośnie.
Lecz co znaczy – Tutaj? Czy ktoś z was odgadnie,
w jakim to wszystko kraju świeci, pachnie, rośnie?

tutaj Źródło: Jerzy Ficowski, Tutaj, [w:] tegoż, Errata: wiersze, Londyn 1981, s. 12.
Polecenie 3

Odpowiedz, jaki związek może mieć wiersz z fotografiami, które można zobaczyć w galerii zdjęć w poleceniu 1.

R1BgsRXEhBNz3
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Opisz, jakie elementy znalazłyby się na ilustracji do wiersza Jerzego Ficowskiego.

R1Szv3KM8BAon
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Określ, kim jest podmiot liryczny oraz uzasadnij, co świadczy o tym, że mieszka w Polsce.

R9zNFHn1HX3uS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Dopasuj do fotografii odpowiednie podpisy, którymi są obrazy namalowane w wierszu słowem przez poetę.

R3QQHsJmwTloR1
Zadanie interaktywne polega na połączeniu ilustracji z odpowiednimi cytatami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RzA63LynWsYiO
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Dobierz słowa w odpowiednie pary, tak, żeby odpowiadały czynnościom zwierząt, roślin i zjawisk przedstawionych w wierszu.

R1YNUZqb18oeF1
Ćwiczenie interaktywne polega na połączeniu w pary elementów przyrody wraz z jego opisem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Połącz cytaty z właściwą im interpretacją.

RdJPcLKa8L1Pj
Zadanie interaktywne polega na połączeniu cytatów z ich interpretacją.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
R1T6psN9v8y0I
Ćwiczenie interaktywne polega na przyporządkowaniu wyrażeń do odpowiednich środków stylistycznych.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY-SA 4.0.
Ćwiczenie 8

Odpowiedz, jaką funkcję pełnią środki stylistyczne w wierszu Tutaj.

R37grCxXzZowp
(Uzupełnij).

Uwaga: właśnie przedstawiło ci się Uosobienie! Jest nieśmiałe, więc w jego imieniu wypowiada się najpierw jego siostra, Przenośnia.

R1T8vxkIO4770
Przenośnia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
ROpz2LG10Fux1
Uosobienie
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Uosobienia szczególnie często pojawiają się w literaturze dziecięcej, bajkach i przypowieściach. Przykładowo wiersz Jana Brzechwy Na straganie przedstawia kłótnię warzyw. Z kolei w powiastce filozoficznej Mały Książę Antoine'a de Saint‑Exupéry'egoAntoine de Saint‑ExupéryAntoine'a de Saint‑Exupéry'ego tytułowy bohater nie tylko zaprzyjaźnia się z Lisem, ale też zakochuje się w Róży.

Ćwiczenie 9

Uzupełnij definicję. Dopasuj jeden z podanych wyrazów.

R1ZtYHgell2CU1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu zdania w taki sposób, by tworzyło poprawną definicję.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Przeczytaj poniższy wiersz i zaznacz w nim uosobienia.

R4ZabuORqhuah
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu obrazów poetyckich w wierszu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 11

Wypisz z wiersza te czynności, które zasadniczo odnoszą się do ludzi.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 12

Odpowiedz na pytanie, jaką funkcję w wierszu Tutaj pełnią uosobienia.

R1FuxRf2Idi8H
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Stwórz uosobienia z poniższymi zwierzętami i roślinami:

  • kot,

  • krowa,

  • róża,

  • jabłko.

Przykład: Kiedy Ania jadła kanapkę z szynką, pies błagał ją o podzielenie się.

R1ZIlJ1PqcXaf
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Utwórz własne porównania do poniższych wyrazów.

  • wysoki jak...

  • piękny jak...

  • wesoły jak...

  • błyszczący jak...

RhC5iPK7Q16uR
(Uzupełnij).
1
Polecenie 6

Zamknij oczy, wycisz się i wyobraź sobie, jak skrzydełka jaskółek głaszczą powietrze, a potem jak deszczyk układa modre kałuże. Niech fantazja pokaże ci jaskry pasące się na łące. Zapisz swoje odczucia.

uzupełnij treść
1
Polecenie 7

Znajdź w swojej okolicy interesujący element przyrody i narysuj go.

Rw8Y0GCABM6c6
uzupełnij treść
Polecenie 7

Napisz, jaki element przyrody w twojej okolicy jest dla ciebie szczególnie interesujący oraz uzasadnij dlaczego.

R1GwkO3Xhch6o
(Uzupełnij).
Polecenie 8

Napisz wiersz o wybranym przez siebie elemencie przyrody.

R1WDzkSeuszAY
(Uzupełnij).
tSTxru4Zbu_000tp001
tSTxru4Zbu_000tp002
Antoine de Saint‑Exupéry
1
Polecenie 9

Odpowiedz, czy mieszkańcy twojej miejscowości dbają o swoje naturalne otoczenie. Jeśli nie, co można z tym zrobić? Zanotuj, jakie należy podjąć działania i kogo prosić o pomoc. Zapisz, komu są potrzebne te starania: tobie czy przyrodzie.

uzupełnij treść