Twoja mama jest nauczycielką. Zawody

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jak nazywa się większość zawodów męskich i żeńskich w języku niemieckim,

  • wie, jak rozróżnić zawody męskie od żeńskich pod względem budowy wyrazów.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wskazać lub zaznaczyć usłyszane słownictwo,

  • wymawia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane słownictwo,

  • potrafi przyporządkować podpis do rysunku,

  • potrafi utworzyć zawody żeńskie mając podany zawód męski,

  • potrafi na podstawie charakterystycznych atrybutów rozpoznać zawód,

  • potrafi rozpoznać i naprawić błędy w zdaniu.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.

3. Środki dydaktyczne

Fotokopie z rysunkami różnych zawodów oraz podpisy do nich, fotokopie z ćwiczeniami, rysunki z konturami atrybutów różnych zawodów.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel przypomina wraz z uczniami nazwy zawodów. Uczniowie powtarzają za nauczycielem. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność fonetyczną słówek.

b) Faza realizacyjna

  1. Na tablicy przymocowane są za pomocą magnesów rysunki zawodów i w różnych miejscach na tablicy ich podpisy. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i przyporządkują podpis do rysunku (załącznik 1).

  2. Wąż – wyszukiwanie słów. Zadaniem uczniów będzie wyszukanie oraz przekreślenie nazw zawodów znajdujących się we wnętrzu węża. Pozostałe litery czytane w kolejności utworzą rozwiązanie (załącznik 2).

  3. Zabawa w odgadywanie nazw zawodów, mając narysowany tylko kontur charakterystycznego przedmiotu danego zawodu. Odpowiedzi należy wpisać obok (załącznik 3).

  4. Zabawa w pantomimę. Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Nauczyciel pokazuje uczniowi z jednej grupy jakiś atrybut zawodu, ale tak, aby inni tego nie widzieli. Zadaniem ucznia będzie pokazanie tego zawodu za pomocą rąk i gestów. Należy ustalić czas, w którym grupa musi udzielić odpowiedzi. Za poprawną odpowiedź grupa otrzymuje 1 punkt. Te same czynności wykonują uczniowie z grupy drugiej. Wygrywa grupa, która zbierze najwięcej punktów.

  5. Nauczyciel przypomina uczniom, jak powinno się tworzyć zawody żeńskie. Wzór ten uczniowie powinni mieć zapisany w zeszycie. Kolejne ćwiczenie będzie wymagało utworzenia zdań oznajmujących korzystając z informacji zawartych na fotokopii. Mając podane imię należy odszukać po liniach, jaki ona wykonuje zawód. I zdanie to należy napisać w zeszycie (załącznik 4).

  6. Ćwiczenie kolejne sprawdzi umiejętność tworzenia przez uczniów zawodów żeńskich od męskich. Należy uzupełnić prawidłowo luki (załącznik 5).

c) Faza podsumowująca

Ostatnie ćwiczenie polega na napisaniu poprawnie zdań zamieszczonych na fotokopii. Należy zwrócić tam uwagę na materiał gramatyczno‑leksykalny poznany do tej pory (załącznik 6). Jeśli istnieje możliwość uczniowie mogą wykonać ćwiczenia komputerowe utrwalające poznany materiał. http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/berufe.htm.

5. Bibliografia

A. Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.

6. Załączniki

Załącznik 1.

RAcBngQIBuCcC
R1OaZdmWgBWfx
Rsyhyjcr20To9
RXJmfIL3YWiFQ
RCQhknDW6S1mO
R1UaQFEdqyk95
R10TsXVpspTRK
RTwzW3VNIg38W
RZtlc60uUnA20

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 2.

Rc9If131Z8ayV

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 3.

ROUeHOaJGMlhl

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 4.

R2zT4NiHATaA9

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 5.

Zawód męski

Zawód żeński

der Gärtner

die Gärtnerin

der Arzt

die Verkäuferin

der Sänger

der Schüler

die Lehrerin

der Maler

der Architekt

Rys. Karolina Majchrzak

Załącznik 6.

RPCW7gv8S9pby

Rys. Karolina Majchrzak

b) Zadanie domowe

Napisać, jakie zawody wykonują najbliżsi członkowie rodziny.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1R3nxd8RHcFS

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 357.99 KB w języku polskim
R1KNlIKGKSdM5

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 379.50 KB w języku polskim