Twoja mama jest nauczycielką. Zawody
Twoja mama jest nauczycielką. Zawody
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jak nazywa się większość zawodów męskich i żeńskich w języku niemieckim,
wie, jak rozróżnić zawody męskie od żeńskich pod względem budowy wyrazów.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wskazać lub zaznaczyć usłyszane słownictwo,
wymawia prawidłowo pod względem fonetycznym poznane słownictwo,
potrafi przyporządkować podpis do rysunku,
potrafi utworzyć zawody żeńskie mając podany zawód męski,
potrafi na podstawie charakterystycznych atrybutów rozpoznać zawód,
potrafi rozpoznać i naprawić błędy w zdaniu.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca indywidualna i w parach.
3. Środki dydaktyczne
Fotokopie z rysunkami różnych zawodów oraz podpisy do nich, fotokopie z ćwiczeniami, rysunki z konturami atrybutów różnych zawodów.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel przypomina wraz z uczniami nazwy zawodów. Uczniowie powtarzają za nauczycielem. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność fonetyczną słówek.
b) Faza realizacyjna
Na tablicy przymocowane są za pomocą magnesów rysunki zawodów i w różnych miejscach na tablicy ich podpisy. Chętni uczniowie podchodzą do tablicy i przyporządkują podpis do rysunku (załącznik 1).
Wąż – wyszukiwanie słów. Zadaniem uczniów będzie wyszukanie oraz przekreślenie nazw zawodów znajdujących się we wnętrzu węża. Pozostałe litery czytane w kolejności utworzą rozwiązanie (załącznik 2).
Zabawa w odgadywanie nazw zawodów, mając narysowany tylko kontur charakterystycznego przedmiotu danego zawodu. Odpowiedzi należy wpisać obok (załącznik 3).
Zabawa w pantomimę. Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Nauczyciel pokazuje uczniowi z jednej grupy jakiś atrybut zawodu, ale tak, aby inni tego nie widzieli. Zadaniem ucznia będzie pokazanie tego zawodu za pomocą rąk i gestów. Należy ustalić czas, w którym grupa musi udzielić odpowiedzi. Za poprawną odpowiedź grupa otrzymuje 1 punkt. Te same czynności wykonują uczniowie z grupy drugiej. Wygrywa grupa, która zbierze najwięcej punktów.
Nauczyciel przypomina uczniom, jak powinno się tworzyć zawody żeńskie. Wzór ten uczniowie powinni mieć zapisany w zeszycie. Kolejne ćwiczenie będzie wymagało utworzenia zdań oznajmujących korzystając z informacji zawartych na fotokopii. Mając podane imię należy odszukać po liniach, jaki ona wykonuje zawód. I zdanie to należy napisać w zeszycie (załącznik 4).
Ćwiczenie kolejne sprawdzi umiejętność tworzenia przez uczniów zawodów żeńskich od męskich. Należy uzupełnić prawidłowo luki (załącznik 5).
c) Faza podsumowująca
Ostatnie ćwiczenie polega na napisaniu poprawnie zdań zamieszczonych na fotokopii. Należy zwrócić tam uwagę na materiał gramatyczno‑leksykalny poznany do tej pory (załącznik 6). Jeśli istnieje możliwość uczniowie mogą wykonać ćwiczenia komputerowe utrwalające poznany materiał. http://www.sp12.switch.pl/wielokrotne/berufe.htm.
5. Bibliografia
A. Spier, Mit Spielen Deutsch lernen, Cornelsen Scriptor, Frankfurt am Main 1981.
6. Załączniki
Załącznik 1.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 2.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 3.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 4.
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 5.
Zawód męski | Zawód żeński |
der Gärtner | die Gärtnerin |
der Arzt | |
die Verkäuferin | |
der Sänger | |
der Schüler | |
die Lehrerin | |
der Maler | |
der Architekt |
Rys. Karolina Majchrzak
Załącznik 6.
Rys. Karolina Majchrzak
b) Zadanie domowe
Napisać, jakie zawody wykonują najbliżsi członkowie rodziny.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak