Twórcze pisanie - ćwiczenia w pisaniu opowiadań
Twórcze pisanie – ćwiczenia w pisaniu opowiadań
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania i twórczego pisania.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
wybrane słownictwo i zwroty związane z pisaniem opowiadań,
strategie pisania.
b) Umiejętności
Uczeń:
pisze opowiadanie,
powtarza i doskonali słownictwo związane z opowiadaniami,
ćwiczy sprawność czytania i pisania,
odpowiada na pytania do tekstu,
wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o opowiadaniach,
czyta ze zrozumieniem,
wykonuje ćwiczenia związane z tematem,
dopasowuje nagłówki do fragmentów tekstu,
opisuje zdjęcie,
planuje napisanie opowiadania.
c) Postawy
Uczeń:
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
bierze czynny udział w rozmowie,
nie wstydzi się zaprezentować swojej wiedzy na temat opowiadań i strategii ich pisania.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, praca z tekstem
Forma: praca w parach, grupach, zespole i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie słownictwo i zwroty związane z opowiadaniami oraz napiszecie opowiadanie lub historię, w ramach przygotowania do pisemnego egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają opowiadania, jak się je pisze, o czym są itp. Uczniowie odpowiadają ustnie.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 72. i opisują zdjęcie.
Uczniowie zapoznają się z treścią zadania 13., a następnie czytają tekst opowiadania i dopasowują podane w ćwiczeniu tytuły do fragmentów tekstu.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 14., w parach decydują, kiedy używane są podane tam słowa i wyjaśniają ich znaczenie. Następnie podają nauczycielowi i kolegom swoje odpowiedzi.
Nauczyciel prosi o zapoznanie się z zadaniem 15. i wyjaśnienie mu, jak pisze się opowiadanie. Uczniowie odpowiadają ustnie, a nauczyciel uzupełnia ich wiedzę.
Uczniowie w parach lub indywidualnie wykonują pisemnie ćwiczenie 16. Piszą opowiadanie o przerażającym wydarzeniu (temat i plan znajduje się w ćwiczeniu 15.), używając w nim słów z ćwiczenia 14. Nauczyciel wyjaśnia niejasności i monitoruje ich pracę.
Uczniowie oddają swoje prace kolegom z następnej ławki, a ci oceniają, czy te prace są podzielone na akapity, czy są w nich słowa łączące oraz czy są w nich jakieś błędy (zadanie 17.).
Uczniowie oddają gotowe, sprawdzone przez kolegów prace nauczycielowi. Jeśli nie skończyli, mają dokończyć zadanie w domu.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Dokończ pisanie opowiadania.
Naucz się poznanego dziś materiału.
Znajdź ciekawe, straszne opowiadanie, przetłumacz je i przynieś na lekcję.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja przeznaczona jest dla licealistów na poziomie pre‑intermediate. Można na poprzedzających ją zajęciach poprosić uczniów, aby zapoznali się ze strategiami pisania opowiadań, żeby nadać lekcji szybsze tempo. Należy jak najmniej czasu poświęcić na czytanie, a skupić się na strategiach i samym pisaniu opowiadania. Po lekcji uczeń powinien znać słownictwo związane z opowiadaniami (słowa łączące np. first, finally, then, later) oraz strategie pisania opowiadania.