Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Twórcze pisanie – ćwiczenia w pisaniu opowiadań

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności czytania i twórczego pisania.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • wybrane słownictwo i zwroty związane z pisaniem opowiadań,

  • strategie pisania.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • pisze opowiadanie,

  • powtarza i doskonali słownictwo związane z opowiadaniami,

  • ćwiczy sprawność czytania i pisania,

  • odpowiada na pytania do tekstu,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o opowiadaniach,

  • czyta ze zrozumieniem,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem,

  • dopasowuje nagłówki do fragmentów tekstu,

  • opisuje zdjęcie,

  • planuje napisanie opowiadania.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • bierze czynny udział w rozmowie,

  • nie wstydzi się zaprezentować swojej wiedzy na temat opowiadań i strategii ich pisania.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna, praca z tekstem

Forma: praca w parach, grupach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Powtórzycie słownictwo i zwroty związane z opowiadaniami oraz napiszecie opowiadanie lub historię, w ramach przygotowania do pisemnego egzaminu maturalnego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają opowiadania, jak się je pisze, o czym są itp. Uczniowie odpowiadają ustnie.

  2. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 72. i opisują zdjęcie.

  3. Uczniowie zapoznają się z treścią zadania 13., a następnie czytają tekst opowiadania i dopasowują podane w ćwiczeniu tytuły do fragmentów tekstu.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenie 14., w parach decydują, kiedy używane są podane tam słowa i wyjaśniają ich znaczenie. Następnie podają nauczycielowi i kolegom swoje odpowiedzi.

  5. Nauczyciel prosi o zapoznanie się z zadaniem 15. i wyjaśnienie mu, jak pisze się opowiadanie. Uczniowie odpowiadają ustnie, a nauczyciel uzupełnia ich wiedzę.

  6. Uczniowie w parach lub indywidualnie wykonują pisemnie ćwiczenie 16. Piszą opowiadanie o przerażającym wydarzeniu (temat i plan znajduje się w ćwiczeniu 15.), używając w nim słów z ćwiczenia 14. Nauczyciel wyjaśnia niejasności i monitoruje ich pracę.

  7. Uczniowie oddają swoje prace kolegom z następnej ławki, a ci oceniają, czy te prace są podzielone na akapity, czy są w nich słowa łączące oraz czy są w nich jakieś błędy (zadanie 17.).

  8. Uczniowie oddają gotowe, sprawdzone przez kolegów prace nauczycielowi. Jeśli nie skończyli, mają dokończyć zadanie w domu.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Dokończ pisanie opowiadania.

  2. Naucz się poznanego dziś materiału.

  3. Znajdź ciekawe, straszne opowiadanie, przetłumacz je i przynieś na lekcję.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja przeznaczona jest dla licealistów na poziomie pre‑intermediate. Można na poprzedzających ją zajęciach poprosić uczniów, aby zapoznali się ze strategiami pisania opowiadań, żeby nadać lekcji szybsze tempo. Należy jak najmniej czasu poświęcić na czytanie, a skupić się na strategiach i samym pisaniu opowiadania. Po lekcji uczeń powinien znać słownictwo związane z opowiadaniami (słowa łączące np. first, finally, then, later) oraz strategie pisania opowiadania.

R1dnK6f96o0ao

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 100.58 KB w języku polskim
RPRlnJlTI4OYM

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim