Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Zbigniew Młynarczyk

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VIII

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Twortzymy stronę internetową WWW „Podróże po stolicach Europy”

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Scenariusz zajęć opisuje realizację lekcji poświęconej wiadomości oraz umiejętności uczniów z języka HTML. Efektem tworzenia strony jest zestaw plików HTML i towarzyszących mu plików pomocniczych np graficznych. Wykonujemy wówczas wszystkie działania bardziej świadomie i możemy nadać stronom WWW niepowtarzalny styl Lekcja jest możliwie zrealizowana po cyklu zajęć wprowadzających zasady tworzenia stron internetowych oraz używania znaczników HTML. Scenariusz zakłada, że po tych zajęciach uczniowie w ramach projektu samodzielnie wykonają własną stronę internetową w cyklu kolejnych kilku lekcji, podczas których nauczyciel będzie pełnił funkcje, osoby podpowiadającej rozwiązania, koncepcje oraz kierunek rozbudowy przez uczniów swoich stron WWW.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowanie nowoczesnych środków dydaktycznych (sprzętu komputerowego, oprogramowania, edytora HTML online, platformy e‑podręczniki, platform, linków, filmów itp.) podczas nauki informatyki jest nieodzowne. Uczniowie używając sprzęt, oprogramowanie poszerza ich kompetencje cyfrowe, zwiększa umiejętności korzystania z nowoczesnego środków technologicznych TIK. Wykonanie dobrej strony internetowej nie jest łatwe ale w obecnych czasach jest to podstawa działalności każdej instytucji

7. Cel ogólny zajęć

Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy uczniów nt.tworzenia stron WWW w  HTML, struktury dokumentu hipertekstowego oraz podstaw tworzenia stron internetowych w języku HTML korzystając z Notatnika, a także poszerzenie u uczniów umiejętności tworzenia stron internetowych za pomocą edytora.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. zna podstawowe zasady tworzenia stron internetowch

  2. uczeń zna strukturę dokumentu

  3. potrafi wymienić podstawowe znaczniki języka HTML

  4. uczeń potrafi stworzyć listę numerowaną oraz wstawić rysunek, tabelę

9. Metody i formy pracy

  • praca z interaktywnymi ćwiczeniami

  • dyskusja, pogadanka

  • ćwiczenia

  • praca z e‑podręcznikiem

  • indywidualna praca

  • praca metodą projektu - zadanie

10. Środki dydaktyczne

  •  stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu

  • progran Notatnik

  • przeglądarka internetowa

  • platforma  epodreczniki.pl

  • ćwiczenie

11. Wymagania w zakresie technologii

  • stanowiska komputerowe

  • tablica interaktywna

  • oprogramowanie - dowolna przeglądarka internetowa

  • notatnik

  • łącze internetowe

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wprowadzenie do zajęć „Co dziś wykonamy”

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel przeprowadza czynności organizacyjne: przywitanie uczniów, sprawdzenie frekwencji. Zapoznaje z tematem lekcji i
      wspólnie z uczniami przypomina jakie wiadomości i umiejętności uczniowie poznali i przyswoili sobie z ostatnich lekcji (podstawy tworzenia stron internetowych za pomocą znaczników HTML). Nauczyciel przedstawia cel zajęć (usystematyzowanie wiedzy uczniów nt. znaczników HTML, struktury dokumentu hipertekstowego oraz podstaw tworzenia stron internetowych w języku HTML, a także przygotowanie uczniów do stworzenia własnej strony internetowej).
      Nauczyciel prezentuje przygotowaną oraz wcześniej sprawdzoną, przykładową stronę WWW „Podróże po stolicach Europy”. Nauczyciel wskazuje na stronie internetowej jej wybrane elementy oraz ich zastosowanie na stronie WWW: tabela, zdjęcia, wypunktowanie.

  • Aktywność 2

    • Temat: „Czy potrafię?” - refleksja

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel prowadzi z uczniami rozmowę jak wykonać prostą stronę internetową wspomagając opisem podstawowych znaczników HTML (aktywność nr 1). Uczniowie wskazują swoje pomysły i rozwiązania lub przedstawiają ewentualne problemy i zapytania o to, jak wykonać pewne elementy stron WWW. Nauczyciel wspólnie z uczniami wyjaśnia i wskazuje kierunek poszukiwań rozwiązania. Nauczyciel pyta uczniów o to,  co by ulepszyli, co wykonaliby inaczej, aby strona wyglądała lepiej i była bardziej funkcjonalna.

  • Aktywność 3

    • Temat: „Co już potrafię?” - przypomnienie wiadomości języka HTML

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel przypomina uczniom, podstawowe informacje na temat języka HTML, następnie przypomina podstawowe zasady tworzenia stron internetowych (znaczniki otwierające i zamykające, właściwa struktura dokumentu HTML). Nauczyciel wykorzystuje do tego celu stronę epodreczniki.pl (informacja o znacznikach oraz strukturze dokumentu HTML ):
      Epodręczniki projektowanie i tworzenie stron www
      https://zpe.gov.pl/a/projektowanie-i-tworzenie-stron-www/DSICkpSRI
      W ramach przypomnienia wiadomości nauczyciel pyta uczniów jakie znaczniki nie posiadają znaczników zamykających (BR, IMG, HR).

      ĆWICZENIE nr 1
      Nauczyciel włącza prezentację. https://docplayer.pl/64865807-Temat-moja-pierwsza-strona-www-grzegorz-mazur.html
      Aplikacja polega na łączeniu ze sobą znaczników z opisem tego jaka jest ich rola podczas tworzenia strony WWW. Uczniowie zgłaszają propozycje połączeń i wspólnie z nauczycielem wykonują ćwiczenie. Uczeń kieruje pracą uczniów, motywuje i prowadzi rozmowę kierowaną. Nauczyciel pomaga uczniom w trudniejszych sytuacjach.

  • Aktywność 4

    • Temat: „Tworzymy swoją stronę WWW”

    • Czas trwania: 15

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel przypomina i przedstawia uczniom edytor znaczników HTML  oraz omawia  zasady korzystania z niego

      ĆWICZENIE nr 2
      Nauczyciel poleca uczniom wykonanie w edytorze swojej struktury strony www , które prezentują wykorzystanie najważniejszych elementów języka  HTML. Nauczyciel przedstawia zadania stopniowozadania, po kolei. 
      Zadanie 1- podaj tytół strony „Podróże po stolicach Europy”
      Zadanie 1 - wykonaj wypunktowanie, wymień w nim 3 stolic europejskich;
      Zadanie 2 - wykonaj napis o dowolnej treści.;
      Zadanie 3 - wstaw na stronę internetową zdjęcie przedstawiające stolicę państwa ;
      Zadanie 4 - wykonaj i dodaj hiperłacze do wymienionych stolic Europy;

      Uczniowie wykonują prace, prezentują wyniki na swoich ekranach (udostępniają swój pulpit lub pokazują przy swoich stanowiskach komputerowych). Nauczyciel prowadzi rozmowę kierowaną, pyta o znaczniki niezbędne do wykonania tego ćwiczenia.
      Nauczyciel podsumowuje zajęcia, ocenia pracę i aktywność uczniów. Najbardziej aktywni uczniowie otrzymują oceny.
      W ramach ewaluacji nauczyciel poleca uczniom uruchomienie HTML‑Quiz  https://www.kurshtml.edu.pl/quiz/index.html

      PROJEKT „Moja strona WWW”
      Nauczyciel przedstawia uczniom założenia projektu „Moja strona WWW”, który uczniowie będą realizować podczas najbliższych 2 tygodni. Uczniowie mają za zadanie stworzyć samodzielnie stronę internetową na dowolny temat ( hobby, zainteresowania ucznia itp.). Stworzona strona musi spełniać następujące wymagania, które były realizowane podczas poprzedniej lekcji:

      Co może pomóc w stworzeniu strony internetowej: 
      https://docplayer.pl/64865807-Temat-moja-pierwsza-strona-www-grzegorz-mazur.html
      https://www.kurshtml.edu.pl/
      http://www.kursik.info/html.htm

13. Sposób ewaluacji zajęć

Sposób ewaluacji zajęć

W ramach ewaluacji nauczyciel proponuje  uczniom uruchomienie i wypełnienie aplikacji online tzw. „chmury słów” (mentimeter.com), gdzie uczniowie odpowiadają na pytanie „Czy podobały się Tobie dzisiejsze zajęcia?”. Wszyscy wspólnie obserwują odpowiedzi jakie pojawiają się na ekranie (ekran udostępniony przez nauczyciela - Tablica interaktywna

Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Korzystając z tego scenariusza uczniowie powinni znać ogólne zasady projektowania stron internetowych oraz podstawową strukturę strony

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna