I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
2) rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych (odnajduje je w dziełach mistrzów, a także w tworach i zjawiskach przyrody); tworzy różnorodne układy kompozycyjne na płaszczyźnie i w przestrzeni (kompozycje otwarte i zamknięte, rytmiczne, symetryczne, statyczne i dynamiczne); ustala właściwe proporcje poszczególnych elementów kompozycyjnych, umiejętnie równoważy kompozycję, wykorzystując kształt i kontrast form;
3) klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: gama barwna, koło barw, barwy podstawowe i pochodne, temperatura barwy, walor barwy; rozróżnia i identyfikuje w dziełach mistrzów i własnych kontrasty barwne: temperaturowe, dopełnieniowe i walorowe; podejmuje działania twórcze z wyobraźni i z zakresu interpretacji natury, uwzględniające problematykę barwy;
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
1) w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury;
3) modeluje bryły i reliefy, konstruuje samodzielnie małe rzeźbiarskie formy przestrzenne i bryły architektoniczne, a większe projekty realizuje we współpracy z innymi; tworzy aranżacje przestrzenne z gotowych elementów stosując układy kompozycyjne właściwe dla uzyskania zamierzonego wyrazu.
Nauczysz się
rozróżniać cechy i rodzaje kompozycji w naturze;
tworzyć aranżacje przestrzenne z gotowych elementów;
tworzyć kompozycje abstrakcyjne w plenerze wykorzystując elementy środowiska naturalnego.
Kompozycje natury
Natura tworzy różnego rodzaju kompozycje z narzędzi i materiałów, które posiada: gałęzi drzew, ziemi, kamieni, wielobarwnych liści. Tworzy wyjątkowe zestawienia linii, płaszczyzn i barw o różnorodnych kształtach, wielkości i fakturach.
RYDhwPPe1LXPw1
R12q5nwbOeqhE1
R13IfJ36qBsGa1
RPhrZJrkwFs2i1
RMWzKqd6jfJF31
Abstrakcja organiczna
Twórcy niejednokrotnie inspirowali się światem i tworami natury. Na początku XX wieku pojawił się w sztuce nurt abstrakcji organicznejAbstrakcja organicznaabstrakcji organicznej. Artyści tworzący w tym nurcie wzorowali się na naturze kształtując różne formy, zarówno w rzeźbie, architekturze, jak i w malarstwie.
W II połowie XX wieku artyści postanowili porzucić ściany galerii. Zaczęli realizować i eksponować swoją twórczość w środowisku naturalnym, tworząc różnorodne abstrakcyjne kompozycje z materiałów należących do świata przyrody (np. kamienie, gałęzie, ziemia, woda). Jednym z takich twórców jest Andy Goldsworthy – brytyjski artysta tworzący rzeźby i instalacjeInstalacjainstalacje w przyrodzie. Większość jego prac powstaje w plenerze i jest z nim ściśle związana. Zazwyczaj pracuje on rękami lub prostymi przedmiotami zastępującymi narzędzia. Tworzywem są znalezione na miejscu materiały: gałęzie, konary, trzcina, błoto, glina, śnieg, kolorowe liście, kamienie. Buduje z nich abstrakcyjneAbstrakcjonizm, sztuka abstrakcyjnaabstrakcyjne kompozycje – zestawienia linii, barw, kształtów, faktur. Nietrwałość niektórych z użytych materiałów powoduje, że jego prace niszczy lub zmienia pogoda oraz upływ czasu. Przemijanie zajmuje ważne miejsce w twórczości tego artysty. Kierunek, w jakim tworzy, nosi nazwę sztuka ziemiSztuka ziemi (land art.)sztuka ziemi.
R1XtV41znX6QE1
RpwKYSPXhyAUO1
R16ciR4aq0B291
R1B66KvFcbAVP1
Zadania
R11BTg2RTeD2C
Ćwiczenie 1
RqeTDUD144VBb
Ćwiczenie 2
classicmobile
Ćwiczenie 3
R14bNOSh6nEqy1
Zaznacz, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe. Prawda / Fałsz 1. Instalacje wchodzą w aktywne relacje z przestrzenią, w której się znajdują. Prawda / Fałsz 2. Abstrakcjonizm to sztuka przedstawiająca świat rozpoznawalnych przedmiotów. Prawda / Fałsz 3. Artyści sztuki ziemi nadawali przestrzeni przyrody charakter dzieła sztuki.
Zaznacz, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe. Prawda / Fałsz 1. Instalacje wchodzą w aktywne relacje z przestrzenią, w której się znajdują. Prawda / Fałsz 2. Abstrakcjonizm to sztuka przedstawiająca świat rozpoznawalnych przedmiotów. Prawda / Fałsz 3. Artyści sztuki ziemi nadawali przestrzeni przyrody charakter dzieła sztuki.
Zaznacz, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.
Prawda
Fałsz
Instalacje wchodzą w aktywne relacje z przestrzenią, w której się znajdują.
□
□
Abstrakcjonizm to sztuka przedstawiająca świat rozpoznawalnych przedmiotów.
□
□
Artyści sztuki ziemi nadawali przestrzeni przyrody charakter dzieła sztuki.
□
□
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 3
Zaznacz, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.
A - Instalacje wchodzą w aktywne relacje z przestrzenią, w której się znajdują. B - Abstrakcjonizm to sztuka przedstawiająca świat rozpoznawalnych przedmiotów. C - Artyści sztuki ziemi nadawali przestrzeni przyrody charakter dzieła sztuki.
A - prawda
B - fałsz
C - prawda
RU4ESqONBcSiv
Ćwiczenie 4
classicmobile
Ćwiczenie 5
R1M1v3OcOlU1Y1
static
Ćwiczenie 5
Które ilustracje przedstawiają prace Andy’ego Goldsworthy?
RqPXjNwYuFAPw1
B
C
Inna wersja zadania
Wymień cechy prac Andy’ego Goldsworthy.
Polecenie 1
Uczniowie dzielą się na 2‑3 osobowe grupy i tworzą ze znalezionych materiałów naturalnych (kamieni, gałęzi, patyków, liści, kwiatów, traw, ziemi itp.) dzieło abstrakcyjne w taki sposób, aby zastosować przynajmniej jeden rodzaj kompozycji, np. rytmiczna, otwarta, zamknięta, statyczna, dynamiczna.
R13IlVDHk12dA
Ćwiczenie 6
classicmobile
Ćwiczenie 7
RW2m9ZpBrDnU11
Połącz w pary słowo z definicją. Sztuka ziemie: Możliwe odpowiedzi: 1. Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. 2. Dzieło plastyczne składające się z wielu elementów (gotowych lub specjalnie wykonanych), tworzących razem całość, wyrażającą pewną treść, zbudowane przez artystę w przestrzeni. Jego znaczenie wynika z relacji z przestrzenią, w której się znajduje. 3. Kierunek w sztuce, który odnosi się do bardziej lub mniej trwałych i widocznych śladów interwencji artysty w świecie przyrody. Abstrakcjonizm: Możliwe odpowiedzi: 1. Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. 2. Dzieło plastyczne składające się z wielu elementów (gotowych lub specjalnie wykonanych), tworzących razem całość, wyrażającą pewną treść, zbudowane przez artystę w przestrzeni. Jego znaczenie wynika z relacji z przestrzenią, w której się znajduje. 3. Kierunek w sztuce, który odnosi się do bardziej lub mniej trwałych i widocznych śladów interwencji artysty w świecie przyrody. Instalacja: Możliwe odpowiedzi: 1. Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. 2. Dzieło plastyczne składające się z wielu elementów (gotowych lub specjalnie wykonanych), tworzących razem całość, wyrażającą pewną treść, zbudowane przez artystę w przestrzeni. Jego znaczenie wynika z relacji z przestrzenią, w której się znajduje. 3. Kierunek w sztuce, który odnosi się do bardziej lub mniej trwałych i widocznych śladów interwencji artysty w świecie przyrody.
Połącz w pary słowo z definicją. Sztuka ziemie: Możliwe odpowiedzi: 1. Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. 2. Dzieło plastyczne składające się z wielu elementów (gotowych lub specjalnie wykonanych), tworzących razem całość, wyrażającą pewną treść, zbudowane przez artystę w przestrzeni. Jego znaczenie wynika z relacji z przestrzenią, w której się znajduje. 3. Kierunek w sztuce, który odnosi się do bardziej lub mniej trwałych i widocznych śladów interwencji artysty w świecie przyrody. Abstrakcjonizm: Możliwe odpowiedzi: 1. Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. 2. Dzieło plastyczne składające się z wielu elementów (gotowych lub specjalnie wykonanych), tworzących razem całość, wyrażającą pewną treść, zbudowane przez artystę w przestrzeni. Jego znaczenie wynika z relacji z przestrzenią, w której się znajduje. 3. Kierunek w sztuce, który odnosi się do bardziej lub mniej trwałych i widocznych śladów interwencji artysty w świecie przyrody. Instalacja: Możliwe odpowiedzi: 1. Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. 2. Dzieło plastyczne składające się z wielu elementów (gotowych lub specjalnie wykonanych), tworzących razem całość, wyrażającą pewną treść, zbudowane przez artystę w przestrzeni. Jego znaczenie wynika z relacji z przestrzenią, w której się znajduje. 3. Kierunek w sztuce, który odnosi się do bardziej lub mniej trwałych i widocznych śladów interwencji artysty w świecie przyrody.
Połącz w pary słowo z definicją.
Kierunek w sztuce, który odnosi się do bardziej lub mniej trwałych i widocznych śladów interwencji artysty w świecie przyrody., Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości., Dzieło plastyczne składające się z wielu elementów (gotowych lub specjalnie wykonanych), tworzących razem całość, wyrażającą pewną treść, zbudowane przez artystę w przestrzeni. Jego znaczenie wynika z relacji z przestrzenią, w której się znajduje.
abstrakcjonizm
instalacja
sztuka ziemi
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
Ćwiczenie 7
Połącz w pary słowo z definicją.
A - sztuka ziemi B - abstrakcjonizm C - instalacja
1 - Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. 2 - Dzieło plastyczne składające się z wielu elementów (gotowych lub specjalnie wykonanych), tworzących razem całość, wyrażającą pewną treść, zbudowane przez artystę w przestrzeni. Jego znaczenie wynika z relacji z przestrzenią, w której się znajduje. 3 - Kierunek w sztuce, który odnosi się do bardziej lub mniej trwałych i widocznych śladów interwencji artysty w świecie przyrody.
B‑1,C‑2,A‑3
Zobacz także
Inna wersja zadania
R1RIUBKlVtxgrm35b9d6c9ed78d4df_00000000000051
Ćwiczenie 8
Polecenie 2
Odszukaj w swoim otoczeniu i sfotografuj trzy kompozycje będące tworami natury. Zwróć szczególną uwagę na ukazanie różnorodności kształtów, faktur, linii, barw, wielkości.
Odpowiedzi: A - Kierunek w sztuce, który odnosi się do bardziej lub mniej trwałych i widocznych śladów interwencji artysty w świecie przyrody. B - Dzieło plastyczne składające się z wielu elementów (gotowych lub specjalnie wykonanych), tworzących razem całość, wyrażającą pewną treść, zbudowane przez artystę w przestrzeni. Jego znaczenie wynika z relacji z przestrzenią, w której się znajduje. C - Termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości.
Rozwiązanie: 1‑C 2‑B 3‑A
Słownik pojęć
Abstrakcjonizm, sztuka abstrakcyjna
Abstrakcjonizm, sztuka abstrakcyjna
termin określający sztukę nieprzedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. Dzieło abstrakcyjne jest autonomiczną, odrębną rzeczywistością, zbudowaną z układów linii, form, barw lub brył. W XX wieku sztuka abstrakcyjna stała się jednym z najważniejszych nurtów artystycznych epoki.
Abstrakcja organiczna
Abstrakcja organiczna
odmiana sztuki abstrakcyjnej, polegająca na operowaniu (w rzeźbie, malarstwie i grafice) formami nieregularnymi, sugerującymi kształty organiczne (należące do świata zwierzęcego lub roślinnego).
Instalacja
Instalacja
dzieło plastyczne składające się z wielu elementów (gotowych lub specjalnie wykonanych), tworzących razem całość, wyrażającą pewną treść, zbudowane przez artystę w przestrzeni. Treść (znaczenie) instalacji wynika z relacji zachodzących pomiędzy elementami składowymi lub między nimi a towarzyszącym kontekstem przestrzennym czy społecznym. Instalacje wchodzą w aktywne relacje z przestrzenią istniejącą.
Sztuka ziemi (land art.)
Sztuka ziemi (land art.)
kierunek w sztuce XX wieku zainicjowany w Stanach Zjednoczonych pod koniec lat 60. Odnosił się do bardziej lub mniej trwałych i widocznych śladów interwencji artysty w świecie przyrody. Artyści land artu nie używali krajobrazu jako dekoracyjnego tła dla np. pokazu rzeźbiarskiego, lecz nadawali samej przestrzeni charakter dzieła sztuki.