Tworzenie galerii internetowej w języku HTML.
Autor/autorka
Krzysztof Krauzowicz
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - technikum - klasa I
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Tworzenie galerii internetowej w języku HTML.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Wybór tematu wynika z realizacji podstawy programowej i programu nauczania w technikum pięcioletnim. II.3.a. uczeń projektuje modele dwuwymiarowe i trójwymiarowe, tworzy i edytuje projekty w grafice rastrowej i wektorowej, wykorzystuje różne formaty obrazów, przekształca pliki graficzne, uwzględniając wielkość i jakość obrazów, II.3.f. uczeń tworzy stronę internetową zgodnie ze standardami, wzbogaconą tabelami, listami, elementami dynamicznymi, posługuje się arkuszem stylów, korzysta z oprogramowania i serwisów przeznaczonych do tworzenia stron; potrafi opublikować własną stronę w internecie; II.4. uczeń wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach. V.1. uczeń postępuje zgodnie z zasadami netykiety oraz regulacjami prawnymi dotyczącymi: ochrony danych osobowych, ochrony informacji oraz prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej w dostępie do informacji; jest świadomy konsekwencji łamania tych zasad;
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Lekcja zostanie zrealizowana poprzez platformę zdalnego nauczania Microsoft Teams. Platforma ta umożliwia udostępnianie pulpitu, wirtualnej tablicy, wymianę plików oraz pracę w grupach za pomocą wirtualnych pokoi. Wykorzystanie programu Notepad++ oraz przeglądarki internetowej jest niezbędne do przygotowania i testowanie działania strony internetowej.
7. Cel ogólny zajęć
Tworzenie strony www z galerią internetową na bazie tabeli.
8. Cele szczegółowe zajęć
uczeń wyszukuje pliki graficzne potrzebne do stworzenia galerii
uczeń przekształca pliki graficzne
uczeń tworzy stronę internetową z prostą galerią opartą na tabeli z zachowaniem praw autorskich
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
Lekcja zdalna za pomocą aplikacji Microsoft Teams.
Elementy wykładu z pokazem.
Praca z programem Notepad++, przeglądarką internetową i programem PhotoFiltre.
Ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy
Praca indywidualna.
10. Środki dydaktyczne
Program Notepad++ (edytor do pisania kodu strony).
Przeglądarka internetowa do testowania i prezentacji utworzonej strony.
Program PhotoFiltre (do ewentualnej obróbki grafiki).
Portal epodreczniki.pl
Notatki z poprzednich lekcji.
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z kamerą i mikrofonem oraz dostępem do Internetu.
Aplikacja Microsoft Teams do prowadzenia lekcji online, przesyłania plików z materiałami pomocniczymi oraz odbioru gotowych prac uczniów.
Tablet graficzny dla nauczyciela do prezentacji oraz omówienia tworzenia przykładowej galerii.
Program Notepad++, przeglądarka internetowa, program do edycji grafiki PhotoFiltre.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Zainicjowanie problemu.
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Nauczyciel pyta: ''Po co uczniom taka strona?'', ''W jaki sposób zaistnieć na rynku pracy?'', ''W jaki sposób zareklamować swój produkt?'' (usługę turystyczną, gotowane potrawy lub usługi gastronomiczne, hotel)
Nauczyciel pyta ''Jak wygląda podstawowa struktura pliku strony w języku HTML'' (np. wyświetla slajd - uczniowie mają to również w swoich notatkach).
Nauczyciel pyta ''Jak skonstruować tabelę oraz jak wstawiać obrazki na stronę WWW?''.
Aktywność 2
Temat: Wybór narzędzi i przygotowanie materiałów
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nauczyciel określa przybliżony wygląd galerii (tytuł strony, liczba zdjęć)
Konstrukcja tabeli - Uczniowie wyszukują odpowiedzi na stronie https://epodreczniki.pl/a/projektowanie-i-tworzenie-stron-www/D12oVbC7T (mają je również w swoich notatkach).
Uczniowie pobierają materiały (obrazki) z Internetu o wybranej tematyce i wstawiają do uprzednio przygotowanego folderu ze stroną www, ewentualnie korygują nazwy plików oraz dokonują wstępnej obróbki grafiki.
Aktywność 3
Temat: Przygotowanie strony
Czas trwania: 20
Opis aktywności:
Uczniowie przygotowują stronę www wykorzystując składnię języka HTML wg zebranych materiałów.
Aktywność 4
Temat: Testowanie oraz ewentualna korekta
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Wybrany uczeń przesyła zadanie.
Sprawdzenie kodu i ewentualnie objaśnienie przykładowego zadania.
Informacja zwrotna dla ucznia.
Uczniowie przesyłają swoją pracę w aplikacji Teams przez moduł Zadania, termin - do następnych zajęć (7dni)
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ewaluacja zajęć metodą trzech pytań.
Komu działa strona?
Komu nie działa? (jeśli nie działa, poproś w pierwszej kolejności kolegę/koleżankę o pomoc, a następnie dopiero nauczyciela)
Z czym były trudności?
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcja realizowana w Technikum 5‑letnim. Klasa składa się z trzech zawodów (Technik żywienia i usług gastronomicznych, Technik organizacji turystyki, Technik hotelarstwa)
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna