Tworzenie i formatowanie tabel
Tworzenie i formatowanie tabel
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
potrafi wyjaśnić pojęcia: wiersz, kolumna, komórka, scalanie komórek,
zna podstawowe procedury związane z formatowaniem tabel,
rozumie przeznaczenie i zasady działania programu do edycji tekstu.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi poruszać się pomiędzy komórkami tabeli,
potrafi utworzyć i zmodyfikować nieskomplikowaną tabelę danych,
potrafi wykorzystać możliwości programu MS Word do swoich potrzeb,
zdobywa umiejętność pracy indywidualnej.
2. Metoda i forma pracy
Objaśnienie, pogadanka, ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Komputer
Program do edycji tekstu MS Word
Karta pracy z tabelą do utworzenia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza obecność, a następnie zapoznaje uczniów z tematyką lekcji i uświadamia im cele zajęć.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi o włączenie komputerów i uruchomienie programu MS Word.
Nauczyciel objaśnia podstawowe pojęcia związane z tworzeniem tabel: wiersz, kolumna, komórka.
Nauczyciel tłumaczy na czym polega formatowanie tabel i objaśnia sposoby ich modyfikacji. Zwraca szczególną uwagę na:
zaznaczanie tabeli i pojedynczych komórek,
scalanie komórek,
podział komórek,
wstawianie i usuwanie komórek,
obramowanie i wypełnienie,
zmianę kierunku wpisywanego tekstu.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel rozdaje kartę pracy (załącznik 1) i prosi o wykonanie ćwiczenia praktycznego mającego na celu sprawdzenie ilości zapamiętanych przez uczniów informacji związanych z tematyką zajęć.
Nauczyciel obserwuje pracę uczniów i w razie pojawiających się wątpliwości udziela porad.
5. Bibliografia
Jagielski M., Zrozumieć i polubić komputer, Świat Książki, Warszawa 1999.
Kula A., ABC Word 2003 PL, Helion, Gliwice 2004.
Strona internetowa: tworzenie i formatowanie tabel:
[http://www.info.ar.szczecin.pl/infoz/cw3/cw3.html - Formatowanie%20tabel](http://www.info.ar.szczecin.pl/infoz/cw3/cw3.html#Formatowanie tabel)
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
ĆWICZENIE:
Wstaw i sformatuj tabelę (jak poniżej) składającą się z 5 kolumn i 4 wierszy.
Lp. | Imię i Nazwisko | Przedmiot | Ocena | Uwagi |
1. | Barbara Kwiatek | Matematyka | dobry | brak brak brak |
2. | Monika Kowalska | Matematyka | bardzo dobry | |
3. | Paweł Januszewki | Fizyka | dobry |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz stanowi 1 godzinę lekcyjną wchodzącą w cykl zajęć dotyczących edytora tekstowego MS Word.