Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tworzenie i formatowanie tabel

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • potrafi wyjaśnić pojęcia: wiersz, kolumna, komórka, scalanie komórek,

  • zna podstawowe procedury związane z formatowaniem tabel,

  • rozumie przeznaczenie i zasady działania programu do edycji tekstu.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi poruszać się pomiędzy komórkami tabeli,

  • potrafi utworzyć i zmodyfikować nieskomplikowaną tabelę danych,

  • potrafi wykorzystać możliwości programu MS Word do swoich potrzeb,

  • zdobywa umiejętność pracy indywidualnej.

2. Metoda i forma pracy

Objaśnienie, pogadanka, ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Komputer

Program do edycji tekstu MS Word

Karta pracy z tabelą do utworzenia

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza obecność, a następnie zapoznaje uczniów z tematyką lekcji i uświadamia im cele zajęć.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi o włączenie komputerów i uruchomienie programu MS Word.

  2. Nauczyciel objaśnia podstawowe pojęcia związane z tworzeniem tabel: wiersz, kolumna, komórka.

  3. Nauczyciel tłumaczy na czym polega formatowanie tabel i objaśnia sposoby ich modyfikacji. Zwraca szczególną uwagę na:

    • zaznaczanie tabeli i pojedynczych komórek,

    • scalanie komórek,

    • podział komórek,

    • wstawianie i usuwanie komórek,

    • obramowanie i wypełnienie,

    • zmianę kierunku wpisywanego tekstu.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel rozdaje kartę pracy (załącznik 1) i prosi o wykonanie ćwiczenia praktycznego mającego na celu sprawdzenie ilości zapamiętanych przez uczniów informacji związanych z tematyką zajęć.

  2. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów i w razie pojawiających się wątpliwości udziela porad.

5. Bibliografia

  1. Jagielski M., Zrozumieć i polubić komputer, Świat Książki, Warszawa 1999.

  2. Kula A., ABC Word 2003 PL, Helion, Gliwice 2004.

  3. Strona internetowa: tworzenie i formatowanie tabel:
    [http://www.info.ar.szczecin.pl/infoz/cw3/cw3.html - Formatowanie%20tabel](http://www.info.ar.szczecin.pl/infoz/cw3/cw3.html#Formatowanie tabel)

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

ĆWICZENIE:

Wstaw i sformatuj tabelę (jak poniżej) składającą się z 5 kolumn i 4 wierszy.

Lp.

Imię i Nazwisko

Przedmiot

Ocena

Uwagi

1.

Barbara Kwiatek

Matematyka

dobry

brak

brak

brak

2.

Monika Kowalska

Matematyka

bardzo dobry

3.

Paweł Januszewki

Fizyka

dobry

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz stanowi 1 godzinę lekcyjną wchodzącą w cykl zajęć dotyczących edytora tekstowego MS Word.

RjpbbqQKJDqBY

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 121.26 KB w języku polskim
RCytIY1toVRwt

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim