Tworzenie kwerend w bazie danych
Tworzenie kwerend w bazie danych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
poznaje definicję kwerendy;
poznaje pojęcia: kwerenda, widok projektu, pole siatki;
poznaje cechy obiektu bazy danych jakim jest kwerenda;
poznaje dwa sposoby tworzenia kwerend.
b) Umiejętności
Uczeń:
kształci umiejętności projektowania zapytań w bazie danych;
kształci umiejętności stosowania narzędzia informatycznego /kwerenda bazy/ do rozwiązania problemu /wyszukania określonych danych/;
doskonali umiejętności pracy z kreatorami bazy danych.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja problemowa.
Wykład wspierany pokazem multimedialnym.
Poglądowa.
Praca w grupach dwuosobowych.
3. Środki dydaktyczne
Przykładowa baza danych.
Karta pracy ucznia: „Tworzenie kwerend w bazie danych”
Prezentacja multimedialna „Tworzenie kwerend w programie Access”
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Odczytanie listy obecności, zapoznanie uczniów z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji. Uczniowie zapisują temat w zeszytach przedmiotowych.
b) Faza realizacyjna
Dyskusja – jak rozumiemy potocznie pojęcia: „kryteria” i „kwerenda”?
Nauczyciel wyjaśnia sposoby wyszukiwania informacji w bazie danych za pomocą sortowani i filtrowania oraz potrzebę bardziej precyzyjnych zapytań, możliwych do nazwania i zapisania jako oddzielny obiekt bazy danych – kwerendę.
Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną – “Tworzenie kwerend w programie Access”. W trakcie prezentacji podaje definicję kwerendy oraz przedstawia trzy metody jej tworzenia.
Zapisanie definicji kwerendy:
Notatka 1:
Dane w tabelach analizujemy za pomocą kwerend. Kwerendy pozwalają wybrać, porządkować i prezentować dane w różny sposób. Prezentacja danych następuje dynamicznie w postaci tabeli identycznej jak ta, w której przechowywane są dane źródłowe. Kwerendy to specyficzny język zapytań do bazy.
Uczniowie otwierają przykładową bazę danych i pod kierunkiem nauczyciela zapoznają się z kreatorem kwerend. Następnie otwierają okno relacji, aby obserwować powiązania miedzy tabelami. Dalej przechodzą do Widoku projektu i nauczyciel omawia zasady tworzenia kwerendy w siatce projektu.
Uczniowie tworzą kwerendy w widoku projektu pod kierunkiem nauczyciela zgodnie z tabelką poniżej:
Nazwa kwerendy | Kryteria wyboru |
Filmy wypożyczone | Wykaz filmów wypożyczonych i nazwisko klienta |
Filmy stare z parametrem | Wybór filmów starszych niż wpisany rok |
Klienci – suma według miast | Kwerenda sumująca ilość klientów w mieście |
Uczniowe zapisują notatkę:
Notatka 2:
Właściwe wyszukiwanie danych zależy od wpisania zapytania w pasku kryteriów, który jest widoczny w siatce projektu kwerendy.
Uczniowie tworzą kwerendy zgodnie z wydrukowaną lub wyświetloną na projektorze karta pracy ucznia „Tworzenie kwerendy” – praca w grupach dwuosobowych.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie zapisują swoje bazy we wskazanym przez nauczyciela folderze i pod zadaną nazwą. Notatka 3: W bazie danych Access mamy trzy metody tworzenia kwerend:
w trybie Widok Projektu,
przy pomocy kreatora kwerend,
z zastosowaniem języka SQL (dla zaawansowanych użytkowników baz danych).
5. Bibliografia
Załączniki
a)Karta pracy ucznia
Tworzenie kwerend w bazie danych
b) Prezentacja
Tworzenie kwerend w programie Access
c) Zadanie domowe
Jakie znaczenie mają znaki: * ? < > w kryteriach wpisywanych w widoku projektu kwerendy?