Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tworzenie kwerend w bazie danych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  1. poznaje definicję kwerendy;

  2. poznaje pojęcia: kwerenda, widok projektu, pole siatki;

  3. poznaje cechy obiektu bazy danych jakim jest kwerenda;

  4. poznaje dwa sposoby tworzenia kwerend.

b) Umiejętności

Uczeń:

  1. kształci umiejętności projektowania zapytań w bazie danych;

  2. kształci umiejętności stosowania narzędzia informatycznego /kwerenda bazy/ do rozwiązania problemu /wyszukania określonych danych/;

  3. doskonali umiejętności pracy z kreatorami bazy danych.

2. Metoda i forma pracy

  • Dyskusja problemowa.

  • Wykład wspierany pokazem multimedialnym.

  • Poglądowa.

  • Praca w grupach dwuosobowych.

3. Środki dydaktyczne

  1. Przykładowa baza danych.

  2. Karta pracy ucznia: „Tworzenie kwerend w bazie danych”

  3. Prezentacja multimedialna „Tworzenie kwerend w programie Access”

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Odczytanie listy obecności, zapoznanie uczniów z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji. Uczniowie zapisują temat w zeszytach przedmiotowych.

b) Faza realizacyjna

  1. Dyskusja – jak rozumiemy potocznie pojęcia: „kryteria” i „kwerenda”?

  2. Nauczyciel wyjaśnia sposoby wyszukiwania informacji w bazie danych za pomocą sortowani i filtrowania oraz potrzebę bardziej precyzyjnych zapytań, możliwych do nazwania i zapisania jako oddzielny obiekt bazy danych – kwerendę.

  3. Nauczyciel wyświetla prezentację multimedialną – “Tworzenie kwerend w programie Access”. W trakcie prezentacji podaje definicję kwerendy oraz przedstawia trzy metody jej tworzenia.

  4. Zapisanie definicji kwerendy:

Notatka 1:

Dane w tabelach analizujemy za pomocą kwerend. Kwerendy pozwalają wybrać, porządkować i prezentować dane w różny sposób. Prezentacja danych następuje dynamicznie w postaci tabeli identycznej jak ta, w której przechowywane są dane źródłowe. Kwerendy to specyficzny język zapytań do bazy.

  1. Uczniowie otwierają przykładową bazę danych i pod kierunkiem nauczyciela zapoznają się z kreatorem kwerend. Następnie otwierają okno relacji, aby obserwować powiązania miedzy tabelami. Dalej przechodzą do Widoku projektu i nauczyciel omawia zasady tworzenia kwerendy w siatce projektu.

  2. Uczniowie tworzą kwerendy w widoku projektu pod kierunkiem nauczyciela zgodnie z tabelką poniżej:

Nazwa kwerendy

Kryteria wyboru

Filmy wypożyczone

Wykaz filmów wypożyczonych i nazwisko klienta

Filmy stare z parametrem

Wybór filmów starszych niż wpisany rok

Klienci – suma według miast

Kwerenda sumująca ilość klientów w mieście

Uczniowe zapisują notatkę:

Notatka 2:

Właściwe wyszukiwanie danych zależy od wpisania zapytania w pasku kryteriów, który jest widoczny w siatce projektu kwerendy.

  1. Uczniowie tworzą kwerendy zgodnie z wydrukowaną lub wyświetloną na projektorze karta pracy ucznia „Tworzenie kwerendy” – praca w grupach dwuosobowych.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie zapisują swoje bazy we wskazanym przez nauczyciela folderze i pod zadaną nazwą. Notatka 3: W bazie danych Access mamy trzy metody tworzenia kwerend:

  • w trybie Widok Projektu,

  • przy pomocy kreatora kwerend,

  • z zastosowaniem języka SQL (dla zaawansowanych użytkowników baz danych).

5. Bibliografia

Załączniki

a)Karta pracy ucznia

Tworzenie kwerend w bazie danych

b) Prezentacja

Tworzenie kwerend w programie Access

c) Zadanie domowe

Jakie znaczenie mają znaki: * ? < > w kryteriach wpisywanych w widoku projektu kwerendy?

R1AKc263zwTXF

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 56.50 KB w języku polskim