Tworzenie modeli i przeprowadzanie symulacji w programie Obwody elektryczne
Scenariusz lekcji
Temat lekcji
Tworzenie modeli i przeprowadzanie symulacji w programie Obwody elektryczne
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń potrafi:
usystematyzować podstawowe wiadomości z fizyki na temat badanego zjawiska;
opisać podstawowe zasady pracy z programem służącym do tworzenia modeli obwodów elektrycznych i przeprowadzania symulacji przepływu prądu w obwodzie;
ustalić parametry zjawiska;
badać zależności między wielkościami charakteryzującymi dane zjawisko;
obliczać wielkości występujące w modelowanym obwodzie;
śledzić i interpretować przebieg symulacji;
weryfikować hipotezy dotyczące badanego zjawiska poprzez jego symulację.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
obsługiwać program służący do tworzenia modeli obwodów elektrycznych i przeprowadzania symulacji przepływu prądu w obwodzie;
budować modele obwodów elektrycznych według podanych schematów;
przeprowadzać symulację przepływu prądu.
Metody nauczania
pogadanka;
laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.
Środki dydaktyczne
symulacja dołączona do podręcznika;
podręcznik.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z zainstalowanym programem Power Point;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap | Zadanie | Przebieg realizacji | Uwagi do realizacji |
Faza przygotowawcza | |||
| |||
Faza realizacyjna |
| ||
| |||
| |||
| |||
Faza podsumowująca | – podsumowanie (10 min) |
|
Bibliografia
[1] Białowąs J., Chmielewska K., Jakutowicz M., Mordaka M., Wojciechowski Z., Informatyka 2000. Poradnik metodyczny dla nauczycieli gimnazjum (I rok nauki), CD‑ROM, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2002.
[2] Mordaka M., Lipski J., Gulgowski M., Informatyka 2000. Podręcznik dla gimnazjum (klasa 2), Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2000.
Załączniki
Czas trwania lekcji
2 x 45 minut