Tworzenie prezentacji multimedialnej w programie MS Power Point
Tworzenie prezentacji multimedialnej w programie MS Power Point
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
- określa przeznaczenie programu PowerPoint,
- przedstawia sposoby tworzenia prezentacji,
- wykorzystuje poznane edytory tekstu i grafiki do wprowadzania elementów graficznych do slajdów,
- tworzy prezentację wykorzystując opcję „pusta prezentacja”,
-wprowadza elementy edycji do istniejącej prezentacji,
-dodaje animację do prezentacji,
- przedstawia efekty swojej pracy,
- zapisuje swoją pracę na różnych nośnikach informacji,
Umiejętności
- rozumie potrzebę zachowania praw autorskich,
- przestrzega zasad BHP w pracowni komputerowej,
- umiejętnie posługuje się komputerem,
- efektywnie współdziała w grupie,
- rozwiązuje problemy w sposób twórczy,
- planuje, organizuje i ocenia własne uczenie się.
Metoda i forma pracy
praca z komputerem,
zajęcia laboratoryjne,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne
tablica,
zestaw komputerowy,
program MS PowerPoint,
dyskietki,
dostęp do Internetu,
albumy przedstawiające parki narodowe w Polsce.
-Przywitanie, czynności wstępne,
-Zapoznanie uczniów z tematem,
-Przedstawienie uczniom celu lekcji, podział klasy na grupy 6‑osobowe złożone z 3 par uczniów pracujących przy wspólnym komputerze, uruchomienie programu MS Power Point pod kontrolą nauczyciela.
-Czynności nauczyciela:
Dzielę uczniów na grupy tematyczne, przypominam o zasadach pracy w grupach, powtarzam z klasą materiał z ostatnich lekcji na temat tworzenia prezentacji z wykorzystaniem szablonów i kreatora, łączę stary materiał z nowym, przedstawiam zadania do wykonania (załączniki 1‑5). Objaśniam zadania, zachęcam do niestandardowego i twórczego rozwiązywania problemu.
.
Faza realizacyjna
-Uczniowie analizują otrzymane zadanie, dyskutują korzystając z wcześniej zdobytych i przypominanych na początku lekcji wiadomości. Zgłaszają różne pomysły, wypowiadają swoje wątpliwości.
-Czynności nauczyciela:
Chodzę po klasie, obserwuję pracę uczniów, nadzoruję dyskusje w grupach, sprawdzam ile inwencji uczniowie wnoszą do pracy.
-Uczniowie przedstawiają własne propozycje rozwiązania problemu. Przyjmują ostateczną wersję rozwiązania. Uczniowie tworzą rozwiązanie zadania w programie wykorzystując edytory poznane wcześniej.
-Czynności nauczyciela:
Obserwuję pracę uczniów, w razie potrzeby przypominam informacje z pierwszego etapu lekcji, wspomagam pracę grup w razie potrzeby.
-Sprawozdawca wspomagany przez kolegów prezentuje efekt pracy całej grupy zapisany na 3 komputerach (po 5 slajdów prezentacji na 1 komputerze).
Pozostali uczniowie biorą udział w pokazie i ocenie prezentacji.
-Czynności nauczyciela:
Oceniam poprawność merytoryczną pracy, pomagam rozwijać umiejętności prezentowania, dbam, aby czas prezentacji nie został przekroczony
Faza podsumowująca
Jeden uczeń z grupy dzieli się z klasą swoimi spostrzeżeniami – czego się nauczyli, jak wykorzystali swoją wiedzę. Ma miejsce próba samooceny i ocena pracy innych. Uczniowie piszą na kartkach swoje spostrzeżenia. Padają pytania pomocnicze –
-czy podobała się praca w takich podzielonych grupach,
-kiedy zdobyłeś więcej wiadomości o parkach narodowych, na tradycyjnej lekcji czy na lekcji z komputerem i „kreatorem”.
Uczniowie odpowiadają na pytanie: W jaki sposób wykorzystamy umiejętność tworzenia prezentacji w szkole i poza nią?
-Czynności nauczyciela:
Oceniam pracę wszystkich grup, namawiam klasę do dyskusji na temat pracy w grupie i wspólnego zdobywania wiedzy, proszę uczniów o zapisanie swoich spostrzeżeń na kartkach.
Bibliografia
Albumy o parkach narodowych w Polsce,
Internet, www.wsp.krakow.pl; www.parki.pl
Załączniki
ZAŁĄCZNIK NR 1
Instrukcja dla ucznia:
Po zapoznaniu się z oknem programu MS Power Point, przygotuj prezentację złożoną z 15 slajdów.
Praca odbywać się będzie w grupach 6‑osobowych na 3 komputerach.
Podzielcie się zadaniami i przygotujcie prezentację do pokazu.
Na każdym komputerze powinno się znaleźć 5 slajdów na zadany temat.
Prace zapiszcie w swoich folderach w komputerze i na dyskietkach.
Przy ocenie prac będzie brana pod uwagę pomysłowość, sposób przedstawienia tematu, oprawa graficzna i komentarz do pokazu.
Zadania dla grup:
ZAŁĄCZNIK NR 2
Przedstaw w postaci 15 slajdów prezentacji charakterystyczne cechy Bieszczadzkiego Parku Narodowego. Uwzględnij położenie, rok utworzenia, roślinność, zwierzęta, piętra roślinne, (jeśli są),ciekawostki. Wprowadź do slajdów animację, dźwięk, przejście slajdu, elementy graficzne, tła i kolory niestandardowe i zrealizuj inne własne pomysły.
ZAŁĄCZNIK NR 3
Przedstaw w postaci 15 slajdów prezentacji charakterystyczne cechy Tatrzańskiego Parku Narodowego. Uwzględnij położenie, rok utworzenia, roślinność, zwierzęta, piętra roślinne, (jeśli są),ciekawostki. Wprowadź do slajdów animację, dźwięk, przejście slajdu, elementy graficzne, tła i kolory niestandardowe i zrealizuj inne własne pomysły.
ZAŁĄCZNIK NR 4
Przedstaw w postaci 15 slajdów prezentacji charakterystyczne cechy Ojcowskiego Parku Narodowego. Uwzględnij położenie, rok utworzenia, roślinność, zwierzęta, piętra roślinne, (jeśli są),ciekawostki. Wprowadź do slajdów animację, dźwięk, przejście slajdu, elementy graficzne, tła i kolory niestandardowe i zrealizuj inne własne pomysły.
ZAŁĄCZNIK NR 5
Przedstaw w postaci 15 slajdów prezentacji charakterystyczne cechy Słowińskiego Parku Narodowego. Uwzględnij położenie, rok utworzenia, roślinność, zwierzęta, piętra roślinne, (jeśli są),ciekawostki. Wprowadź do slajdów animację, dźwięk, przejście slajdu, elementy graficzne, tła i kolory niestandardowe i zrealizuj inne własne pomysły.