Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tworzenie prezentacji multimedialnej w programie MS Power Point

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

- określa przeznaczenie programu PowerPoint,
- przedstawia sposoby tworzenia prezentacji,

- wykorzystuje poznane edytory tekstu i grafiki do wprowadzania elementów graficznych do slajdów,
- tworzy prezentację wykorzystując opcję „pusta prezentacja”,
-wprowadza elementy edycji do istniejącej prezentacji,
-dodaje animację do prezentacji,
- przedstawia efekty swojej pracy,
- zapisuje swoją pracę na różnych nośnikach informacji,

Umiejętności

- rozumie potrzebę zachowania praw autorskich,

- przestrzega zasad BHP w pracowni komputerowej,

- umiejętnie posługuje się komputerem,

- efektywnie współdziała w grupie,

- rozwiązuje problemy w sposób twórczy,

- planuje, organizuje i ocenia własne uczenie się.

Metoda i forma pracy

  • praca z komputerem,

  • zajęcia laboratoryjne,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne

  • tablica,

  • zestaw komputerowy,

  • program MS PowerPoint,

  • dyskietki,

  • dostęp do Internetu,

  • albumy przedstawiające parki narodowe w Polsce.

-Przywitanie, czynności wstępne,
-Zapoznanie uczniów z tematem,
-Przedstawienie uczniom celu lekcji, podział klasy na grupy 6‑osobowe złożone z 3 par uczniów pracujących przy wspólnym komputerze, uruchomienie programu MS Power Point pod kontrolą nauczyciela.

-Czynności nauczyciela:
Dzielę uczniów na grupy tematyczne, przypominam o zasadach pracy w grupach, powtarzam z klasą materiał z ostatnich lekcji na temat tworzenia prezentacji z wykorzystaniem szablonów i kreatora, łączę stary materiał z nowym, przedstawiam zadania do wykonania (załączniki 1‑5). Objaśniam zadania, zachęcam do niestandardowego i twórczego rozwiązywania problemu.

.

Faza realizacyjna

-Uczniowie analizują otrzymane zadanie, dyskutują korzystając z wcześniej zdobytych i przypominanych na początku lekcji wiadomości. Zgłaszają różne pomysły, wypowiadają swoje wątpliwości.

-Czynności nauczyciela:

Chodzę po klasie, obserwuję pracę uczniów, nadzoruję dyskusje w grupach, sprawdzam ile inwencji uczniowie wnoszą do pracy.

-Uczniowie przedstawiają własne propozycje rozwiązania problemu. Przyjmują ostateczną wersję rozwiązania. Uczniowie tworzą rozwiązanie zadania w programie wykorzystując edytory poznane wcześniej.

-Czynności nauczyciela:
Obserwuję pracę uczniów, w razie potrzeby przypominam informacje z pierwszego etapu lekcji, wspomagam pracę grup w razie potrzeby.

-Sprawozdawca wspomagany przez kolegów prezentuje efekt pracy całej grupy zapisany na 3 komputerach (po 5 slajdów prezentacji na 1 komputerze).

Pozostali uczniowie biorą udział w pokazie i ocenie prezentacji.

-Czynności nauczyciela:

Oceniam poprawność merytoryczną pracy, pomagam rozwijać umiejętności prezentowania, dbam, aby czas prezentacji nie został przekroczony

Faza podsumowująca

Jeden uczeń z grupy dzieli się z klasą swoimi spostrzeżeniami – czego się nauczyli, jak wykorzystali swoją wiedzę. Ma miejsce próba samooceny i ocena pracy innych. Uczniowie piszą na kartkach swoje spostrzeżenia. Padają pytania pomocnicze –

-czy podobała się praca w takich podzielonych grupach,

-kiedy zdobyłeś więcej wiadomości o parkach narodowych, na tradycyjnej lekcji czy na lekcji z komputerem i „kreatorem”.

Uczniowie odpowiadają na pytanie: W jaki sposób wykorzystamy umiejętność tworzenia prezentacji w szkole i poza nią?

-Czynności nauczyciela:

Oceniam pracę wszystkich grup, namawiam klasę do dyskusji na temat pracy w grupie i wspólnego zdobywania wiedzy, proszę uczniów o zapisanie swoich spostrzeżeń na kartkach.

Bibliografia

Albumy o parkach narodowych w Polsce,

Internet, www.wsp.krakow.pl; www.parki.pl

Załączniki

ZAŁĄCZNIK NR 1

Instrukcja dla ucznia:

Po zapoznaniu się z oknem programu MS Power Point, przygotuj prezentację złożoną z 15 slajdów.

Praca odbywać się będzie w grupach 6‑osobowych na 3 komputerach.

Podzielcie się zadaniami i przygotujcie prezentację do pokazu.

Na każdym komputerze powinno się znaleźć 5 slajdów na zadany temat.

Prace zapiszcie w swoich folderach w komputerze i na dyskietkach.

Przy ocenie prac będzie brana pod uwagę pomysłowość, sposób przedstawienia tematu, oprawa graficzna i komentarz do pokazu.

Zadania dla grup:

ZAŁĄCZNIK NR 2

Przedstaw w postaci 15 slajdów prezentacji charakterystyczne cechy Bieszczadzkiego Parku Narodowego. Uwzględnij położenie, rok utworzenia, roślinność, zwierzęta, piętra roślinne, (jeśli są),ciekawostki. Wprowadź do slajdów animację, dźwięk, przejście slajdu, elementy graficzne, tła i kolory niestandardowe i zrealizuj inne własne pomysły.

ZAŁĄCZNIK NR 3

Przedstaw w postaci 15 slajdów prezentacji charakterystyczne cechy Tatrzańskiego Parku Narodowego. Uwzględnij położenie, rok utworzenia, roślinność, zwierzęta, piętra roślinne, (jeśli są),ciekawostki. Wprowadź do slajdów animację, dźwięk, przejście slajdu, elementy graficzne, tła i kolory niestandardowe i zrealizuj inne własne pomysły.

ZAŁĄCZNIK NR 4

Przedstaw w postaci 15 slajdów prezentacji charakterystyczne cechy Ojcowskiego Parku Narodowego. Uwzględnij położenie, rok utworzenia, roślinność, zwierzęta, piętra roślinne, (jeśli są),ciekawostki. Wprowadź do slajdów animację, dźwięk, przejście slajdu, elementy graficzne, tła i kolory niestandardowe i zrealizuj inne własne pomysły.

ZAŁĄCZNIK NR 5

Przedstaw w postaci 15 slajdów prezentacji charakterystyczne cechy Słowińskiego Parku Narodowego. Uwzględnij położenie, rok utworzenia, roślinność, zwierzęta, piętra roślinne, (jeśli są),ciekawostki. Wprowadź do slajdów animację, dźwięk, przejście slajdu, elementy graficzne, tła i kolory niestandardowe i zrealizuj inne własne pomysły.

RfHiPmtfJ9cIi

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 45.50 KB w języku polskim