Tworzenie stron internetowych w języku HTML
Scenariusz lekcji – Tworzenie stron internetowych w języku HTML
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń wie do czego służy język HTML.
Uczeń zna strukturę strony napisanej w języku HTML.
Umiejętności
Uczeń potrafi zbudować stronę w języku HTML.
Uczeń potrafi formatować tekst na stronie internetowej.
Uczeń potrafi wstawiać na stronę rysunki oraz odsyłacze.
Metoda i forma pracy
praktyczno – ćwiczeniowa
pogadanka poszukująca
indywidualna
zbiorowa
Środki dydaktyczne
tablica, kreda
projektor multimedialny
prezentacja multimedialna „Tworzenie stron internetowych w języku HTML”
Czynności administracyjno‑porządkowe, powtórzenie wiadomości zdobytych na poprzednich zajęciach.
Przywitanie uczniów, uczniowie witają się z nauczycielem. Sprawdzenie listy obecności. Przypomnienie wiadomości z poprzednich zajęć. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące poprzedniej lekcji.
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
Podanie oraz zapisanie tematu lekcji na tablicy. Temat „Tworzenie stron internetowych w języku HTML”. Uczniowie zapisują temat lekcji w zeszytach przedmiotowych.
Faza realizacyjna
Przedstawienie uczniom zasad tworzenia stron w języku HTML, omówienie do czego służy ten język, jak tworzymy strony w tym języku. Wykonywanie ćwiczeń.
Prowadzący podaje kilka przykładów do rozwiązania przez uczniów takich jak przedstawione poniżej.
Prowadzący wyswietla prezentację multimedialną „Tworzenie stron internetowych w języku HTML”
Omawia i tłumaczy kolejne slajdy.
Slajd 2
Język HTML jest najpopularniejszym językiem do tworzenia stron www. Dokument HTML ma postać pliku tekstowego, gdzie tekst przeplatany jest komendami ujętymi w nawiasy ostre < >
Rozpoczęcie komendy <komenda>
Zakończenie komendy </komenda>
Plik HTML interpretowany jest przez dowolną przeglądarkę internetową, która prezentuje dokument w jego ostatecznym kształcie.
Slajd 3
Struktura strony:
<html>
<head>
<title>
Tytuł tworzonej przez nas strony
</title>
</head>
<body>
Treść jaką chcemy zamieścić na naszej stronie np.
Witaj na mojej stronie
</body>
</html>
Uczniowie przepisują strukture strony najpierw do zeszytów, potem uruchamiają notatnik i przepisują strukture strony w notatniku, zapisują ją i oglądają pierwsze efekty swojej pracy. Uczniowie dowiadują się, co oznaczają komendy w strukturze strony. Z kolejnych slajdów dowiadują się, jak formatować tekst na stronie. Podstawowe komendy dotyczące formatowania tekstu przepisują do zeszytów.
Prowadzący zadaje ćwiczenie nr 1
Utwórz na swojej stronie:
Tło strony koloru żółtego;
Napisy:
Tekst normalny pogrubiony.
Tekst podkreślony koloru zielonego.
Tekst powiększony, pochylony(kursywa) koloru niebieskiego.
Uczniowie wykonują zadane ćwiczenie. Prowadzący sprawdza wykonanie zadania, wyświetla slajd nr 8. Uczniowie dowiadują się jak wstawiać rysunki na stronę internetową w języku HTML.
Prowadzący zadaje ćwiczenie nr 2
Wstaw na swoją stronę dowolny rysunek przedstawiający komputer.
Uczniowie wykonują zadane ćwiczenie. Prowadzący sprawdza wykonanie ćwiczenia.
Prowadzący omawia slajdy 9 i 10. Uczniowie poznają zasady tworzenia list wypunktowanych i numerowanych na stronie, Przepisują je do zeszytów przedmiotowych.
Prowadzący zadaje ćwiczenie nr 3
Utwórz na swojej stronie listę numerowaną mającą 7 pozycji, przedstawiającą Twoich ulubionych aktorów.
Uczniowie wykonują zadane ćwiczenie. Prowadzący sprawdza wykonanie ćwiczenia
Prowadzący omawia tworzenie tabeli przedstawiając slajd 11 i 12.
Uczniowie przepisują strukturę tabeli do zeszytów.
Prowadzący podaje ćwiczenie nr 4
Utwórz na stronie internetowej, wykorzystując tabelę, swój plan lekcji.
Zrób flagi państw: Niemiec i Francji.
Uczniowie wykonują zadane ćwiczenie. Prowadzący sprawdza wykonanie ćwiczenia.
Prowadzący wyświetla i omawia ostatnie slajdy.
Uczniowie dowiadują się jak tworzyć na stronach internetowych odnośniki.
Prowadzący podaje ćwiczenie nr 4
Utwórz na swojej stronie internetowej odnośnik do swojej poczty elektronicznej.
Uczniowie wykonują zadane ćwiczenie. Prowadzący sprawdza wykonanie ćwiczenia
Faza podsumowująca
Podsumowanie wiedzy zdobytej na lekcji poprzez odpowiadanie na pytania prowadzącego:
Do czego służy język HTML?
Jaka jest struktura strony zbudowanej w języku HTML?
Za pomocą jakich komend formatujemy tekst na stronie?
Jaka jest komenda na wstawienie grafiki na strone?
Jak zbudować tabele na stronie internetowej?
Uczniowie odpowiadają na pytania prowadzącego.
Prowadzący zadaje zadanie domowe uczniom: Zbuduj prostą stronę o sobie, zawierającą elementy poznane na zajęciach. Uczniowie w zeszytach zapisują zadanie domowe.
Pożegnanie uczniów. Podanie tematu lekcji na następne zajęcia.