Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Temat lekcji:

Tworzenie tabel w edytorze Word.

Cele lekcji:

Wiadomości:

Uczeń potrafi:

  • wyjaśnić potrzebę projektowania tabel przed wstawieniem;

  • definiuje pojęcia komórka, kolumna, wiersz;

  • omawiać sposoby wstawiania tabeli do tekstu;

  • objaśniać sposoby przemieszczania kursora tekstowego między komórkami tabeli;

  • omawiać metody zaznaczania fragmentów tabeli;

  • podawać sposoby zmiany szerokości kolumn i wysokości wierszy;

  • omawiać sposób wstawiania do tabeli wierszy i kolumn oraz ich usuwania;

  • omawiać sposoby formatowania tabeli i danych w niej zapisanych.

Umiejętności:

Uczeń potrafi:

  • ustalić budowę tabeli;

  • wstawi tabelę do dokumentu;

  • zaznaczyć fragmenty tabeli;

  • ustalić rozmiar komórek;

  • wstawić do tabeli nowy wierszy i kolumnę, usunąć wiersz i kolumnę;

  • sformatować tabelę poprzez obramowanie i cieniowanie.

Metody nauczania

  • pogadanka;

  • rozmowa kierowana;

  • programowana z użyciem komputera;

  • ćwiczenia przedmiotowe.

Środki dydaktyczne

  • komputery;

  • lekcja multimedialna;

  • podręcznik;

  • karty pracy.

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z dostępem do Internetu.

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

– czynności organizacyjne (3 min)

  • sprawdzenie obecności

  • krótkie przypomnienie zasad bhp przy obsłudze komputera i zwrócenie uwagi na konieczność ich przestrzegania

– wprowadzenie do tematu – krótka informacja (7 min)

  • uczniowie rozwiązują rebus, którego rozwiązanie utworzy temat lekcji

  • rozmowa kierowana nt. przykładów informacji zapisanych w tabelach i potrzeby wykonywania tabel

  • przedstawienie celów lekcji

rebus zał. 8.1

[P_L32_rebus_scenariusz_lekcji.doc](http://../../context/60118e638c689/storage/resource/R1ALOEjcLcQjr/P_L32_rebus_scenariusz_lekcji.doc)

Faza realizacyjna

– lekcja multmedialna

(20 min)

  • uruchomienie przez uczniów lekcji multimedialnej

  • zwrócenie przez nauczyciela uwagi na potrzebę dokładnego zapoznania się z prawidłowym słownictwem dotyczącym budowy tabeli, co ma wpływ na zrozumienie poszczególnych zagadnień

  • praca uczniów z lekcją multimedialną

Lekcja multimedialna

– ćwiczenia praktyczne związane z tworzeniem tabeli

(10 min)

  • omówienie przez nauczyciela celu wykonania zadań (pomoce dydaktyczne dla klas młodszych), zasad wykonania i oceny zadań umieszczonych na karcie pracy

  • rozwiązanie przez uczniów zadań zgodnie z poleceniami

Karta pracy

Faza podsumowująca

– usystematyzowanie treści lekcji (5 min)

  • ocena zadań przez nauczyciela i wskazanie najczęściej popełnianych błędów

  • zadanie pracy domowej

Bibliografia

[1] W. Jochemczyk, I. Krajewska‑Kranas, W. Kranas, A. Samulska, M. Wyczółkowski, Lekcje z komputerem. Podręcznik dla ucznia szkoły podstawowej, kl. IV–VI4‑6, WSiP, Warszawa 2004.

[2] G. Koba, Technologia informacyjna dla szkół ponadgimnazjalnych, MiGra, Katowice 2002.

[3] M. Gulgowski, M. Jakutowicz, J. Lipski, M. Mordaka, Komputerowe opowieści CD‑ROM, poradnik metodyczny dla szkoły podstawowej, kl.IV‑VI Czarny Kruk, Bydgoszcz 2006.

[4] M. Gulgowski, J. Lipski, Komputerowe opowieści. Podręcznik do edukacji informatycznej dla starszych klas szkoły podstawowej, kl. IV–VI, Czarny Kruk

Załaczniki

Rebus

Tworzenie tabel w edytorze Word.

Zadanie domowe:

Zaprojektuje w zeszycie funkcjonalną tabelę pt. „Mój rozkład dnia”.

Czas trwania lekcji:

1 x 45 minut

Rmb8ZkTGFFcEn

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 125.98 KB w języku polskim
R1ALOEjcLcQjr

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 119.00 KB w języku polskim