RXrpSDnxok7Mr
Ilustracja pokazuje zbliżenie na rękę osoby piszącej po tablicy szkolnej. W tle widoczna ręka drugiej osoby, która także notuje na tablicy.

Tworzenie wyrażeń algebraicznych

Źródło: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

Słowo „wzór” ma wiele znaczeń. Na przykład wzór kulturowy to ustalony sposób zachowania się i myślenia w danej zbiorowości. Wzór kwiatowy to zapis służący do przedstawiania budowy kwiatu za pomocą symboli, liter i liczb. Wzór to też rysunek, motyw odbity lub wyhaftowany w celu ozdobienia czegoś. Wzorem może być osoba lub rzecz, którą warto naśladować. W matematyce wzorem określa się ciąg symboli wyrażający prawo matematyczne.

Wzory matematyczne najczęściej przedstawiane są za pomocą wyrażeń algebraicznych. Jak tworzymy, zapisujemy i odczytujemy wyrażenia algebraiczne dowiesz się, analizując przykłady zawarte w tym materiale. Sprawdzisz ukształtowane umiejętności – rozwiązując problemy zawarte w ćwiczeniach.

  1. Interaktywna treść merytorycznaInteraktywna treść merytoryczna

  2. Prezentacja multimedialnaPrezentacja multimedialna

  3. Zestaw ćwiczeń interaktywnychZestaw ćwiczeń interaktywnych

  4. SłownikSłownik

Twoje cele
  • Podasz przykład wyrażenia algebraicznego.

  • Odczytasz dane wyrażenie algebraiczne.

  • Zapiszesz wyrażenie algebraiczne określone słownie.

  • Utworzysz wyrażenie algebraiczne na podstawie informacji osadzonych w kontekście praktycznym.

  • Zapiszesz zależności przedstawione w zadaniach w postaci wyrażeń algebraicznych jednej lub kilku zmiennych.

1

Wyrażenia typu 7+9, 24-3:5, 10·2 to wyrażenia arytmetyczne. W wyrażeniach arytmetycznych występują liczby, znaki działania, nawiasy.
Bardzo często posługujemy się wyrażeniami zawierającymi również litery. Na przykład obwód L prostokąta o bokach długości a, b możemy obliczyć, korzystając ze wzoru:
L=2·a+2·b.

Wyrażenie zbudowane z liczb, liter, znaków działań, nawiasów nazywamy wyrażeniem algebraicznymwyrażenie algebraicznewyrażeniem algebraicznym.

Ważne!

Pojedyncza liczba lub litera też jest wyrażeniem algebraicznymwyrażenie algebraicznewyrażeniem algebraicznym.

Ru3rPTsgIvCtC
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Przykład 1
Podamy przykłady wyrażeń algebraicznych

Wyrażenie algebraiczne

Komentarz

4

pojedyncza liczba

k

pojedyncza litera

-5·a·b

iloczyn liczb i liter

f+7-g-18

liczby i litery połączone znakami działań

6·a-b:d+90-d

liczby i litery połączone znakami działań i nawiasami

Litery występujące w wyrażeniach algebraicznychwyrażenie algebraicznewyrażeniach algebraicznych nazywamy zmiennymi. Jeżeli w wyrażeniu algebraicznymwyrażenie algebraicznewyrażeniu algebraicznym zmiennezmiennezmienne zastąpimy konkretnymi liczbami i wykonamy działania występujące w tym wyrażeniu, to otrzymamy wartość liczbową tego wyrażenia.

Przykład 2

Obliczymy wartość liczbową wyrażenia 2·x-y+x2 dla x=3, y=-2. Zastępujemy zmienną x liczbą 3, a zmienną y liczbą -2. Obliczenia wykonujemy, pamiętając o właściwej kolejności wykonywania działań.

2·3--2+32=2·5+9=10+9=19

Odpowiedź:
Wartość liczbowa wyrażenia jest równa 19.

wyrażeniach algebraicznychwyrażenie algebraicznewyrażeniach algebraicznych typu: 7·x, 5·x·y, 8·x-y, x+y·x2+y możemy pominąć znak mnożenia. Zapisujemy wtedy: 7x, 5xy, 8x-y, x+yx2+y.

W wyrażeniach typu: 4-a:a+b, a2:11 możemy znak dzielenia zastąpić kreską ułamkową. Zapisujemy wtedy: 4-aa+b, a211. Zauważ, że w pierwszym przypadku opuściliśmy też nawiasy.

Gdy w wyrażeniu algebraicznymwyrażenie algebraicznewyrażeniu algebraicznym występuje dzielenie, określamy, dla jakich liczb ma ono wartość liczbową.

Na przykład wyrażenie x-10 dla x=10 ma wartość zero. Zatem, na przykład, wyrażenie 8x-10 dla x=10 nie ma wartości liczbowej, bo nie jest wykonalne dzielenie przez zero. Możemy też powiedzieć, że dla x=10 wyrażenie 8x-10 nie ma sensu.

Przykład 3
Zapiszemy w prostszej postaci każde z podanych wyrażeń.

Wyrażenie algebraiczne

Komentarz

Najprostsza postać wyrażenia

6·x·y2

Pomijamy znaki mnożenia.

6xy2

10·b·c·a

Pomijamy znaki mnożenia, litery zapisujemy w porządku alfabetycznym.

10abc

0,5·w3·z·4

Mnożymy liczby, pomijamy znaki mnożenia.

2 w 3 z

10a-b:2

Zapisujemy za pomocą kreski ułamkowej i skracamy.

10a-b2=5a-b

2-a2-a

Wyrażenie ma sens dla a2 (mianownik jest wtedy różny od zera). Skracamy ułamek.

1

Ważne!

wyrażeniu algebraicznymwyrażenie algebraicznewyrażeniu algebraicznym nie pomijamy znaku mnożenia, jeżeli litera występuje przed liczbą. Na przykład w wyrażeniach: a·8, x·y·4·a, x·70-5·2.

Zapamiętaj!

Jednomian jest uporządkowany, jeżeli jego pierwszym czynnikiem jest liczba, a następnymi litery w kolejności alfabetycznej.

Za pomocą wyrażeń algebraicznychwyrażenie algebraicznewyrażeń algebraicznych zapisujemy różne wzory, twierdzenia, zwroty matematyczne.

Przykład 4

Oznaczmy przez x pewną liczbę różną od zera. Zapiszemy w postaci wyrażeń algebraicznych podane zwroty.

Liczba o 1 większa od x:

x+1.

Liczba o 1 mniejsza od x:

x-1.

Liczba dwukrotnie większa od x:

2x.

Liczba dwukrotnie mniejsza od x:

x2.

Liczba przeciwna do x:

-x.

Odwrotność liczby x:

1x.

Kwadrat liczby x:

x2.
Przykład 5
Zapiszemy w postaci wyrażeń algebraicznych podane zwroty.

Zwrot

Zapis symboliczny

Podwojony iloczyn liczb a, b, c.

2abc

Iloraz liczb c8.

c8

Suma liczby 10 i kwadratu różnicy liczb xy.

10+x-y2

Sześcian iloczynu liczb ab.

ab3

Wyrażenia algebraicznewyrażenie algebraiczneWyrażenia algebraiczne można opisać słownie. Wyrażenia mają swoje nazwy. Na przykład x+5y to suma algebraiczna, 3·a-b to iloczyn. Nazwa wyrażenia algebraicznegowyrażenie algebraicznewyrażenia algebraicznego określa to działanie, które zapisujemy jako ostatnie.

Przykład 6
Zapiszemy słowami każde z podanych wyrażeń.

Wyrażenie zapisane symbolami

Nazwa wyrażenia

Wyrażenie zapisane słowami

x+100

suma

suma liczb x100

y-2x

różnica

różnica liczby y i podwojonej liczby x

3a+7

iloczyn

iloczyn liczby 3 i sumy liczb a7

a2+b2

suma

suma kwadratów liczb ab

x+yx-y

iloraz

iloraz sumy liczb xy przez różnicę tych liczb

Wyrażenia algebraicznewyrażenie algebraiczneWyrażenia algebraiczne wykorzystujemy do zapisania informacji osadzonych w kontekście praktycznym.

Przykład 7
Zapiszemy odpowiedzi na pytania za pomocą wyrażeń algebraicznych.

Pytanie

Wyrażenie algebraiczne

Ewa ma a lat. Ile lat będzie miała za dwa lata?

a+2

Zenon ma b lat. Ile lat miał 5 lat temu?

b-5

Bilet normalny kosztuje x , a ulgowy y . Ile zapłacimy za dwa bilety normalne i cztery ulgowe?

2x+4y 

Zeszyt kosztuje a , a notes jest o 3  droższy. Ile kosztują cztery notesy?

4a+3 

Podstawa trójkąta równoramiennego ma długość x, a ramię ma długość y. Ile jest równy obwód tego trójkąta?

x+2y

Zależności przedstawione w zadaniach można zapisywać w postaci wyrażeń algebraicznychwyrażenie algebraicznewyrażeń algebraicznych jednej lub kilku zmiennychzmiennezmiennych.

Przykład 8

W dzbanku było x litrów wody, a w butelce y litrów syropu malinowego. Z butelki przelano do dzbanka 0,5 litra syropu, otrzymując napój malinowy. Monika odlała z dzbanka 0,2 l napoju dla mamy, a resztę przelała do 6 szklanek, napełniając każdą z nich całkowicie.
Ile jest teraz napoju w dzbanku? Ile jest teraz syropu w butelce? Jaka była pojemność szklanki?

Treść zadania zapiszemy w tabelce.

Zawartość

dzbanka (w l)

butelki (w l)

jednej szklanki (w l)

początkowa

x

y

po przelaniu syropu do dzbanka

x+0,5

y-0,5

po odlaniu napoju dla mamy

x+0,5-0,2

y-0,5

po rozlaniu do szklanek

0

y-0,5

x+0,5-0,26

Otrzymane wyrażenie opisujące pojemność szklanki, możemy zapisać w prostszej postaci:
x+0,5-0,26=x+0,36.

Odpowiedź:
W dzbanku nie ma już napoju, w butelce jest y-0,5 litra syropu, pojemność jednej szklanki jest równa x+0,36.

Notatki

RzIv7kbNQwBK2
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
2

Prezentacja multimedialna

Polecenie 1

Zapoznaj się z prezentacją pokazującą przykłady tworzenia wyrażeń algebraicznychwyrażenie algebraicznewyrażeń algebraicznych opisujących zależności występujące w treści zadania. Zwróć uwagę na różne sposoby zapisywania obliczeń.

1
RsMgRWWyzCinc
Film nawiązujący do treści e‑materiału
Transkrypcjaazurewhite
R4itwFTDu2D1D
ReyyO18XdgRt1
Ilustracja interaktywna nawiązująca do treści e-materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
RJ3SDLASDglZp
Film nawiązujący do treści e‑materiału
Transkrypcjaazurewhite
RN7RIib31yPee
R8fk2yM9pWftd
Ilustracja interaktywna nawiązująca do treści e-materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
R1AQ5PjgiKM9J
RES4SlIxgp1ba
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
RxlTnNQtnJMbG
R1dSVg9CQUNN3
Ilustracja interaktywna nawiązująca do treści e-materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
Rn3SXPJKWLQwV
R14MyHfaiX06t
Ilustracja interaktywna nawiązująca do treści e-materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
R1NetHIpuM4aJ
RGUgIMwUbXVeG
Ilustracja interaktywna nawiązująca do treści e-materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
Rb8PUJb2OIR3z
Film nawiązujący do treści e‑materiału
Transkrypcjaazurewhite
Rks7Khuikts0n
R1ErGc9bFJkUh
Ilustracja interaktywna nawiązująca do treści e-materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
Głośność lektora
Głośność muzyki

Slajd pierwszy:

Nagranie ukazuje zbliżenie na rękę osoby piszącej po tablicy szkolnej. W tle widoczna ręka drugiej osoby, która także notuje na tablicy. W prawym górnym rogu znajduje się tekst: „Wyrażenia algebraiczne”. Tekst jest biały, na zielonym tle.

Slajd drugi:

Przykład pierwszy.

Zapiszemy za pomocą wyrażenia algebraicznego dowolną liczbę naturalną trzycyfrową. Skorzystamy z tego, że każdą liczbę naturalną w dziesiątkowym układzie pozycyjnym można zapisać w postaci sumy. Na przykład sześćset dwadzieścia siedem to suma sześciu setek, dwóch dziesiątek, siedmiu jedności.

Chcąc zapisać dowolną liczbę trzycyfrową za pomocą wyrażenia algebraicznego, oznaczmy najpierw przez a cyfrę setek tej liczby, przez b, cyfrę dziesiątek i przez c cyfrę jedności. Przy czym cyfrą setek nie może być zerem.

Zapisujemy liczbę trzycyfrową w postaci sumy, czyli a·100+10·b+c·1=100·a+10·b+c=100a+10b+c. Podczas obliczeń korzystamy z przemienności mnożenia, a następnie pomijamy znak mnożenia. Dowolna liczba trzycyfrowa: 100a+10b+c, gdzie a to 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 lub 9, b to 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 lub 9, c to 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 lub 9.

Slajd trzeci:

Przykład drugi.

Do pustej windy na parterze budynku czteropiętrowego wsiadło n osób. Wiadomo, że en jest liczbą większą od zera. Na pierwszym piętrze wysiadła jedna trzecia wszystkich osób i nikt nie wsiadł. Na drugim piętrze nikt nie wysiadł, ale wsiadło dwa razy tyle osób, co wysiadło na pierwszym piętrze. Na trzecim piętrze jedna osoba wsiadła i trzy wysiadły. Na czwartym piętrze wszyscy wysiedli. Obliczymy, ile osób wysiadło na czwartym piętrze.

Slajd czwarty:

Treść zadania jest dość długa, zatem dla ułatwienia, kolejne liczby osób znajdujących się w windzie, zapiszemy w tabelce. Liczbę osób, które wsiadły poprzedzimy znakiem plus, a które wysiadły – znakiem minus. Oto tabela.

Poziom budynku

Liczba osób która wsiadła/wysiadła

Liczba osób w windzie

parter

plus en

en

Pierwsze piętro

minus 13n

23n

Drugie piętro

plus 23n

43n

Trzecie piętro

plus jeden przecinek minus trzy

43n-2

Czwarte piętro

-43n-2

zero

Na parterze do windy wsiadło n osób. Na pierwszym piętrze wysiadła jedna trzecia wszystkich osób. W windzie zostało więc dwie trzecie osób, które wsiadły na parterze. Na drugim piętrze nikt nie wysiadł, ale wsiadło dwa razy tyle osób, co wysiadło na pierwszym piętrze, zatem dwie trzecie en. W windzie jest więc teraz cztery trzecie en osób. Na trzecim piętrze jedna osoba wsiadła i trzy wysiadły. W konsekwencji w windzie jest teraz o dwie osoby mniej. Do czwartego piętra dojechało cztery trzecie en minus dwie osoby i wszystkie te osoby wysiadły na tym piętrze.

Odpowiedź:
Na czwartym piętrze wysiadły 43n-2 osoby.

Slajd piąty:

Przykład trzeci.

Towarzystwo składające się z a osób wybrało się na wycieczkę furmankami. Każda furmanka zabierała siedem osób (nie licząc furmana). Niestety zabrakło miejsc dla b osób. Ustalimy, ile było furmanek.

Slajd szósty:

Furmanki miały zabrać a osób, ponieważ dla b osób zabrakło miejsca, to furmanki zabrały tylko a minus b osób. Zauważmy przy tym, że liczba a musi być większa od liczby b. Jedna furmanka zaierała siedem osób. Zatem, aby ustalić ile było furmanek, należy podzielić liczbę wszystkich zabranych osób przez liczbę osób, które zabierała jedna furmanka. Zatem mamy a-b7.

Odpowiedź:
Było a-b7 furmanek.

Slajd siódmy:

Przykład czwarty.

Wojtek miał x złotych. Basi dał trzydzieści złotych i teraz Basia ma pięć razy więcej pieniędzy niż Wojtek. Obliczymy, ile pieniędzy miała Basia początkowo. Możemy to zadanie rozwiązać, korzystając z tabelki – tak, jak w Przykładzie drugim. Możemy też przeprowadzić odpowiednie rozumowanie.

Slajd ósmy:

Jeśli bowiem Wojtek miał początkowo iks złotych, Basi dał trzydzieści złotych, to teraz ma o trzydzieści złotych mniej, czyli (x-30) . Zauważmy, że liczba iks minus trzydzieści musi być dodatnia. Wynika z tego, że początkowa kwota, jaką dysponował Wojtek, musiała być większa niż trzydzieści złotych, czyli x>30. Basia ma teraz pięć razy tyle ile teraz ma Wojtek, czyli 5(x-30) . Od kwoty, którą teraz ma Basia, trzeba odjąć trzydzieści złotych, które dostała od Wojtka i otrzymamy kwotę, którą miała początkowo, czyli   [ 5 ( x 30 ) 30 ]   z ł .

Odpowiedź:
Basia miała początkowo [ 5 ( x 30 ) 30 ]   z ł .

Slajd dziewiąty:

Przykład piąty.

Zmieszano dwa kilogramy cukierków czekoladowych po x złotych za kilogram, pięć kilogramów cukierków jagodowych po y złotych za kilogram i trzy kilogramy cukierków miodowych po w złotych za kilogram. Obliczymy, ile powinien kosztować kilogram takiej mieszanki. Rozwiązanie zawrzemy w kilku krokach. Najpierw opisujemy za pomocą wyrażenia algebraicznego koszt dwóch kilogramów cukierków czekoladowych po iks złotych za kilogram, czyli 2x. Teraz opisujemy koszt pięciu kilogramów cukierków jagodowych po igrek złotych za kilogram, czyli 5y. Wreszcie opisujemy koszt trzech kilogramów cukierków miodowych po w złotych za kilogram, czyli 3w. Dodajemy wszystkie zapisane wcześniej wyrażenia i otrzymujemy wartość mieszanki złożonej z trzech rodzajów cukierków, czyli 2x+5y+3w . Masa mieszanki jest równa dziesięć kilogramów, ponieważ zmieszano dwa kilogramy cukierków czekoladowych, pięć kilogramów cukierków jagodowych i trzy kilogramy cukierków miodowych. Aby obliczyć, jaka powinna być cena kilograma mieszanki, trzeba podzielić koszt mieszanki przez jej masę. Zatem 2x+5y+3w10.

Odpowiedź:
Cena kilograma mieszanki powinna być równa 2x+5y+3w10.

Slajd dziesiąty:

Przykład szósty.

Z miejscowości A i B odległych od siebie o s kilometrów wyruszyli naprzeciw siebie dwaj wędrowcy - Jarek i Darek. Jarek pokonuje a kilometrów dziennie, a Darek o b kilometrów więcej. Odpowiemy na pytanie – po ilu dniach Jarek i Darek spotkają się?

Slajd jedenasty:

Zilustrujemy treść zadania na rysunku. Na slajdzie narysowano odcinek na każdym końcu odcinka narysowano chłopca. Podpisano odcinek jako s kilometrów. Od chłopca po lewej stronie zaznaczono odcinek o długości a kilometrów. Od chłopa po prawej stronie narysowano odcinek długości a plus b kilometrów. Jarek pokonywał dziennie a kilometrów a Darek o b kilometrów więcej, więc a plus b kilometrów. Dziennie wędrowcy pokonywali w sumie dwa a plus b kilometrów. O tyle też kilometrów zbliżali się dziennie do siebie. Aby obliczyć po ilu dniach Jarek i Darek spotkają się, należy długość drogi z A do B podzielić przez długość drogi pokonywanej w sumie dziennie przez wędrowców. Zauważmy przy tym, że obie liczby a i b są dodatnie, zatem dzielenie jest wykonalne. Wyrażenie jest postaci s2a+b.

Odpowiedź:
Jarek i Darek spotkają się po s2a+b dniach.

Polecenie 2

Wzorując się na Przykładzie 1 podanym w prezentacji, zapisz dowolną liczbę naturalną czterocyfrową za pomocą wyrażenia algebraicznegowyrażenie algebraicznewyrażenia algebraicznego.

R4ybku0gduiZF
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Korzystając z danych zawartych w Przykładzie 2 prezentacji, określ najmniejszą liczbę osób, które mogły wsiąść na parterze do windy oraz najmniejszą liczbę osób, które mogły wysiąść na IV piętrze.

R1SBw4DAPHkRf
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Wykaż, że suma trzech kolejnych liczb naturalnych dodatnich jest podzielna przez 3.

R1Rt47kxB9cV2
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
3

Zestaw ćwiczeń interaktywnych

Rzz4FfgYu53rp
Ćwiczenie 1
Bilet normalny do kina kosztuje x , a ulgowy jest o połowę tańszy. Ile zapłacimy za dwa bilety normalne i cztery ulgowe?
Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 4x , 2. 6x , 3. x+2 , 4. 2x+4 
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R2m0bGRIJxIqT
Ćwiczenie 2
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Długość boków trójkąta wyrażają się kolejnymi liczbami naturalnymi, z których najmniejsza to n. Obwód tego trójkąta jest równy Możliwe odpowiedzi: 1. n+3, 2. 3n, 3. 3n+3, 4. 3n+4
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RhnPjdCx9GMpC
Ćwiczenie 3
Połącz w pary każde wyrażenie zapisane słowami i to samo wyrażenie zapisane symbolami. Sześcian liczby a. Możliwe odpowiedzi: 1. a+3, 2. a3, 3. a3, 4. 3a-3, 5. a3+3, 6. 3-a, 7. 3a Liczba trzy razy większa od a. Możliwe odpowiedzi: 1. a+3, 2. a3, 3. a3, 4. 3a-3, 5. a3+3, 6. 3-a, 7. 3a Liczba trzy razy mniejsza od a. Możliwe odpowiedzi: 1. a+3, 2. a3, 3. a3, 4. 3a-3, 5. a3+3, 6. 3-a, 7. 3a Liczba o trzy większa od a. Możliwe odpowiedzi: 1. a+3, 2. a3, 3. a3, 4. 3a-3, 5. a3+3, 6. 3-a, 7. 3a Liczba o a mniejsza od trzech. Możliwe odpowiedzi: 1. a+3, 2. a3, 3. a3, 4. 3a-3, 5. a3+3, 6. 3-a, 7. 3a Liczba o trzy większa od sześcianu liczby a. Możliwe odpowiedzi: 1. a+3, 2. a3, 3. a3, 4. 3a-3, 5. a3+3, 6. 3-a, 7. 3a Liczba o 3 mniejsza od potrojonej liczby a. Możliwe odpowiedzi: 1. a+3, 2. a3, 3. a3, 4. 3a-3, 5. a3+3, 6. 3-a, 7. 3a
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RUoIH6VAjN8CR
Łączenie par. Rafał jest o 2 lata starszy od Julka i 4 razy starszy od Anki.
Określ, które z podanych zdań jest prawdziwe, a które fałszywe.. . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RbkyWuqHK8ZoI
Ćwiczenie 5
W torebce było x cukierków, a w pudełku było sześć razy więcej cukierków niż w torebce.
Uzupełnij zdania, przeciągając odpowiednie wyrażenia.
  • Jeżeli do pudełka dołożymy x cukierków, to w pudełku będzie teraz 1. x, 2. 7x cukierków.
  • Jeśli z pudełka przełożymy połowę cukierków do torebki, to w torebce będzie o 1. x, 2. 7x cukierków więcej niż w pudełku.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R12EqtSYiMUxs
Uzupełnij zdania, wpisując odpowiednie liczby. W sklepie są jabłka w cenie 2 , gruszki w cenie 6  i banany w cenie 4 .
Arek kupił (6) kilogramów jabłek oraz x kilogramów gruszek i zapłacił 6x+2 złotych.
Bolek kupił x kilogramów bananów oraz Tu uzupełnij razy więcej jabłek i zapłacił 8x złotych.
Celina kupiła pół kilograma bananów, x kilogramów jabłek oraz Tu uzupełnij kilogramy gruszek i zapłaciła 2x+20 złotych.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego każde z podanych twierdzeń.

  1. Podwojona suma liczb x3y.

  2. Iloraz sumy liczb xy przez kwadrat liczby y.

  3. Kwadrat różnicy liczby yx.

  4. Iloczyn liczby o 4 większej od x przez y.

  5. Różnica kwadratu liczby y i liczby 3x.

RKKtqF3HU87cD
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Pole kwadratu jest równe a. Pole trójkąta jest równe 1+b. Opisz wyrażeniem algebraicznym pole każdej z figur.

R1VZ2BGN2dLVa
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rnq1tIelE8KtF
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
4

Słownik

wyrażenie algebraiczne
wyrażenie algebraiczne

wyrażenie zbudowane z liczb, liter, znaków działań, nawiasów.

zmienne
zmienne

litery występujące w wyrażeniach algebraicznych.

Bibliografia

Gonick L., (2016), Algebra w obrazkach, Warszawa: Prószyński i S‑ka.