Autor/autorka

Agnieszka Frączek

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VII

2. Przedmiot

plastyka

3. Temat zajęć

Tworzenie z natury.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

7. Cel ogólny zajęć

Narysuje element z natury

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. .Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła.

  2. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.

  3. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.

  4. Uczeń rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).

  5. Uczeń w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury.

  6. Uczeń wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami

9. Metody i formy pracy

Burza mózgów

Pokaz z objaśnieniem

Forma pracy:

Praca w małych grupach

Praca indywidualna

10. Środki dydaktyczne

Laptop z dostępem do Internetu

tablica interaktywna

Tablica szkolna

Podręczniki szkolne „Do dzieła: kl.7

Smartfony z dostępem do Internetu

Farby plakatowe

Bloki techniczne

Pędzle

Wiaderka na wodę

Papier do wycierania pędzli.

27 krzeseł

5 grup stolikowych: 3 stoliki po 5 uczniów i 2 stoliki po 6 uczniów

Aplikacja Quizziz 
Aplikacja Padlet
Aplikacja Mentimeter

11. Wymagania w zakresie technologii

Do przeprowadzenia zajęć potrzebne będą:

 1 komputer dla nauczyciela

27 smartfonów- 1 dla każdego ucznia

1 tablica interaktywna

Uczniowie będą pracować w grupach : 3 grupy 5 osobowe i 2 grupy 6 osobowe

Na zajęcia uczniowie powinni zabrać ze sobą swoje osobiste smartfony, podczas zajęć będzie wykorzystana tablica interaktywna i tablica szkolna, ponadto będzie wykorzystywana aplikacja Quizziz – uczniowie powinni mieć założone konta na aplikacji Quizziz. Zajęcia wymagają ustawienia stolików szkolnych w 5 grup: 3 grupy 5 osobowe i 2 grupy 6 osobowe

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Co widzimy w drodze do szkoły? W jaki sposób możemy rejestrować naturę? - praca w grupach

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie pracując w aplikacji padlet lub mentimeter wymieniają elementy przyrody i krajobrazu, które widzieli w drodze do szkoły. Korzystając podanych aplikacji dokumentują  swoje przeżycia i wrażenia.

      https://padlet.com/agnieszkamitura758/hrfj5x8cu702vrac

  • Aktywność 2

    • Temat: Jakie elementy natury widzimy w drodze do szkoły?

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel korzystając z aplikacji padlet lub mentimeter tworzy hasła : natura, martwa natura, szkic, portret , pejzaż.  Uczniowie analizując elementy natury grupują je pod odpowiednimi hasłami.

      https://padlet.com/agnieszkamitura758/hrfj5x8cu702vrac

       Rozmowa kierowana: wszystko co nas otacza jest naturą, którą w różny sposób możemy  rejestrować.

  • Aktywność 3

    • Temat: Zebranie faktów w ogólną teorię.

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie zapoznają się z tekstem w podręczniku „Do dzieła” kl.7, strona 74 - 75 .

      Uczniowie tworzą krótką notatkę: Naturę możemy rejestrować poprzez: szkic, rysunek, pejzaż, portret.

  • Aktywność 4

    • Temat: Rysuję dowolny element natury

    • Czas trwania: 20 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie wybierają dowolny element z natury i malują go farbami plakatowymi

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie wypełniają ankietę ewaluacyjną:


https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd4oNaY5L5aKsieFtoRp3kuhiOk2qUiW1fIL5QWDcoC7FzgxQ/viewform

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Podczas lekcji nauczyciel może na tablicy interaktywnej przedstawiać reprodukcje słynnych malarzy którzy malowali naturę np.

·         Jacopo de' Barbari.

·        Giuseppe Arcimboldo.

·        Caravaggio.

·        Pieter Aersten.

·        Joachim Beuckelaer.

·        Luis Meléndez.

·        Jan Vermeulen.

·        Vincent van Gogh.

Podczas nauczania zdalnego na platformie Zoom uczniowie mogą pisać na tablicy Whiteboard . Nauczyciel może udostępnić ekran na którym może znajdować się reprodukcja dzieła słynnego malarza, który malował z natury.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna