Tworzenie z natury.
Autor/autorka
Agnieszka Frączek
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VII
2. Przedmiot
plastyka
3. Temat zajęć
Tworzenie z natury.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Narysuje element z natury
8. Cele szczegółowe zajęć
.Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła.
Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych.
Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego.
Uczeń rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych (portret, autoportret, pejzaż, martwa natura, sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); niektóre z tych gatunków odnajduje w grafice i w rzeźbie; w rysunku rozpoznaje studium z natury, karykaturę, komiks, rozumie, czym jest w sztuce abstrakcja i fantastyka; podejmuje działania z wyobraźni i z natury w zakresie utrwalania i świadomości gatunków i tematów w sztuce, stosuje w tym zakresie różnorodne formy wypowiedzi (szkice rysunkowe, fotografie zaaranżowanych scen i motywów, fotomontaż).
Uczeń w zadaniach plastycznych interpretuje obserwowane przedmioty, motywy i zjawiska, stosując środki wyrazu zgodnie z własnym odczuciem; w wyższych klasach podejmuje również próby rysunkowego studium z natury.
Uczeń wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami
9. Metody i formy pracy
Burza mózgów
Pokaz z objaśnieniem
Forma pracy:
Praca w małych grupach
Praca indywidualna
10. Środki dydaktyczne
Laptop z dostępem do Internetu
tablica interaktywna
Tablica szkolna
Podręczniki szkolne „Do dzieła: kl.7
Smartfony z dostępem do Internetu
Farby plakatowe
Bloki techniczne
Pędzle
Wiaderka na wodę
Papier do wycierania pędzli.
27 krzeseł
5 grup stolikowych: 3 stoliki po 5 uczniów i 2 stoliki po 6 uczniów
Aplikacja Quizziz
Aplikacja Padlet
Aplikacja Mentimeter
11. Wymagania w zakresie technologii
Do przeprowadzenia zajęć potrzebne będą:
1 komputer dla nauczyciela
27 smartfonów- 1 dla każdego ucznia
1 tablica interaktywna
Uczniowie będą pracować w grupach : 3 grupy 5 osobowe i 2 grupy 6 osobowe
Na zajęcia uczniowie powinni zabrać ze sobą swoje osobiste smartfony, podczas zajęć będzie wykorzystana tablica interaktywna i tablica szkolna, ponadto będzie wykorzystywana aplikacja Quizziz – uczniowie powinni mieć założone konta na aplikacji Quizziz. Zajęcia wymagają ustawienia stolików szkolnych w 5 grup: 3 grupy 5 osobowe i 2 grupy 6 osobowe
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Co widzimy w drodze do szkoły? W jaki sposób możemy rejestrować naturę? - praca w grupach
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Uczniowie pracując w aplikacji padlet lub mentimeter wymieniają elementy przyrody i krajobrazu, które widzieli w drodze do szkoły. Korzystając podanych aplikacji dokumentują swoje przeżycia i wrażenia.
https://padlet.com/agnieszkamitura758/hrfj5x8cu702vrac
Aktywność 2
Temat: Jakie elementy natury widzimy w drodze do szkoły?
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel korzystając z aplikacji padlet lub mentimeter tworzy hasła : natura, martwa natura, szkic, portret , pejzaż. Uczniowie analizując elementy natury grupują je pod odpowiednimi hasłami.
https://padlet.com/agnieszkamitura758/hrfj5x8cu702vrac
Rozmowa kierowana: wszystko co nas otacza jest naturą, którą w różny sposób możemy rejestrować.
Aktywność 3
Temat: Zebranie faktów w ogólną teorię.
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Uczniowie zapoznają się z tekstem w podręczniku „Do dzieła” kl.7, strona 74 - 75 .
Uczniowie tworzą krótką notatkę: Naturę możemy rejestrować poprzez: szkic, rysunek, pejzaż, portret.
Aktywność 4
Temat: Rysuję dowolny element natury
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Uczniowie wybierają dowolny element z natury i malują go farbami plakatowymi
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wypełniają ankietę ewaluacyjną:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSd4oNaY5L5aKsieFtoRp3kuhiOk2qUiW1fIL5QWDcoC7FzgxQ/viewform
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Podczas lekcji nauczyciel może na tablicy interaktywnej przedstawiać reprodukcje słynnych malarzy którzy malowali naturę np.
· Jacopo de' Barbari.
· Giuseppe Arcimboldo.
· Caravaggio.
· Pieter Aersten.
· Joachim Beuckelaer.
· Luis Meléndez.
· Jan Vermeulen.
· Vincent van Gogh.
Podczas nauczania zdalnego na platformie Zoom uczniowie mogą pisać na tablicy Whiteboard . Nauczyciel może udostępnić ekran na którym może znajdować się reprodukcja dzieła słynnego malarza, który malował z natury.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna