Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tworzymy „Magiczną Księgę Kucharską Ambrożego Kleksa”

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna cechy wyróżniające taką formę wypowiedzi, jaką jest przepis kulinarny,

  • wie, co to jest bezokolicznik i rozpoznaje w tekście formę rozkazującą czasownika,

  • rozumie, co to jest instrukcja i czemu służy.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi pracować w grupie i prezentować wyniki swojej pracy,

  • potrafi korzystać z tekstu literackiego podczas pracy na lekcji,

  • potrafi stworzyć poprawny formalnie przepis kulinarny (instrukcję).

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  • Karty pracy ucznia, kredki, flamastry, zszywacz, kartki z bloku technicznego.

  • Brzechwa J., Akademia pana Kleksa., G&P Oficyna Wydawnicza, Poznań 2004.

  • Wycinki z gazet zawierające przepisy kulinarne, ewentualnie niewielkie zbiory przepisów.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel omawia krótko cele lekcji. Prosi, aby uczniowie powiedzieli, z czym kojarzy im się pojęcie “instrukcja”. Wspólnie ustalają uproszczoną definicję instrukcji i zapisują ją w zeszytach. Nauczyciel prosi, aby uczniowie zastanowili się, czy przepis kulinarny także jest instrukcją. Uczniowie w oparciu o wcześniejszą definicję odpowiadają na pytanie.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel prosi kilkoro uczniów o przeczytanie przyniesionych przepisów kulinarnych. Uczniowie zwracają uwagę na cechy charakterystyczne tej instrukcji (dwudzielność przepisu, charakterystyczne formy czasownikowe – bezokoliczniki lub formy trybu rozkazującego, podanie w miarę dokładnych ilości składników, itp.)

2. Uczniowie następnie odczytują fragment lektury “Akademia pana Kleksa” (rozdział “Kuchnia pana Kleksa”).

3. Nauczyciel pyta uczniów, jakie różnice zaobserwowali, jeżeli chodzi o przygotowanie posiłku przez profesora Kleksa i odczytywane przez nich przepisy. Uczniowie wskazują elementy fantastyczne powieści Brzechwy. Uczniowie najpierw spisują potrawy przygotowane przez czarodzieja na obiad dla chłoców z Akademii (jadłospis); następnie pracując z tekstem pod kierunkiem nauczyciela, tworzą przepis (do wyboru) na zupę pomidorową Ambrożego Kleksa lub pieczeń z buraczkami. Nauczyciel wskazuje, iż niezwykłe składniki użyte przez pana Kleksa posłużyły do przygotowania zwyczajnych potraw.

4. Uczniowie zostają podzieleni na 3 – osobowe zespoły. Nauczyciel informuje uczniów, że każdy zespół ma za zadanie stworzyć własną“Magiczną Księgę Kucharską Ambrożego Kleksa”. Poszczególne osoby z zespołu otrzymują osobne Karty pracy ucznia -“Zupy”, “Dania główne”, “Desery” (Karta pracy). Pamiętając o cechach tej specyficznej instrukcji, członkowie zespołu powinni napisać samodzielnie poszczególne rozdziały magicznych przepisów kulinarnych (każda Karta pracy zawiera miejsce na 2 przepisy).

5. Nauczyciel nadzoruje pracę zespołów. Po zakończeniu pracy prosi o ozdobienie przepisów “ilustracjami” oraz wykonanie okładki do książek kucharskich i jej podpisanie przez autorów. Następnie nauczyciel zszywa wszystkie elementy prac, kończąc kompletowanie prac.

c) Faza podsumowująca

1. Każda z grup prezentuje swoją księgę kucharską. Po ocenieniu prac, nauczyciel wraz z uczniami może przygotować ich “wystawkę”.

5. Bibliografia

Brzechwa J., Akademia pana Kleksa., G&P Oficyna Wydawnicza, Poznań 2004.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

MAGICZNA KSIĘGA KUCHARSKA

AMBROŻEGO KLEKSA

ZUPY

I

SKŁADNIKI:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

II–––––––––––––––––––––––––––

SKŁADNIKI:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

MAGICZNA KSIĘGA KUCHARSKA

AMBROŻEGO KLEKSA

DANIA GŁÓWNE

I

SKŁADNIKI:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

II–––––––––––––––––––––––––––

SKŁADNIKI:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

MAGICZNA KSIĘGA KUCHARSKA

AMBROŻEGO KLEKSA

DESERY

I

SKŁADNIKI:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

II–––––––––––––––––––––––––––

SKŁADNIKI:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RkXnsOYHNcQgm

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.71 KB w języku polskim
R15DJfCoLPQBV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 27.50 KB w języku polskim