Tydzień ma siedem dni.
Tydzień ma siedem dni
1. Cele lekcji
a. Wiadomości
Uczeń zna nazwy dni tygodnia.
b. Umiejętności
Uczeń:
układa w odpowiedniej kolejności nazwy dni tygodnia,
potrafi odpowiedzieć na pytania nauczyciela odnośnie opowiadania.
2. Metoda i forma pracy
Metody: ćwiczeń, rozmowy kierowanej, instrukcji, pogadanki
Formy: praca indywidualna, zbiorowa, grupowa
3. Środki dydaktyczne
Opowiadanie Zmartwienie, rysunki zwierząt występujących w opowiadaniu, kartoniki z cyframi
4. Przebieg lekcji
a. Faza przygotowawcza
Rozpoczęcie lekcji, powitanie uczniów.
b. Faza realizacyjna
Nauczyciel odczytuje opowiadanie Zmartwienie (załącznik 1), a następnie rozmawia z uczniami na jego temat. Zadaje pytania, np.
Dlaczego pani zającowa była zmartwiona?
W jaki sposób pomogły jej dzieci?
Prowadzący wywiesza na tablicy rysunki zwierząt: myszki, jeża, bobra, sarny, jaskółki, wiewiórki, żabki i kartoniki z cyframi od 1 do 7. Zadaniem dzieci jest odtworzenie kolejności pojawiania się różnych zwierząt w domu zajączków poprzez przyporządkowanie cyfr obrazkom i nazwanie kolejnych dni tygodnia. Uczniowie, którzy mają kłopot z tym zadaniem, mogą posłużyć się kalendarzem.
Dzieci wraz z nauczycielem śpiewają piosenkę Laurencja i wykonują przysiad, słysząc nazwę dnia tygodnia.
Nauczyciel rozdaje uczniom kartoniki z cyframi i nazwami dni tygodni i wypowiada kilka zdań np. Czwartek to ............... dzień tygodnia lub Drugi dzień tygodnia to ................. Uczniowie podnoszą odpowiedni kartonik.
Dzieci wklejają do zeszytu kartoniki, które otrzymały od nauczyciela, według kolejności: 1 – poniedziałek, 2 – wtorek itd.
Nauczyciel wybiera siedmioro dzieci i każde z nich nazywa odpowiednim dniem tygodnia. Zadaniem ich jest ustawienie się w kolejności od poniedziałku do niedzieli. Później następuje zmiana uczniów tak, aby każdy choć raz wziął udział w ćwiczeniu.
c. Faza podsumowująca
Podsumowanie zajęć.
Bibliografia
1. Związek Nauczycielstwa Polskiego, Nauczanie początkowe nr 2 (1984/85), Wydawnictwo Pedagogiczne w Kielcach
Załączniki
Załącznik 1
Zmartwienie
Na skraju lasu w chatce z lipowego drewna mieszkała rodzina zajączków. Wszyscy byli bardzo gościnni. Często zapraszali swoich przyjaciół. Mama przygotowywała na podwieczorki różne smakołyki.
Pewnego niedzielnego popołudnia pani zającowa usiadła w kąciku, podparła łapką główkę i cichutko szepnęła:
- Co ja biedna pocznę? Zapomniałam, w jakie dni przyjdą zaproszeni goście.
Dzieciom szkoda było mamy i postanowiły jej pomóc.
- Trzeciego dnia tygodnia przyjdą żabki rechotki – szepnął najstarszy synek.
- Piątego dnia tygodnia jeż ze swoją rodziną – zawołała córeczka.
- Pierwszego dnia tygodnia odwiedza nas czarna jaskółeczka – powiedział synek z opadniętym uszkiem.
- Czwartego dnia tygodnia przybiegają do nas psotne polne myszy – pisnął najmłodszy szaraczek.
- Drugiego dnia tygodnia bawimy się zawsze z wiewiórkami – dumnie dodał zajączek
z krawacikiem.
- Szóstego dnia tygodnia, wieczorową porą, palę fajkę z bobrem – rzekł poważnie tata zając.
- Ojej! Siódmego dnia tygodnia odwiedza mnie moja przyjaciółka, sarna szybkonoga – powiedziała
z uśmiechem mama. Dziękuję wam. Bawcie się teraz grzecznie, a ja zacznę przygotowywać przysmaki dla naszych gości.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak