Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tydzień ma siedem dni

1. Cele lekcji

a. Wiadomości

Uczeń zna nazwy dni tygodnia.

b. Umiejętności

Uczeń:

  • układa w odpowiedniej kolejności nazwy dni tygodnia,

  • potrafi odpowiedzieć na pytania nauczyciela odnośnie opowiadania.

2. Metoda i forma pracy

Metody: ćwiczeń, rozmowy kierowanej, instrukcji, pogadanki

Formy: praca indywidualna, zbiorowa, grupowa

3. Środki dydaktyczne

Opowiadanie Zmartwienie, rysunki zwierząt występujących w opowiadaniu, kartoniki z cyframi

4. Przebieg lekcji

a. Faza przygotowawcza

Rozpoczęcie lekcji, powitanie uczniów.

b. Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel odczytuje opowiadanie Zmartwienie (załącznik 1), a następnie rozmawia z uczniami na jego temat. Zadaje pytania, np.

  • Dlaczego pani zającowa była zmartwiona?

  • W jaki sposób pomogły jej dzieci?

    1. Prowadzący wywiesza na tablicy rysunki zwierząt: myszki, jeża, bobra, sarny, jaskółki, wiewiórki, żabki i kartoniki z cyframi od 1 do 7. Zadaniem dzieci jest odtworzenie kolejności pojawiania się różnych zwierząt w domu zajączków poprzez przyporządkowanie cyfr obrazkom i nazwanie kolejnych dni tygodnia. Uczniowie, którzy mają kłopot z tym zadaniem, mogą posłużyć się kalendarzem.

    2. Dzieci wraz z nauczycielem śpiewają piosenkę Laurencja i wykonują przysiad, słysząc nazwę dnia tygodnia.

    3. Nauczyciel rozdaje uczniom kartoniki z cyframi i nazwami dni tygodni i wypowiada kilka zdań np. Czwartek to ............... dzień tygodnia lub Drugi dzień tygodnia to ................. Uczniowie podnoszą odpowiedni kartonik.

    4. Dzieci wklejają do zeszytu kartoniki, które otrzymały od nauczyciela, według kolejności: 1 – poniedziałek, 2 – wtorek itd.

    5. Nauczyciel wybiera siedmioro dzieci i każde z nich nazywa odpowiednim dniem tygodnia. Zadaniem ich jest ustawienie się w kolejności od poniedziałku do niedzieli. Później następuje zmiana uczniów tak, aby każdy choć raz wziął udział w ćwiczeniu.

c. Faza podsumowująca

Podsumowanie zajęć.

Bibliografia

1. Związek Nauczycielstwa Polskiego, Nauczanie początkowe nr 2 (1984/85), Wydawnictwo Pedagogiczne w Kielcach

Załączniki

Załącznik 1

Zmartwienie

Na skraju lasu w chatce z lipowego drewna mieszkała rodzina zajączków. Wszyscy byli bardzo gościnni. Często zapraszali swoich przyjaciół. Mama przygotowywała na podwieczorki różne smakołyki.

Pewnego niedzielnego popołudnia pani zającowa usiadła w kąciku, podparła łapką główkę i cichutko szepnęła:

- Co ja biedna pocznę? Zapomniałam, w jakie dni przyjdą zaproszeni goście.

Dzieciom szkoda było mamy i postanowiły jej pomóc.

- Trzeciego dnia tygodnia przyjdą żabki rechotki – szepnął najstarszy synek.

- Piątego dnia tygodnia jeż ze swoją rodziną – zawołała córeczka.

- Pierwszego dnia tygodnia odwiedza nas czarna jaskółeczka – powiedział synek z opadniętym uszkiem.

- Czwartego dnia tygodnia przybiegają do nas psotne polne myszy – pisnął najmłodszy szaraczek.

- Drugiego dnia tygodnia bawimy się zawsze z wiewiórkami – dumnie dodał zajączek
z krawacikiem.

- Szóstego dnia tygodnia, wieczorową porą, palę fajkę z bobrem – rzekł poważnie tata zając.

- Ojej! Siódmego dnia tygodnia odwiedza mnie moja przyjaciółka, sarna szybkonoga – powiedziała
z uśmiechem mama. Dziękuję wam. Bawcie się teraz grzecznie, a ja zacznę przygotowywać przysmaki dla naszych gości.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1HSHfR2jOvvy

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.65 KB w języku polskim
RdQ89I0NTeWZU

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim