Typical topics (Speaking 2)
Scenariusz lekcji – Typical topics (Speaking 2)
dla liceum: poziomy: pre‑intermediate, upper‑intermediate
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Jest to drugi scenariusz z serii „Speaking”, będącej zbiorem materiałów przydatnych do wykorzystania podczas lekcji, które przygotowują uczniów do zdania ustnej części egzaminu maturalnego z języka angielskiego, jak i do FCE.
Celem lekcji jest przypomnienie uczniom jak największej ilości poznanego słownictwa i zwrotów niezbędnych do poprawnego konstruowania wypowiedzi ustnych. Leksyka skoncentrowana jest na opisywaniu zdjęć i omawianiu zagadnień z nimi związanych. Korzystając z licznych materiałów stymulujących, uczniowie uczą się poprawnie konstruować zwięzłe wypowiedzi na znane im i często omawiane w klasie tematy, należące do takich grup tematycznych jak: rodzina, świat, natura, cywilizacja itp.
b) Umiejętności
Podstawową umiejętnością rozwijaną podczas lekcji jest umiejętność mówienia. Korzystając z przygotowanych przez nauczyciela materiałów stymulujących (zdjęć do opisania), uczniowie uczą się płynnego i swobodnego wypowiadania się na tematy należące do kręgów tematycznych typowych dla egzaminów językowych. Taka forma lekcji jest doskonałym dodatkiem, pomagającym uczniom przygotować się do ustnej części egzaminu maturalnego, czy jakiegokolwiek innego egzaminu z języka angielskiego. Celem lekcji jest nie tylko rozwijanie umiejętność płynnego mówienia, ale także oswojenie uczniów z formą egzaminu.
2. Metoda i forma pracy
W pierwszej części lekcji uczniowie pracują w jednej grupie – rozmawiają z nauczycielem na temat ustnej części egzaminu z języka angielskiego. Przypomniane zostają wszystkie zasady rozwiązywania ćwiczeń typowych dla tej formy egzaminu.
Następnie uczniowie pracują w parach – wykonują zadanie zawarte na karcie pracy ucznia.
Kolejnym etapem jest praca samodzielna – tym razem uczniowie przygotowują krótkie wypowiedzi ustne na wylosowane wcześniej tematy.
W ostatniej części lekcji uczniowie – ponownie podzieleni na pary – opisują zdjęcia rozdane im przez nauczyciela.
3. Środki dydaktyczne
Ćwiczenia zawarte na karcie pracy ucznia oraz w szablonie do pracy z uczniem, woreczek, tablica, kreda/mazak, zeszyty uczniów.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat. Nauczyciel wprowadza uczniów w temat. Pyta ich o to, co sprawia im największe trudności, poucza o niemiłych niespodziankach, z jakimi mogą się spotkać w trakcie ustnej części egzaminu z języka angielskiego. Uczniowie zastanawiają się, jak radzić sobie ze stresem podczas egzamin.
Następnie nauczyciel koncentruje się na zadaniu, polegającym na opisywaniu zdjęć czy obrazków. Uczniowie przygotowują listę najważniejszych zasad, które – jeśli będą przestrzegane – znacznie ułatwią im zdobycie jak największej liczby punktów za to zadanie.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zostają podzielni na pary i otrzymują kopie karty pracy ucznia. Każda karta zawiera dwa zdjęcia, po jednym dla ucznia. Zadanie polega na opisaniu widzianego obrazka drugiej osobie. W trakcie realizacji zadania nauczyciel wędruje po klasie i przysłuchuje się poszczególnym wypowiedziom. Po kilku minutach nauczyciel wybiera dwie osoby, które opisują swoje obrazki na forum klasy. Najbardziej przydatne zwroty i słowa zostają wynotowane na tablicy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel korzysta z listy tematów umieszczonej w szablonie do pracy z uczniem (przed lekcją należy porozcinać szablon, a wycięte karteczki zebrać do jednego woreczka). Lista zawiera 15 tematów, które – w przypadku gdy grupa uczniów jest większa niż 15 osób – należy zwielokrotnić do dowolnie wybranej liczby. Uczniowie losują karteczki z tematami, a następnie przygotowują listę 5 zdań (sformułowań lub punktów) przydatnych do stworzenia pełnej i wyczerpującej wypowiedzi na wylosowany temat.
Po krótkim przygotowaniu, nauczyciel zapisuje każdy z 15 tematów na tablicy, a następnie prosi osoby, które go wylosowały o przedstawienie swojej prezentacji. Uczniowie kopiują notatki z tablicy do zeszytów. Tym sposobem tworzą swoisty bank pomysłów i haseł, mający ułatwić im usystematyzowanie wiedzy i lepsze przygotowanie się do egzaminu.
Ostatnim zadaniem jest (uczniowie po raz kolejny pracują w parach) opisanie i porównanie dwóch obrazków przygotowanych przez nauczyciela. Zdjęcia, umieszczone w szablonie do pracy z uczniem, zostają rozdzielone tak, aby co druga para miała do wykorzystania ten sam zestaw.
Po kilku minutach danych uczniom na przygotowanie wypowiedzi, oba zestawy zostają zaprezentowane klasie, a wybrane pary proszone są o odegranie przygotowanych wcześniej dialogów na ich temat.
5. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Zawiera ćwiczenie opisane w scenariuszu – zestaw zdjęć do opisania przez uczniów.
b) Szablon do pracy z uczniem
Zawiera zestaw kręgów tematycznych potrzebnych do realizacji ćwiczenia numer 2 oraz dodatkowe zdjęcia służące jako materiały stymulujące do wypowiedzi ustnych.
6. Czas trwania lekcji
45 minut
7. Uwagi do scenariusza
Zaleca się wykorzystanie karty pracy ucznia oraz szablonu do pracy z uczniem.
Aleksandra Kazimierczyk
Nauczyciel języka angielskiego
British School
Warszawa