Kiedy cieszysz się z sukcesu narodowej drużyny sportowej lub polskiego sportowca, czujesz prawdopodobnie szczególny rodzaj radości. Razem z tobą cieszą się inni. W tym przeżyciu możesz odnaleźć poczucie wspólnoty – jeden ze składników miłości do ojczyzny.
Przyjrzyj się mapie Polski. Odnajdź na niej swoje województwo. Czy znasz atrakcje turystyczne swojego regionu? Jakie informacje można jeszcze dodać do mapy?
Utwórz zbiór skojarzeń do słowa 'ojczyzna'. Zapisz wszystkie propozycje. Następnie zredaguj i zapisz własną definicję tego słowa.
Przeczytaj poniższe wypowiedzi. Jak sądzisz, jakie konkretnie działania oznacza np. troska o środowisko naturalne? A wspieranie polskiej kultury? Czy według ciebie deklaracje te świadczą o szacunku do własnego kraju? Porozmawiaj o tym z koleżanką lub kolegą.
Zastanów się jakie zachowanie lub działania mogą świadczyć o szacunku do kraju, w którym się żyje? Zapisz dwie propozycje.
Wysłuchaj nagrania recytacji wiersza Antoniego Słonimskiego pt. Ojczyzna lub zapoznaj się z jego treścią. Zastanów się, kto i w czyim imieniu mówi w tym utworze.
Ojczyzna(fragment)
Są kraje, gdzie są smaczniejsze lody
I domy większe, i samochody.
Gdzie bułki bielsze od naszej bułki,
Szkoły ładniejsze od naszej szkółki.Są kraje większe, bogatsze kraje,
Lecz nam się w domu lepiej wydaje.
Choć mamy dla nich wiele przyjaźni,
Lecz w domu zawsze jest jakoś raźniej.
Antoni Słonimski
Antoni Słonimski to polski poeta, dramaturg i rysownik. Znany był ze swojego poczucia humoru, m.in. wraz z Julianem Tuwimem przygotowywał corocznie primaaprilisowe dodatki do gazety.
Przeczytaj utwór Ojczyzna i odpowiedz na pytania:
Jaka jest główna myśl tego wiersza?
Czy zgadzasz się z osobą mówiącą w wierszu? Uzasadnij odpowiedź.
Co znaczą słowa: 'Lecz w domu zawsze jest jakoś raźniej'?
Jak rozumiesz przysłowie: 'Cudze chwalicie, swego nie znacie'?
Rozwiązanie: Rymujące się pary wyrazów: lody - samochody, bułki - szkółki, kraje - wydaje, przyjaźni - raźniej.
Policz sylaby w wyrazach rymujących się. Wynik zapisz poniżej.
Wypisz wszystkie przymiotniki występujące w wierszu. Określ stopień tych przymiotników. Do czego służy użycie takiej formy? Zapisz odpowiedź w polu poniżej lub w zeszycie.
Przygotuj folder reklamujący twoją miejscowość. Umieść w nim:
Nazwę miejscowości i nazwę regionu. Możesz dołączyć mapkę z miejscowością.
Opis interesujących, nietypowych, niepowtarzalnych miejsc, budowli, obiektów.
Opis lub wywiad z interesującymi ludźmi, mieszkającymi w twojej miejscowości.
Zadbaj, żeby tekst był zabawny.
Nie zapomnij o ilustracjach i zdjęciach – forma wizualna jest bardzo ważna.
Zaprezentuj swój folder przed całą klasą.
Przygotuj artykuł promujący twoją miejscowość. Umieść w nim:
Nazwę miejscowości i nazwę regionu.
Opis interesujących, nietypowych, niepowtarzalnych miejsc, budowli, obiektów.
Opis lub wywiad z interesującymi ludźmi, mieszkającymi w twojej miejscowości.
Zadbaj, żeby tekst był zabawny.
Zaprezentuj swój folder przed całą klasą.