Ubieramy się stosownie do pory roku
Ubieramy się stosownie do pory roku
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcie pięciolinii i pól między liniami, rozumie ich rolę w zapisywaniu muzyki,
zna nazwy miesięcy i pór roku i określa czas ich trwania.
b) Umiejętności
Uczeń:
umie wypowiadać się na określony temat w kilku zdaniach,
umie improwizować ruchem różne czynności,
rozkłada cyfrę 9 na składniki,
dodaje i odejmuje w zakresie 9,
wykonuje obliczenia sum dwu- i trzyskładnikowych,
potrafi dobrać strój odpowiedni do pory roku,
rozwiązuje zagadki.
c) Postawy
Uczeń ma świadomość konieczności ubierania się stosownie do pogody.
2. Metoda i forma pracy
Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (pokaz), problemowa (działanie praktyczne, gry i zabawy).
Praca zróżnicowana w grupach, praca indywidualna i zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Szalik, klapki, parasolka, piłka, okulary przeciwsłoneczne, płaszcz przeciwdeszczowy,
czapka, kożuch, łyżwy, koszyk, kapelusik, zagadki, blok rysunkowy, kredki, kartoniki
z liczbami.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ubierania się w zależności od pory roku.
Praca w grupach – ubieranie jednego dziecka zgodnie z wylosowaną nazwą pory roku.
Prezentacja ubiorów, elementy składowe danego ubrania.
Porównywanie strojów dzieci przedstawionych na ilustracji – przyporządkowywanie
ubiorów do odpowiednich pór roku.
Rozmowa na temat konieczności odpowiedniego ubierania się.
b) Faza realizacyjna
Utrwalenie wiadomości o porach roku – rozwiązywanie zagadek z książki: Już
w szkole. Obserwuję, przeżywam, poznaję...Ćwiczenia do kształcenia zintegrowanego w klasie pierwszej. Część 2., s. 36.Przypomnienie nazw miesięcy i określenie trwania wiosny, lata, jesieni i zimy.
Gry i zabawy ruchowe związane z porami roku, zabawy z wyobrażonymi przedmiotami: lepienie bałwana, rzucanie śnieżkami, pływanie, budowanie babek
z piasku, skoki przez skakankę, jazda na rowerze, na rolkach, zbieranie grzybów.Rozkład cyfry 9 na składniki.
Dodawanie i odejmowanie w zakresie 9:
3 + 4 + 1 = 9 – 5 – 3 =
2 + 6 + 0 = 8 – 6 – 0 =
5 + 4 + 0 = 9 – 4 – 5 =
4 + 2 + 3 = 8 – 3 – 4 =
Zapisywanie nut na wskazanych liniach i polach.
Uzupełnianie zdań wyrazami:
Zakładam __________ żeby nie zmoczyć nóg.
Jurek dostał nowy ______________ i __________________.
Każdy uczeń ma _____________ do nosa.
Co chroni nas przed przeziębieniem? Kolorowanie odpowiednich rysunków.
c) Faza podsumowująca
Projektowanie na kartkach stroju na wybraną porę roku.
5. Bibliografia
Sadowski M., Program nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej,
DKW‑4014‑149/99, Nowa Era, Warszawa 1999.Stępień M., Olejniczak Z., Kartkówki mądrej główki. Klasa 2, Annał, Łódź 2000.
Szymańska M.A., Już w szkole. Obserwuję, przeżywam, poznaję...Ćwiczenia do kształcenia zintegrowanego w klasie pierwszej. Część 2, Nowa Era, Warszawa 1999.
Szymańska M.A*., Już w szkole. Obserwuję, przeżywam, poznaję... Podręcznik do kształcenia zintegrowanego w klasie pierwszej. Semestr 1*, Nowa Era, Warszawa 1999.
Szymańska M.A., Rozkład treści kształcenia zintegrowanego i działań edukacyjnych do programu nr DKW‑40‑14‑149/99. Klasa 1, semestr 1, Nowa Era, Warszawa 1999.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Wykonaj zadanie nr 2. z książki: Kartkówki mądrej główki. Klasa 2, s. 15.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej.