Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RVbAv1JfGuZst1
Stary aparat fotograficzny leży na fotografiach. Obok leży skórzana torba i rozrzucone zdjęcia.
Aparat fotograficzny ze starymi fotografiami
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Współczesny świat tonie w zdjęciach. Codziennie dodajemy do internetu około
500 mln fotografii, które trafiają głównie na serwisy społecznościowe. W ciągu
2 minut powstaje tyle zdjęć, ile zrobiono przez cały wiek XIX. Wtedy, w co trudno obecnie uwierzyć, przeciętny człowiek dysponował zaledwie kilkoma fotografiami, a posiadał na ogół jedną oficjalną, pozowaną podobiznę. Przez lata fotografią pogardzano i określano ją co najwyżej mianem rzemiosła. Początkowo, ze względu
 na technikę, uważana była ona za najłatwiejszą spośród sztuk mimetycznych. Realistyczne ujęcia i wizerunki fotograficzne szybko jednak zrobiły oszałamiającą karierę, podczas gdy szacowne i bogate w tradycje malarstwo popadło w niełaskę odbiorców.

Już wiesz

1) Odszukaj w domowym archiwum najstarszą fotografię. Wynotuj informacje na temat tego:

  • z jakiego pochodzi czasu i kogo przedstawia,

  • czy zrobiono ją w zakładzie fotograficznym (zanotuj nazwę atelier),

  • jaką techniką została wykonana i na jakim materiale,

  • gdzie jest przechowywana (wklejona w rodzinnym albumie, oprawiona w ramki, powiększona i traktowana jak obraz).

Ru90EUiGRMxHR
(Uzupełnij).

2) Wybierz z zasobu zdjęć domowych najlepszy własny portret i uzasadnij, dlaczego go tak oceniasz.

R12sQqASPIcZF
(Uzupełnij).

3) Odszukaj w archiwum zdjęć wakacyjnych kilka ujęć na tle zabytków. Przypomnij sobie, gdzie i w jakich okolicznościach powstały, kto je zrobił
i co dokładnie przedstawiają.

R1L59rtuQ84BM
(Uzupełnij).

1) Znajdź informację na temat najstarszych zdjęć w Europie. Co prezentowały?
2) Uzasadnij, jakie obiekty zasługują najbardziej na zdjęcie.
3) Sprawdź czy są bazy archiwalnych fotografii w Polsce. Czy można z nich korzystać dowolnie?

R1FY9fGIwvvBY
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

O fotografii

Ćwiczenie 1

Zastanów się, jaką funkcję pełni fotografia. Odpowiedz na poniższe pytania:

  • Czy fotografia pokazuje wyłącznie to, co realne, czy również to, czego się nie da opisać, opowiedzieć lub zobaczyć bezpośrednio (np. idee i pojęcia abstrakcyjne: miłość, wzniosłość, itd.)?

  • Czy jest rodzajem 'zewnętrznej pamięci' pozwalającej zachować wspomnienia?

  • Czy jest wiarygodnym sposobem 'spojrzenia w przeszłość', dokumentem historii?

R1KwZs838TPlM
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Czy gromadzenie fotografii jest ważne? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RFgK7ClJqKEPI
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Omów wybrane przez ciebie zdjęcie, przedstawiające twoją osobę. Wyjaśnij, czy wykonanie go wymagało od autora zdjęcia szczególnych umiejętności technicznych lub artystycznych, np. znajomości zasad perspektywy, kompozycji, analizy świetlnej lub kolorystycznej. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1EnGP0QuWjE5
(Uzupełnij).
O fotografii (fragment)Susan Sontag
Susan Sontag O fotografii (fragment)

Fotografie dostarczają niepodważalnego dowodu na to, że podróż się odbyła, program wykonano i bawiono się dobrze. [...] Fotografowanie jest nie tylko rodzajem zaświadczania o przeżyciu czegoś, jest także środkiem rezygnacji z przeżyć, ponieważ człowiek ogranicza je wyłącznie do poszukiwania ładnych widoków, a przeżycia przekształca w obrazy i pamiątki. Podróż staje się strategią gromadzenia zdjęć. Sama czynność wykonywania zdjęć działa kojąco i łagodzi ogólne poczucie zagubienia towarzyszące ludziom, zwłaszcza w podróży. Większość turystów odczuwa przymus odgrodzenia się aparatem fotograficznym od czegoś, co jest godne uwagi, a co napotyka się po drodze. Niepewni, jak się zachować, robią zdjęcia.

j0000000ENB2v23_00000_BIB_001 Źródło: Susan Sontag, O fotografii (fragment), tłum. Sławomir Magala, Warszawa 1986, s. 13.
Polecenie 2

Odnosząc się do własnych zdjęć i przeżyć wakacyjnych, rozważ, czy zgadzasz się z opinią autorki przytoczonego tekstu. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RKbwMfjIb1yjD
(Uzupełnij).
Julia Margaret Cameron
R1NcvkCB45wta
Julia Margaret Cameron
Źródło: Henry Herschel Hay Cameron (1851-1911; czyt.: henry herszel kameron; angielski fotograf i artysta), 1870, fotografia, National Portrait Gallery, Londyn, domena publiczna.

Julia Margaret Cameron

(1815‑1879) – angielska fotografka amatorka, uznawana za matkę portretu, autorka nastrojowych scen rodzajowych, prekursorka fotografii artystycznej. Była zamożną i ekscentryczną damą epoki wiktoriańskiej. Z eseju Virginii Woolfj0000000ENB2v23_000tp001Virginii Woolf (której matka była siostrzenicą i muzą słynnej fotografki) możemy się dowiedzieć, że: 'W 1865 roku, kiedy Julia CameronJulia CameronJulia Cameron miała pięćdziesiąt lat, syn ofiarował jej w prezencie aparat fotograficzny, dzięki czemu nareszcie znalazła upust dla energii, którą dotychczas rozpraszała, pisząc wiersze i prozę, urządzając domy, przyrządzając curry i przyjmując przyjaciół. Teraz została fotografką. Mogła wyrażać całą swoją wrażliwość, a także, co może nawet ważniejsze, panować nad nią dzięki owej nowo narodzonej sztucej0000000ENB2v23_000tp002nowo narodzonej sztuce. Komórkę na węgiel zamieniono w ciemnię, kurnik – w atelieratelieratelier. Wioślarzy – w króla Artura, wiejskie dziewczęta – w Ginewrę. Tennysonaj0000000ENB2v23_000tp003Tennysona owinięto w pledy, sir Henry’emu TaylorowiHenry TaylorHenry’emu Taylorowi nałożono koronę ze srebrnej blaszki. Pokojówka pozowała do portretu, a gdy ktoś dzwonił, drzwi otwierali goście'.

Virginia_Woolf Źródło: Julia Margaret Cameron, Maria Poprzęcka, Virginia Woolf, Fakt, fikcja i fotografia albo co się zdarzyło we Freshwater, tłum. Magda Heydel, Kraków 2013.

R1WvP0mDSMdiw
Rozstanie Ginewry z Lancelotem
Źródło: Julia Margaret Cameron, 1867, fotografia (ilustracja do Idylls of the King Alfreda Tennysona), Royal Photographic Society, Londyn, domena publiczna.
R9RKdGlZHkrr4
Sir John Herschel
Źródło: Julia Margaret Cameron, 1867, fotografia, National Portrait Gallery, Londyn, domena publiczna.

W połowie XIX wieku wykonywano głównie tzw. cartes de visitej0000000ENB2v23_000tp004cartes de visite, niewielkie w formacie portrety, naklejane na kartoniki. Były to zdjęcia rzemieślnicze, bez inwencji artystycznej. Charakteryzowały się oficjalnym ujęciem, sztywną pozą modela i sztampowymi rekwizytami. Cameron zerwała z tą konwencją. Jej intencją było uczynienie z fotografii prawdziwej sztuki. W tym celu posługiwała się nieostrym obrazem i miękkim światłem, rozmywającym kontury postaci. Nie bała się błędów,
co więcej – z niedociągnięć warsztatu (niedostatecznej ostrości, pęknięć emulsji światłoczułej czy plam wynikających z niedokładnego wywoływania zdjęć) uczyniła swój atut. Fascynowała ją ludzka twarz. Fotografując modela, starała się wydobyć prawdziwe cechy jego osobowości. Stworzyła całą serię wizerunków znanych osobistości epoki, m.in. Karola Darwinaj0000000ENB2v23_000tp005Karola DarwinaJohna Herschelaj0000000ENB2v23_000tp006Johna Herschela, w której uzyskała niespotykaną dotąd głębię psychologiczną i siłę wyrazu. Cameron zasłynęła jednak idealizującymi ujęciami młodych kobiet o prerafaelickiej urodziej0000000ENB2v23_000tp007prerafaelickiej urodzie, które fotografowała w swobodnych pozach, zwiewnych szatach, przy miękkim oświetleniu, łagodzącym rysy twarzy. Podobną estetykę malowniczego uduchowienia stosowała w aranżowanych scenach kostiumowych o tematyce biblijnej, mitologicznej czy alegorycznej. W Rozstaniu Ginewry z Lancelotem dostrzegalne są jej inspiracje malarstwem prerafaelitów i odniesienia do literatury. Omawiana fotografia pochodzi z cyklu ilustracji do gabinetowego wydaniaj0000000ENB2v23_000tp008gabinetowego wydania dzieła Tennysona The Idylls of the King (Idylle królewskie).

Julia_Margaret Źródło: Marta Sinior, Julia Margaret Cameron, dostępny w internecie: https://www.fotopolis.pl/inspiracje/wywiady/16378-julia-margaret-cameron [dostęp 20.11.2023].

Ćwiczenie 2.1

Przypomnij sobie, kim byli Lancelot i Ginewra. Określ, z jakiego źródła literackiego znamy ich historię.

Ro84d9qMMuqa9
(Uzupełnij).
Polecenie 3.1

Ustal, czy podobało ci się Rozstanie Ginewry z Lancelotem. Spośród podanych wybierz określenia, które odnoszą się do fotografii: sztuczna, efektowna, piękna, poetycka, staroświecka, smutna, nastrojowa, idealizowana, malownicza, wzruszająca, sentymentalna, wysmakowana.

RxQSDcZGN03mo
(Uzupełnij).
j0000000ENB2v23_000tp001
j0000000ENB2v23_000tp002
j0000000ENB2v23_000tp003
j0000000ENB2v23_000tp004
j0000000ENB2v23_000tp005
j0000000ENB2v23_000tp006
atelier
Julia Cameron
Henry Taylor
Wskazówka

Rodzaje fotograficznego portretu:

  • prywatny – na potrzeby własne portretowanego lub jego rodziny;

  • idealizowany – postać jest upiększona;

  • ekspresyjny – oddaje uczucia, emocje portetowanej osoby;

  • plenerowy – wykonywany na wolnym powietrzu, prosto z natury;

  • psychologiczny -- to taki, w którym mimika i fizjonomia portretowanego zdradzają jego charakter lub stan emocjonalny czy duchowy.

W razie wątpliwości możesz poszukać informacji w internecie.

1
Ćwiczenie 3
R2O6zcy4G6b8B1
Łączenie par. Uzupełnij tabelę. Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F - jeśli jest fałszywe.. Wizerunek Johna Herschela to przykład fotograficznego portretu ekspresyjnego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zdjęcie Johna Herschela to portret idealizowany.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Fotografia przedstawiająca sir Johna Herschela jest realizacją portretu psychologicznego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wizerunek Johna Herschela to portret stylizowany.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Wymień trzy rodzaje portretów fotograficznych.

R1CUcPbsQRR9T
(Uzupełnij).
j0000000ENB2v23_000tp007
j0000000ENB2v23_000tp008
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

CameronRosetti

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
RhZJUiEMin7MB1
Zaślubiny św. Jerzego i księżniczki Sabry
Źródło: Dante Gabriel Rossetti, 1857, akwarela, Tate Gallery, Londyn, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Zaślubiny św. Jerzego i księżniczki Sabry to dzieło odwołujące się do estetyki średniowiecznej i konwencji miłości dworskiej. Ciasny kadr i zamknięta kompozycja oraz nagromadzenie wielu realistycznie przedstawionych szczegółów i rekwizytów jest typowe dla malarstwa prerafaelitów. Dzieło nawiązuje do barwnych, kaligraficznych miniatur w kodeksach gotyckich, a mistrzowskie użycie akwareli oddaje bogatą kolorystykę szlachetnych materii tkanin, lśniącej zbroi i złotej aureoli świętego. Można je określić jako stylizowane, nastrojowe i symboliczne.

Ćwiczenie 4.1

Rozszyfruj symbolikę obrazu Rossettiego. Wyjaśnij, co znaczą na obrazie: smok, dzwony anielskie, krzewy różane i stylizowane lilie na płaszczu św. Jerzego.

RJrGPLi3xyW5H
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4.2

Przypomnij sobie średniowieczną konwencję miłości dworskiej i podaj przykłady utworów literackich zawierających ten motyw.

R1JcsoGhfOGiN
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Zastanów się i wskaż, co różni podobne w tematyce i kompozycji dzieło Rozstanie Ginewry z Lancelotem CameronZaślubiny św. Jerzego i księżniczki Sabry Rossettiego, a także odpowiedz na poniższe pytania:

  1. Czy fotografię Cameron można uznać za symboliczną?

  2. W jakim stopniu Cameron wykorzystała konwencję stylową (manierę) prerafaelitów?

  3. Jakie elementy typowe dla malarstwa średniowiecznego i malarstwa prerafaelitów świadomie pominęła fotografka?

RuAUgvmhNxb94
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Określ, jaka inna technika od fotografii mogła zachować dla przyszłych pokoleń informacje o dawnych czasach. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1PvlY6HWagzU
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Konteksty

Fotografia portretowa

RdGUeYCpFAwg6
George Sand (1804‑1876; czyt. żorż sand) – francuska pisarka
Źródło: Nadar, 1864, fotografia, domena publiczna.
RZHAJi86W5HwB
Paul Gustave Doré (1832‑1883; czyt. pol gustaw dore) – francuski malarz i grafik
Źródło: Nadar, fotografia, domena publiczna.
RTujNaUtclyYN
Edouard Manet (1832‑1883; czyt.: edłar mane) – francuski malarz
Źródło: Nadar, domena publiczna.
Gaspard‑Félix Tournachon
RHkxUJxQ1RbmK
Autoportret
Źródło: Nadar, 1854, fotografia, J. Paul Getty Museum, Los Angeles, domena publiczna.

Gaspard‑Félix Tournachon

[czyt.: gaspar‑feliks turnaszą] znany także jako Nadar (1820‑1910) – jeden z najważniejszych, francuskich fotografów, XIX‑wieczny, publicysta, rysownik i karykaturzysta. Zasłynął ujęciami Paryża z lotu ptaka wykonanymi z balonu oraz zdjęciami miejskich katakumb. Jednak znakiem firmowym Nadara był portret. Przez jego atelier przewinęła się niemal cała bohema paryskaj0000000ENB2v23_000tp009bohema paryska. Pozowali mu najwybitniejsi pisarze, malarze, poeci i muzycy, m.in. Juliusz Vernej0000000ENB2v23_000tp00AJuliusz Verne, Victor Hugoj0000000ENB2v23_000tp00BVictor Hugo, Eugène Delacroixj0000000ENB2v23_000tp00CEugène Delacroix, Hector Berliozj0000000ENB2v23_000tp00DHector Berlioz czy Charles Baudelairej0000000ENB2v23_000tp00ECharles Baudelaire. W pracowni Nadara odbyła się w 1874 roku pierwsza wystawa impresjonistów.

Nadar wykorzystał w portretach swoje doświadczenie karykaturzysty i umiejętność uchwycenia oraz podkreślenia najbardziej charakterystycznych cech postaci. Ustawiał modele w pustej przestrzeni, na neutralnym, raczej ciemnym tle, unikał rekwizytów rozpraszających uwagę, koncentrował się na twarzy portretowanego. Fotografował ludzi w popiersiu lub półpostaci (stojącej lub siedzącej), w oszczędnej gamie kolorystycznej i zwykle w kontrastowym oświetleniu, wydobywającym wolumen postaciwolumen postaciwolumen postaci. Jego uwaga skupiała się na oddaniu osobowości i nastroju modela oraz ujawnieniu rzetelnej prawdy o człowieku.

Polecenie 4

Rozważ, czy portrety Nadara można nazwać dziełami sztuki. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RdJuHbzOhUJCY
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Opisz zmiany techniki wykonywania zdjęć.

R1RPgKeswnhv0
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Scharakteryzuj sportretowane postaci przez Nadara. Rozważ, czy mogą wywołać w odbiorcy doznania estetyczne.

RM1PxPB5lWGDX
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Opisz idealny portret.

RR1ZHp0N3urp9
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Oceń, czy pomimo monochromatycznej tonacji można uznać, że fotografie Nadara to przedstawienia malarskie.

RLlk6oJ6N21xe
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Podaj trzy cechy portretu.

R1JnDpSfFnNc7
(Uzupełnij).
j0000000ENB2v23_000tp009
j0000000ENB2v23_000tp00A
j0000000ENB2v23_000tp00B
j0000000ENB2v23_000tp00C
j0000000ENB2v23_000tp00D
j0000000ENB2v23_000tp00E
wolumen postaci
JPOL_E3_E4_Konteksty

Fotografia teatralna

R1Je6GyE1ZKpV
Helena Modrzejewska (1840‑1909) – polska aktorka teatralna, w roli tytułowej w sztuce
Barbara Radziwiłłówna Alojzego Felińskiego
Źródło: Walery Rzewuski, 1865, fotografia, Biblioteka Jagiellońska, Kraków, domena publiczna.
ReGPQCgKRbrLY
Wincenty Rapacki (1840‑1924) – polski aktor i reżyser teatralny, w roli Zrzędy w sztuce Zrzędność
i przekora
Aleksandra Fredry
Źródło: Walery Rzewuski, 1865, fotografia, Muzeum Historii Fotografii, Kraków, domena publiczna.
Walery Rzewuski
ReQJEkGDYCf1P
Autoportret
Źródło: Walery Rzewuski, fotografia, Biblioteka Jagiellońska, Kraków, domena publiczna.

Walery Rzewuski

(1837‑1888) – pionier polskiej fotografii zawodowej, najsłynniejszy XIX‑wieczny fotograf krakowski, działacz społeczny, przyjaciel Jana Matejkij0000000ENB2v23_000tp00FJana MatejkiArtura Grottgeraj0000000ENB2v23_000tp00GArtura Grottgera. Specjalizował się w portretach i fotografii teatralnej. Na prośbę Matejki reprodukował jego obrazy, a luksusowe odbitki sprzedawał w księgarniach. Rzewuskiego uznaje się również za prekursora polskiej fotografii krajoznawczej (pierwszy uwiecznił na kliszy m.in. Tatry i zabytki Krakowa). Warto pamiętać, że fotografował on również licznych bohaterów powstania styczniowego, którego sam był uczestnikiem.

Konterfektyj0000000ENB2v23_000tp00HKonterfekty aktorów były owocem pasji Rzewuskiego, który interesował się teatrem i w młodości występował w zespole amatorskim. Nie robił on jednak zdjęć bezpośrednio w teatrze, lecz zapraszał aktorów do swojego atelier, by w komfortowych warunkach (miejsce, oświetlenie, czas na precyzyjne ustawienie modela) uwiecznić ich w kostiumach i typowych dla roli pozach. Ujęcia Rzewuskiego oddają charakter postaci, w którą wcielali się aktorzy na scenie. Wincenty Rapacki pozuje więc na Zrzędę ze sztuki Fredry – postać 'wylewającą z siebie przy lada okazji (lub bez niej) istny wodospad porad, sentencji i ostrzeżeń', a Helena Modrzejewska odgrywa rolę pięknej i nieszczęśliwej królowej. Obie fotografie pochodzą z albumów monograficznych, zawierających zdjęcia dokumentujące kreacje aktorskie Modrzejewskiej i Rapackiego.

Ciekawostka

Jak wyglądało XIX‑wieczne atelier fotograficzne?

W najskromniej urządzonej firmie pracować musiało kilka osób. Wymagał tego tok i organizacja pracy. Był tam więc pozerj0000000ENB2v23_000tp00Ipozer, do którego obowiązków należało ustawienie modela, dobranie właściwego oświetlenia przez odpowiedni układ zasłon w szklanej altanie i – zabawianie miłą rozmową, aby nie dopuścić do wyrazu nudy na twarzy. Był też operator. Do najważniejszych pracowników należał jednak laborant, który przygotowywał mokry negatyw. Inny laborant odbierał naświetlony negatyw, by go natychmiast wywołać dla kontroli, czy zdjęcie udane i czy nie jest potrzebna powtórka. Następnie negatyw przechodził do rąk kopisty, odbitka do – retuszera pozytywów i wreszcie introligatora. Odbitki robiono na świetnym bezdrzewnym papierze, ale cienkim, naklejano je więc na kartony. [...] Bystre oko szefa zakładu fotograficznego czuwało nad całością pracy.

Źródło: I. Płażewski, Dzieje polskiej fotografii: 1839‑1939, Warszawa 2003, s. 71.

Ćwiczenie 7

Zastanów się, co w istocie dokumentują fotografie Rzewuskiego. Ustal, czy przedstawiają aktorów jako postaci historyczne, czy raczej – jako bohaterów sztuk teatralnych.

Rr67BsHDqlHpp
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Określ, w jakim celu aktorzy używają historycznych strojów.

R4WsXHd2WarzP
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 8
R1WR5zWboYzLj1
Przyporządkuj do poniższych pól określenia opisujące formę, kompozycję oraz styl wymienionych fotografii. Julia Margaret Cameron Rozstanie Ginewry z Lancelotem, 1874 Możliwe odpowiedzi: 1. dokument epoki, 2. zdjęcie ilustracyjne, 3. stylizacja, 4. neutralne tło, 5. półpostać siedząca, 6. realizm, 7. pusta przestrzeń, 8. powściągliwe gesty, 9. łagodne oświetlenie, 10. sugestywna mimika twarzy, 11. poza swobodna, 12. półpostać siedząca, 13. scena kostiumowa, 14. nastrojowość, 15. kontrastowe oświetlenie, 16. realizm, 17. uduchowienie, 18. neutralne tło, 19. brak rekwizytów, 20. idealizacja, 21. pusta przestrzeń, 22. fotografia teatralna, 23. znacząca gestykulacja, 24. portret aranżowany, 25. portret prywatny, 26. dokument epoki, 27. wystudiowana poza, 28. neutralne tło, 29. wystudiowana poza, 30. pusta przestrzeń Nadar George Sand, 1864 Możliwe odpowiedzi: 1. dokument epoki, 2. zdjęcie ilustracyjne, 3. stylizacja, 4. neutralne tło, 5. półpostać siedząca, 6. realizm, 7. pusta przestrzeń, 8. powściągliwe gesty, 9. łagodne oświetlenie, 10. sugestywna mimika twarzy, 11. poza swobodna, 12. półpostać siedząca, 13. scena kostiumowa, 14. nastrojowość, 15. kontrastowe oświetlenie, 16. realizm, 17. uduchowienie, 18. neutralne tło, 19. brak rekwizytów, 20. idealizacja, 21. pusta przestrzeń, 22. fotografia teatralna, 23. znacząca gestykulacja, 24. portret aranżowany, 25. portret prywatny, 26. dokument epoki, 27. wystudiowana poza, 28. neutralne tło, 29. wystudiowana poza, 30. pusta przestrzeń Walery Rzewuski Wincenty Rapacki w roli Zrzędy w sztuce „Zrzędność i przekora” Aleksandra Fredry, 1865 Możliwe odpowiedzi: 1. dokument epoki, 2. zdjęcie ilustracyjne, 3. stylizacja, 4. neutralne tło, 5. półpostać siedząca, 6. realizm, 7. pusta przestrzeń, 8. powściągliwe gesty, 9. łagodne oświetlenie, 10. sugestywna mimika twarzy, 11. poza swobodna, 12. półpostać siedząca, 13. scena kostiumowa, 14. nastrojowość, 15. kontrastowe oświetlenie, 16. realizm, 17. uduchowienie, 18. neutralne tło, 19. brak rekwizytów, 20. idealizacja, 21. pusta przestrzeń, 22. fotografia teatralna, 23. znacząca gestykulacja, 24. portret aranżowany, 25. portret prywatny, 26. dokument epoki, 27. wystudiowana poza, 28. neutralne tło, 29. wystudiowana poza, 30. pusta przestrzeń
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Określ, czy tło zdjęcia może pełnić jakąś rolę. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RNiadTWPbcg6g
(Uzupełnij).
j0000000ENB2v23_000tp00F
j0000000ENB2v23_000tp00G
j0000000ENB2v23_000tp00H
j0000000ENB2v23_000tp00I
j0000000ENB2v23_0000007Z
JPOL_E3_E4_Preteksty

Tableau vivant

Zapewne każdy widział kiedyś tzw. żywe posągi – aktorów i mimów, pojawiających się na placach i ulicach miast, ubranych w wymyślne kostiumy i zastygających w rozmaitych pozach. Ich sztuka nawiązuje do rozrywki popularnej w czasach, kiedy nie znano jeszcze radia, filmu ani tym bardziej telewizji. Tableau vivantj0000000ENB2v23_000tp00JTableau vivant to rodzaj inscenizacji, nieruchomej scenki, będącej odwzorowaniem (swoistym ożywieniem) obrazu (malowidła) lub rzeźby (posągu). Może go tworzyć pojedyncza osoba albo grupa aktorów przybierających odpowiednie pozy, gesty, mimikę, używających stosownych rekwizytów i kostiumów. Scenki odgrywano (i nierzadko fotografowano) dla zabawy w zamożnych domach prywatnych lub w teatrze na zakończenie spektaklu. Dziś do tableaux vivants nawiazują np. fotografowie mody.

RBF0JaRq9wIgS
La Mousmé [czyt. la muzmi] (Japońska dziewczynka)
Źródło: Vincent van Gogh (1853-1890; czyt. wincent wan gog; holenderski malarz), 1888, olej na płótnie, National Gallery of Art, Waszyngton, domena publiczna.
RNnJTQujk0QFp
Julia Jackson (Stephen) [, (1846‑1895; czyt. dżulia dżakson stiwen) – filantropka, matka Virginii Woolf [czyt. wirdżini łulf]
Źródło: Julia Margaret Cameron [czyt. dżulia margaret kamerun], 1867, fotografia, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork, domena publiczna.
R1IKvvkLd64IV
Seurat in the Park on the Rock [czyt. sirot in de park on de rok]
Źródło: Kathleen Braatz (czyt.: kaflin brac; amerykańska fotograficzka), 2006, fotografia.
R1eYxDELmEoNW
Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte [czyt. grand żat]
Źródło: Georges Seurat (1859-1891; czyt.: żorż sora; francuski malarz), 1884, olej na płótnie, Art Institute of Chicago, domena publiczna.

Annie LeibovitzAnnie LeibovitzAnnie Leibovitz (ur. 1949) – znana i ceniona fotografka, portrecistka amerykańska, wielokrotnie nagradzana, współpracująca z najsłynniejszymi czasopismami na świecie (m.in. 'TimeTimeTime', 'NewsweekNewsweekNewsweek', 'Vanity FairVanity FairVanity Fair', 'VogueVougeVogue' i 'Paris MatchParis MatchParis Match') fotografowała takie gwiazdy, jak: John LennonJohn LennonJohn Lennon, Michael JacksonMichael JacksonMichael Jackson czy Meryl StreepMeryl StreepMeryl Streep. W 2013 roku na zamówienie amerykańskiej edycji 'VogueVougeVogue' powstała sesja A Work of ArtA Work of ArtA Work of Art (Dzieło Sztuki), w której Leibovitz sportretowała aktorkę Jessicę ChastainJessica ChastainJessicę Chastain w strojach znanych projektantów mody. Inspiracją cyklu były arcydzieła malarstwa i fotografii z przełomu XIX i XX wieku (il. 1., 2.). Paradoksalnie, o wiele łatwiej zrekonstruować dziś w formie tableau vivant tradycyjne 'nieruchome' malowidło niż powtórzyć kompozycję, a zwłaszcza sposób oświetlenia i aurę obrazów zatrzymanych przez chłodne oko obiektywu fotograficznego. O ile zdjęcia Leibovitz to twórcze, choć bezpośrednie naśladownictwa dzieł sztuki, o tyle współczesne ujęcie (il. 3.) nawiązujące do obrazu Seurata (il. 4.) jest żartobliwym i pomysłowym nawiązaniem do słynnego pierwowzoru. Nastąpiło w nim powtórzenie kompozycji, kolorystyki i oświetlenia,
ale też wyraźne uwspółcześnienie sceny.

Annie Leibovitz
Time
Vanity Fair
Newsweek
Vouge
Paris Match
John Lennon
Michael Jackson
Meryl Streep
Jessica Chastain
A Work of Art
Polecenie 6

Oceń, czy obraz Seurat in the Park on the Rock uważasz za udany, czy nie i dlaczego'?. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RG2Zo8BgKofzJ
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Określ, w jaki inny sposób można utrwalić wydarzenie dla zmysłów. I jakie to będą zmysły?

RtLBrTM2biOnd
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Ustal, czy utrwalony fotograficznie Seurat in the Park on the Rock jest:

  • parafrazą,

  • trawestacją,

  • pastiszem,

  • kopią pierwowzoru.

R1NJG0bAOf8O4
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, czym jest parafraza oraz pastisz.

R1D3OKkUYu0Od
(Uzupełnij).
R187DIMH6Bhzu1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: fotografia artystyczna, Julia Margaret Cameron, portret fotograficzny, Nadar, fotografia teatralna, Walery Rzewuski, tableau vivant.

RkAszoCWDyZUI
(Uzupełnij).
j0000000ENB2v23_000tp00J