Uczciwość a problem ściągania
Uczciwość a problem ściągania
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
poznaje, jakie cechy posiada dobry człowiek,
poznaje jakie działania przeczą takiej wartości moralnej, jak uczciwość,
poznaje powody „ściągania” i opinie społeczeństwa na temat tego rodzaju oszustwa,
b) Umiejętności
Uczeń:
wykazuje umiejętność dyskutowania na temat problemu „uczciwości” i „ściągania”
umie odnieść teoretyczny problem etyczny do kontekstu praktycznego,
umie dokonać analizy tekstu, wydobyć z niego podstawowe informacje i odpowiedzieć na pytania dotyczące tekstu.
c) Podstawy
Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:
celów edukacyjnych – rozwija wrażliwość moralną i kształtuje rozpoznawanie wartości moralnych oraz zdolności odróżniania dobra od zła; zachęca do podejmowania samokontroli i pracy nad sobą,
zadań szkoły – uświadamia istotne znaczenie zasad i wartości moralnych w rozwoju osobowym człowieka, w kształtowaniu wzajemnych stosunków między ludźmi oraz w życiu publicznych (istotne znaczenie uczciwości i zapobiegania oszustwom i kradzieżom)
treści – należy do bloku tematycznego „Etyczny wymiar życia szkolnego. Umiejętność życia z innymi i dla innych. Uczciwość. Problem „ściągania”. Wartości szczególnie cenione w życiu szkolnym”,
osiągnięć – uczy dokonywania etycznej analizy i oceny własnych działań i decyzji i innych, kształci umiejętność dokonywania wyborów moralnych i podejmowania decyzji w świetle wartości moralnych i tworzenia hierarchii wartości.
2. Metoda i forma pracy
Analiza tekstu, krótki wykład, dyskusja grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Tekst Joanny Cieśli Ściąganie wciąga.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Na zajęciach poprzedzających nauczyciel prosi uczniów o przyniesienie na lekcję o uczciwości artykuł Ściąganie wciąga Joanny Cieśli. Na zajęciach nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.
b) Faza realizacyjna
1. Nauczyciel pyta uczniów jak określiliby dobrego człowieka?
Przykłady odpowiedzi: zaufania, prawdomówny, uczciwy, sprawiedliwy, wierny ideałom.
2. Nauczyciel wskazuje na „uczciwość” jako cechę, której zaprzecza „ściąganie” jako jeden z rodzajów oszustwa. Ściąganie nie jest działaniem, które charakteryzuje dobrego człowieka, jest działaniem niemoralnym.
3. Nauczyciel prosi o przeczytanie na lekcji krótkiego artykułu na temat ściągania z uwzględnieniem następujących pytań do tekstu:
O jakich rodzajach oszustwa wspomina autor?
Dlaczego Polacy ściągają? Wymień opisane powody.
Co Polscy sądzą o ściąganiu? Co zaś sądzą obywatele innych krajów?
Co wy myślicie na temat ściągania?
Po przeczytaniu tekstu wywiązuje się dyskusja na bazie powyższych pytań. Jakość wypowiedzi świadczy o rozumieniu tekstu przez uczniów, umiejętności odszukiwania najważniejszych informacji, wyciągania samodzielnych wniosków i sformułowania własnego stanowiska.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel pyta uczniów co sądzą na temat popełniania plagiatów przez uczniów i nauczycieli. Po krótkiej dyskusji podkreśla podstawowe zasady etyki nauczycielskiej i uczniowskiej. Wskazuje na niemoralny charakter popełniania plagiatów, uświadamiając uczniom, że jest to kradzież cudzej własności.
d) Praca domowa
Nauczyciel zadaje do domu:
przeczytanie artykułu „Profesor pirat” Marka Wrońskiego,
sformułowanie wypowiedzi pisemnej z uwzględnieniem tekstu przeczytanego na lekcji i artykułu przeczytanego w domu: „Oceń z moralnego punktu widzenia poszczególne rodzaje ściągania”.
5. Bibliografia
Cieśla J., Ściąganie wciąga, Polityka 22/2004.
Wroński M., Profesor Pirat, Polityka 10/2003.
6. Załączniki
Brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak