Uczciwość a problem ściągania

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • poznaje, jakie cechy posiada dobry człowiek,

  • poznaje jakie działania przeczą takiej wartości moralnej, jak uczciwość,

  • poznaje powody „ściągania” i opinie społeczeństwa na temat tego rodzaju oszustwa,

b) Umiejętności

Uczeń:

  • wykazuje umiejętność dyskutowania na temat problemu „uczciwości” i „ściągania”

  • umie odnieść teoretyczny problem etyczny do kontekstu praktycznego,

  • umie dokonać analizy tekstu, wydobyć z niego podstawowe informacje i odpowiedzieć na pytania dotyczące tekstu.

c) Podstawy

Lekcja realizuje podstawę programową w zakresie:

  • celów edukacyjnych – rozwija wrażliwość moralną i kształtuje rozpoznawanie wartości moralnych oraz zdolności odróżniania dobra od zła; zachęca do podejmowania samokontroli i pracy nad sobą,

  • zadań szkoły – uświadamia istotne znaczenie zasad i wartości moralnych w rozwoju osobowym człowieka, w kształtowaniu wzajemnych stosunków między ludźmi oraz w życiu publicznych (istotne znaczenie uczciwości i zapobiegania oszustwom i kradzieżom)

  • treści – należy do bloku tematycznego „Etyczny wymiar życia szkolnego. Umiejętność życia z innymi i dla innych. Uczciwość. Problem „ściągania”. Wartości szczególnie cenione w życiu szkolnym”,

  • osiągnięć – uczy dokonywania etycznej analizy i oceny własnych działań i decyzji i innych, kształci umiejętność dokonywania wyborów moralnych i podejmowania decyzji w świetle wartości moralnych i tworzenia hierarchii wartości.

2. Metoda i forma pracy

Analiza tekstu, krótki wykład, dyskusja grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Tekst Joanny Cieśli Ściąganie wciąga.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Na zajęciach poprzedzających nauczyciel prosi uczniów o przyniesienie na lekcję o uczciwości artykuł Ściąganie wciąga Joanny Cieśli. Na zajęciach nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i informuje o celu zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel pyta uczniów jak określiliby dobrego człowieka?

Przykłady odpowiedzi: zaufania, prawdomówny, uczciwy, sprawiedliwy, wierny ideałom.

2. Nauczyciel wskazuje na „uczciwość” jako cechę, której zaprzecza „ściąganie” jako jeden z rodzajów oszustwa. Ściąganie nie jest działaniem, które charakteryzuje dobrego człowieka, jest działaniem niemoralnym.

3. Nauczyciel prosi o przeczytanie na lekcji krótkiego artykułu na temat ściągania z uwzględnieniem następujących pytań do tekstu:

  • O jakich rodzajach oszustwa wspomina autor?

  • Dlaczego Polacy ściągają? Wymień opisane powody.

  • Co Polscy sądzą o ściąganiu? Co zaś sądzą obywatele innych krajów?

  • Co wy myślicie na temat ściągania?

Po przeczytaniu tekstu wywiązuje się dyskusja na bazie powyższych pytań. Jakość wypowiedzi świadczy o rozumieniu tekstu przez uczniów, umiejętności odszukiwania najważniejszych informacji, wyciągania samodzielnych wniosków i sformułowania własnego stanowiska.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel pyta uczniów co sądzą na temat popełniania plagiatów przez uczniów i nauczycieli. Po krótkiej dyskusji podkreśla podstawowe zasady etyki nauczycielskiej i uczniowskiej. Wskazuje na niemoralny charakter popełniania plagiatów, uświadamiając uczniom, że jest to kradzież cudzej własności.

d) Praca domowa

Nauczyciel zadaje do domu:

  • przeczytanie artykułu „Profesor pirat” Marka Wrońskiego,

  • sformułowanie wypowiedzi pisemnej z uwzględnieniem tekstu przeczytanego na lekcji i artykułu przeczytanego w domu: „Oceń z moralnego punktu widzenia poszczególne rodzaje ściągania”.

5. Bibliografia

  1. Cieśla J., Ściąganie wciąga, Polityka 22/2004.

  2. Wroński M., Profesor Pirat, Polityka 10/2003.

6. Załączniki

Brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Brak

RlzpXQIwJVrP8

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 107.21 KB w języku polskim
R1VuD01DbWEHd

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim