Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Uczestniczymy w grach i zabawach z piłką

Scenariusz lekcji, I etap edukacyjny, wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

II. Uczeń kończący klasę III

II.3 Sporty całego życia i wypoczynek

II.3.c Uczeń bierze udział w zabawach, minigrach i grach terenowych, zawodach sportowych, respektując reguły i podporządkowując się decyzjom sędziego

Adresat: Uczniowie klasy III

Czas trwania: 45 minut

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości

Uczeń:

  • zna przepisy wybranych gier

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności

Uczeń:

  • bierze udział we współzawodnictwie w roli zawodnika

  • respektuje przepisy gier

Cele szczegółowe w zakresie postaw

Uczeń:

  • widzi korzyści współdziałania w zespole

  • akceptuje decyzje sędziego

Metody: zadaniowa ścisła, zabawowa naśladowcza

Formy i miejsce zajęć

Formy: frontalna, zespołowa

Miejsce ćwiczeń: Sala gimnastyczna lub inne miejsce przygotowane do prowadzenia zajęć
z wychowania fizycznego.

Przybory i przyrządy: Piłki do siatkówki dla każdego, znaczniki (np. szarfy), piłeczki do tenisa stołowego dla każdego, rzutnik multimedialny, laptop.

Zasoby multimedialne

  1. film: „Gry i zabawy doskonalące rzut i chwyt piłki siatkowej – poznajemy minigrę - Połóż piłkę na linii końcowej”

  2. zestaw ilustracji: „Ćwiczenie - podania piłki w zespołach”

  3. prezentacja multimedialna: „Gramy”

Opis przebiegu zajęć

Tok

Opis przebiegu zajęć

Uwagi organizacyjno – metodyczne

Część wstępna 10 – 15 minut

  1. Czynności organizacyjne

  • Przygotowanie sprzętu, zbiórka – sprawdzenie obecności i przygotowania do zajęć. Podanie tematu lekcji.

  • Obejrzenie i omówienie materiałów multimedialnych.

  1. Rozgrzewka

Zabawa ożywiająca – „Berek zaczarowany”

Berek goni pozostałych. Osoba zberkowana staje
w rozkroku z ramionami wyprostowanymi
i wyciągniętymi w bok. Osobę zberkowaną można „odczarować” przechodząc między jej nogami.

Ćwiczenia kształtujące z piłką

  • Dowolna zabawa z piłką według inwencji dzieci,

  • podanie piłki z PR do LR pod kolanem (plecy wyprostowane, kolano dociągnięte do klatki piersiowej),

  • podrzut piłki oburącz – chwyt piłki w wyskoku,

  • podrzut piłki oburącz w górę – odbicie piłki od podłogi – chwyt piłki oburącz,

  • podrzut piłki oburącz w górę – odbicie piłki od podłogi, w tym czasie uczeń wykonuje obrót ciała o 360° – chwyt piłki,

  • podrzut piłki oburącz w górę – obrót ciała
    o 360° – chwyt piłki,

  • podrzut piłki oburącz z chwytem oburącz
    w biegu,

  • przekładanie piłki „ósemką” na wysokości kolan (NN w rozkroku),

  • przekładanie piłki wokół talii,

  • toczenie piłki głową w pozycji na czworakach,

  • rzut piłki o ścianę, chwyt odbitej piłki, odległość od ściany ok. 2‑3 metry,

  • rzut piłki o ścianę, jedno klaśnięcie,
    a następnie chwyt piłki, odległość od ściany
    ok. 2‑3 metry,

  • rzut piłki o ścianę, dwa klaśnięcia, a następnie chwyt piłki, odległość od ściany ok. 2‑3 metry,

  • rzut piłki o ścianę z odległości 3‑5 metrów przez pierwszą osobę i przejście na koniec rzędu, chwyt piłki przez kolejną osobę rzędzie.

Ustawienie w szeregu.

Uczniowie w rozsypce
w dowolnym siadzie. Zasoby multimedialne.

Dla uatrakcyjnienia zabawy wprowadzamy drugiego berka.

Ustawienie w rozsypce.

Ustawienie w szeregu.

Ustawienie w dwóch rzędach.

Część główna 20 – 25 minut

Ćwiczenia rzutów i chwytów piłki

Podania piłki w zespołach:

a) Podanie piłki oburącz na wprost – bieg na koniec swojego rzędu.

R1NAPE03wlY3I

- kierunek biegu

- kierunek podania piłki

b) Podanie piłki oburącz po skosie – bieg na koniec swojego rzędu.

R52W5dOY9z8C0

c) Podanie piłki oburącz na wprost – bieg na koniec przeciwnego rzędu.

R28JPw0uylxcN

Gra drużynowa „Połóż piłkę na linii końcowej”

Zespół, który wylosował piłkę, na sygnał prowadzącego rozpoczyna grę ze środka boiska. Zawodnicy podają do siebie piłkę oburącz, wykonując max. 3 kroki. Zespół zdobywa punkt, kiedy podaniami „dojdzie” do linii końcowej przeciwnika i położy na niej piłkę. Po zdobyciu punktu, zespół przeciwny wznawia grę ze środka boiska. Gra toczy się do 10 punktów. Nie wolno faulować przeciwnika. Za każde niezgodne z przepisami zachowanie na boisku utrata 1 punktu.

RkWFFFkg3nghE
REIFOAAfBglfj

Uczniów dzielimy na dwa zespoły. Zespoły oznaczamy szarfami lub innymi znacznikami.

Część końcowa 10 minut

  1. Ćwiczenia korekcyjno kompensacyjne

  • W pozycji na czworakach uczniowie dmuchają przed sobą piłeczki do tenisa stołowego poruszając się w różnych kierunkach.

  • Zabawa „Kotek”
    Dziecko wybrane przez nauczyciela staje tyłem do pozostałych uczniów. Reszta dzieci znajduje się w pozycji leżenia przodem, RR ułożone
    w „skrzydełka”. Jeden z leżących uczniów naśladuje głos kota. Uczeń odwrócony tyłem, szuka „kotka”. Jeśli odgadnie następuje zmiana ról.

  1. Czynności organizacyjne

  • Zbiórka i podsumowanie zajęć.

  • Pożegnanie.

Dzieci w rozsypce.

Dzieci w siadzie skrzyżnym. W podsumowaniu nauczyciel podkreśla znaczenie funkcji sędziego podczas sportowego współzawodnictwa. Mówi o potrzebie stosowania się wszystkich uczestników gry do obwiązujących przepisów.

R1Q1KmyyqTxiO

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 147.50 KB w języku polskim
R1EVU3qeZhAOS

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 77.69 KB w języku polskim