Uczestniczymy w grach i zabawach z piłką
Uczestniczymy w grach i zabawach z piłką
Scenariusz lekcji, I etap edukacyjny, wychowanie fizyczne
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
II. Uczeń kończący klasę III
II.3 Sporty całego życia i wypoczynek
II.3.c Uczeń bierze udział w zabawach, minigrach i grach terenowych, zawodach sportowych, respektując reguły i podporządkowując się decyzjom sędziego
Adresat: Uczniowie klasy III
Czas trwania: 45 minut
Cele szczegółowe w zakresie wiadomości
Uczeń:
zna przepisy wybranych gier
Cele szczegółowe w zakresie umiejętności
Uczeń:
bierze udział we współzawodnictwie w roli zawodnika
respektuje przepisy gier
Cele szczegółowe w zakresie postaw
Uczeń:
widzi korzyści współdziałania w zespole
akceptuje decyzje sędziego
Metody: zadaniowa ścisła, zabawowa naśladowcza
Formy i miejsce zajęć
Formy: frontalna, zespołowa
Miejsce ćwiczeń: Sala gimnastyczna lub inne miejsce przygotowane do prowadzenia zajęć
z wychowania fizycznego.
Przybory i przyrządy: Piłki do siatkówki dla każdego, znaczniki (np. szarfy), piłeczki do tenisa stołowego dla każdego, rzutnik multimedialny, laptop.
Zasoby multimedialne
film: „Gry i zabawy doskonalące rzut i chwyt piłki siatkowej – poznajemy minigrę - Połóż piłkę na linii końcowej”
zestaw ilustracji: „Ćwiczenie - podania piłki w zespołach”
prezentacja multimedialna: „Gramy”
Opis przebiegu zajęć
Tok | Opis przebiegu zajęć | Uwagi organizacyjno – metodyczne |
Część wstępna 10 – 15 minut |
Zabawa ożywiająca – „Berek zaczarowany” Berek goni pozostałych. Osoba zberkowana staje Ćwiczenia kształtujące z piłką
| Ustawienie w szeregu. Uczniowie w rozsypce Dla uatrakcyjnienia zabawy wprowadzamy drugiego berka. Ustawienie w rozsypce. Ustawienie w szeregu. Ustawienie w dwóch rzędach. |
Część główna 20 – 25 minut | Ćwiczenia rzutów i chwytów piłki Podania piłki w zespołach: a) Podanie piłki oburącz na wprost – bieg na koniec swojego rzędu. - kierunek biegu - kierunek podania piłki b) Podanie piłki oburącz po skosie – bieg na koniec swojego rzędu. c) Podanie piłki oburącz na wprost – bieg na koniec przeciwnego rzędu. Gra drużynowa „Połóż piłkę na linii końcowej” Zespół, który wylosował piłkę, na sygnał prowadzącego rozpoczyna grę ze środka boiska. Zawodnicy podają do siebie piłkę oburącz, wykonując max. 3 kroki. Zespół zdobywa punkt, kiedy podaniami „dojdzie” do linii końcowej przeciwnika i położy na niej piłkę. Po zdobyciu punktu, zespół przeciwny wznawia grę ze środka boiska. Gra toczy się do 10 punktów. Nie wolno faulować przeciwnika. Za każde niezgodne z przepisami zachowanie na boisku utrata 1 punktu. | Uczniów dzielimy na dwa zespoły. Zespoły oznaczamy szarfami lub innymi znacznikami. |
Część końcowa 10 minut |
| Dzieci w rozsypce. Dzieci w siadzie skrzyżnym. W podsumowaniu nauczyciel podkreśla znaczenie funkcji sędziego podczas sportowego współzawodnictwa. Mówi o potrzebie stosowania się wszystkich uczestników gry do obwiązujących przepisów. |