Uczestniczymy w ruchu drogowym
Scenariusz lekcji: Uczestniczymy w ruchu drogowym
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna:
pojęcie: uczestnik ruchu drogowego (pieszy, pasażer, kierujący pojazdem)
podstawowe obowiązki uczestnika ruchu drogowego (pieszy, rowerzysta)
b) Umiejętności
Uczeń potrafi jako pieszy poprawnie zachowywać się w ruchu drogowym.
b) Postawy
Uczeń potrafi zachować kulturę i dba o bezpieczeństwo na drodze (własne i innych).
2. Metoda i forma pracy
Metody: wycieczka, pogadanka, pokaz, obserwacja
Formy pracy: indywidualna praca ucznia, praca w małych zespołach
3. Środki dydaktyczne
Karta pracy ucznia
Karta ćwiczeń
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Wprowadzenie to tematu lekcji. Omówienie sposobu pracy na lekcji i zastosowanych metod.
Wyjście w plener – przed budynek szkoły.
Obserwacja otoczenia szkoły: rodzaje dróg, parking, usytuowanie budynków, znaki drogowe.
Obserwacja natężenia ruchu drogowego podczas wycieczki; rozpoznanie zagrożeń.
Omawianie na bieżąco zaobserwowanych sytuacji na drodze: poruszanie się pieszych, pasażerowie, kierowcy, rowerzyści.
Przypomnienie zasady przejścia przez jezdnię po pasach; można rozdać wszystkim kolorowe karteczki ilustrujące tę zasadę (załącznik 1). Ćwiczenia w grupie.
Praca w grupach – obserwowanie miejsc, znaków drogowych, zaparkowanych pojazdów na parkingu, zwrócenie uwagi na ludzi oczekujących na przystanku autobusowym, usytuowanie budynków znajdujących się w okolicy szkoły (w zasięgu wzroku uczniów). Obserwacje zostaną wykorzystane w zadaniu (karta pracy ucznia – załącznik 2).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie otrzymują karty pracy i samodzielnie uzupełniają tabelkę (załącznik 2) na podstawie rysunku zamieszczonego poniżej i obserwacji przeprowadzonych podczas wycieczki.
Powrót do sali lekcyjnej; praca w grupach – sprawdzenie poprawności wykonania zadania.
Uświadomienie dzieciom, że znajdując się na drodze – jako np. piesi, pasażerowie, kierowcy, rowerzyści – są uczestnikami ruchu drogowego. Zgodnie z kodeksem ruchu drogowego obowiązują ich zasady opisane w poszczególnych paragrafach. Zaprezentowanie kodeksu i poinformowanie uczniów, iż w trakcie nauki na lekcjach techniki wielokrotnie będą korzystali z przepisów w nim zawartych.
Pogadanka na temat właściwego zachowania różnych uczestników ruchu drogowego – ich kultury na jezdni, na przystankach, w autobusie – i przestrzeganiu przepisów i reguł.
Jak należy wsiadać i jak należy wysiadać ze środków komunikacji publicznej?
Jak należy zachować się na przystanku podczas oczekiwania na autobus?
Jak uczeń dojeżdżający do szkoły autobusem szkolnym powinien się zachować podczas wsiadania?
c) Faza podsumowująca
Propozycja zagadek podsumowujących zagadnienia omawiane na zajęciach:
„Stoi przy drodze, ma jedną nogę i pokazuje podróżnym drogę.” (znak)
„Dobrym okiem, bystrym słuchem, kieruje ulicznym ruchem.” (policjant)
„Ma dwa pasy, białą linię i mkną po niej maszyny.” (jezdnia)
Podanie zadania domowego i zakończenie zajęć.
5. Bibliografia
Bogacka‑Osińska B. Bądź bezpieczny na drodze. Konspekty dla nauczycieli, WSiP, Warszawa 1996.
Kodeks drogowy
Szaflarczyk B. Z Agatką na drodze, wyd. 1., TRAFFIC P, Warszawa 2005.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Przypomnienie zasady przejścia przez jezdnię po pasach
Rozejrzyj się –
najpierw spójrz w lewo,
potem w prawo,
znów w lewo –
i jeśli jest bezpiecznie, przechodź!
Pięć zasad jak pięć palców u ręki.
załącznik 2
Uzupełnij tabelę na podstawie rysunku zamieszczonego poniżej i obserwacji przeprowadzonych podczas wycieczki. UWAGA: Jeden obiekt wpisany poniżej odpowiada jednej literce na rysunku.
Droga główna | Parking | Droga podporządkowana | |||
Droga gruntowa | Remiza OSP (stara) | Remiza OSP (nowa) | |||
Szkoła | Plebania (stara) | Przystanek autobusowy | |||
Przejście dla pieszych | Znaki ostrzegawcze |
Rys 1. Miejsca w otoczeniu szkoły – schematyczny rzut poziomy terenu wokół szkoły
b) Zadanie domowe
Rozwiąż działania matematyczne, a następnie uporządkuj sylaby zgodnie z wynikami uzyskanymi w obliczeniach – od najmniejszej liczby do największej. Przeczytaj i zapamiętaj zdanie, które jest rozwiązaniem. Zapisz je pod tabelką.
Działanie | 2 · 8 = | 2 + 4 = | 40 + 4 + 2 = | 10 + 10 + 6 = | 50 – 14 = | 2 · 28= | 100 – 34 = |
Wynik | |||||||
Sylaba | PIE | BEZ | NA | CZEŃ | STWO | DRO | DZE |
Wpisz sylaby w odpowiednie okienka zgodnie z uzyskanymi wynikami.
6 | 16 | 26 | 36 | 46 | 56 | 66 |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak