Uczymy się rzucać i chwytać piłkę
Uczymy się rzucać i chwytać piłkę
Scenariusz lekcji, I etap edukacyjny, wychowanie fizyczne
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
II. Uczeń kończący klasę III
II.3 Sporty całego życia i wypoczynek
II.3.a Uczeń posługuje się piłką: rzuca, chwyta, kozłuje, odbija i prowadzi ją
Adresat: Uczniowie klasy III
Czas zajęć: 45 minut
Cele szczegółowe w zakresie wiadomości
Uczeń:
zna zasady wybranych zabaw i gier ruchowych
zna technikę wybranych rzutów i podań
Cele szczegółowe w zakresie umiejętności
Uczeń:
wykonuje rzuty jednorącz i oburącz z miejsca i biegu oraz chwyty w różnych pozycjach
Cele szczegółowe w zakresie postaw
Uczeń:
respektuje przepisy gier
ma świadomość możliwości wykorzystania piłki w zabawach i grach w czasie wolnym
Metody nauczania
zabawowa klasyczna, bezpośredniej celowości ruchu, zadaniowa ścisła
Formy i miejsce zajęć
Formy: indywidualna, grupowa
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna, boisko, teren rekreacyjny
Przybory i przyrządy
Minipiłki koszykowe, minipiłki ręczne, minipiłki siatkowe, znaczniki, pachołki, skakanki, komputer, rzutnik.
Zasoby multimedialne:
multimedialna prezentacja komputerowa: „Ćwiczenia oswajające z piłką”.
multimedialna prezentacja komputerowa: „Rodzaje boisk i piłek”.
film „Uczymy się rzucać i chwytać”
Opis przebiegu zajęć
Tok | Opis przebiegu zajęć | Uwagi organizacyjno – metodyczne |
Część wstępna 5 – 10 minut |
Zabawa „Berek – zbijak” Uczeń – berek otrzymuje piłkę i stara się nią trafić w swobodnie biegające po wyznaczonym polu dzieci. Trafione dziecko staje się berkiem. Uczestnik, który złapie piłkę oddaje ją berkowi. Zabawa „Berek – lawina” Uczeń – berek stara się trafić piłką | Zbiórka w rozsypce w siadzie skrzyżnym. Dlaczego chcemy dobrze rzucać, chwytać, kozłować?; krótka wymiana opinii. Używamy piłek zgodnie z ich przeznaczeniem, nie celujemy piłką w głowę. Pole zabawy można modyfikować. Zabawę w kolejnych powtórzeniach można utrudnić przez zwiększenie liczby „berków”. Sposób rzucania dowolny. W kolejnych powtórzeniach można zmieniać sposób poruszania się, np. krokiem odstawno – dostawnym, podskokami, oraz sposób rzucania, np. tylko lewą ręką. |
Część główna 25 – 30 minut | Ćwiczenia indywidualne z piłką
Prezentacja materiałów multimedialnych.
Gra – „Szybko oddaj piłkę” Uczniowie, każdy z piłką, podzieleni na dwa zespoły, ustawiają się na polach oddzielonych linią środkową. Na sygnał rozpoczynają przerzucanie piłek na pole przeciwnika. Po 30 sek., na kolejny sygnał, siadają skrzyżnie | Ustawienie w rozsypce. Demonstracja przez prowadzącego każdego zadania indywidualnego. Liczba powtórzeń nie mniejsza niż 3. Uwaga – im wyżej podrzucisz piłkę, tym więcej czasu będziesz miał na wykonanie zadania przed chwytem. Ćwiczenia można wykonywać zmieniając piłki (ręczna, koszykowa, siatkowa), w celu poznania ich właściwości, np. piłka ręczna, koszykówka. Czas trwania prezentacji nie dłuższy niż 5 min. Dzieci siedzą w dowolnej, niskiej pozycji korekcyjnej przodem do ekranu. Podział na grupy – losowy Linią środkową na sali może być nisko opuszczona siatka, połączone ławeczki, Grę powtórzyć co najmniej Można zmieniać sposób przerzucania piłki np. oburącz, jednorącz, tyłem, pod kolanem. |
Część końcowa 5 – 10 minut |
| Ustawienie w rozsypce. Dzieci w siadzie ugiętym podpartym, łopatki ściągnięte. W podsumowaniu nauczyciel podkreśla konieczność wielokrotnego powtarzania ćwiczeń w celu osiągnięcia spodziewanego efektu. |