Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Uczymy się rzucać i chwytać piłkę

Scenariusz lekcji, I etap edukacyjny, wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

II. Uczeń kończący klasę III

II.3 Sporty całego życia i wypoczynek

II.3.a Uczeń posługuje się piłką: rzuca, chwyta, kozłuje, odbija i prowadzi ją

Adresat: Uczniowie klasy III

Czas zajęć: 45 minut

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady wybranych zabaw i gier ruchowych

  • zna technikę wybranych rzutów i podań

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności

Uczeń:

  • wykonuje rzuty jednorącz i oburącz z miejsca i biegu oraz chwyty w różnych pozycjach

Cele szczegółowe w zakresie postaw

Uczeń:

  • respektuje przepisy gier

  • ma świadomość możliwości wykorzystania piłki w zabawach i grach w czasie wolnym

Metody nauczania

zabawowa klasyczna, bezpośredniej celowości ruchu, zadaniowa ścisła

Formy i miejsce zajęć

Formy: indywidualna, grupowa

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna, boisko, teren rekreacyjny

Przybory i przyrządy

Minipiłki koszykowe, minipiłki ręczne, minipiłki siatkowe, znaczniki, pachołki, skakanki, komputer, rzutnik.

Zasoby multimedialne:

  • multimedialna prezentacja komputerowa: „Ćwiczenia oswajające z piłką”.

  • multimedialna prezentacja komputerowa: „Rodzaje boisk i piłek”.

  • film „Uczymy się rzucać i chwytać”

Opis przebiegu zajęć

Tok

Opis przebiegu zajęć

Uwagi organizacyjno – metodyczne

Część wstępna 5 – 10 minut

  1. Czynności organizacyjno – porządkowe.

  • Zbiórka, powitanie, sprawdzenie przygotowania do zajęć.

  • objaśnienie tematu, rozmowa z uczniami,

  • Prezentacja zasobów multimedialnych filmu i rodzajów boisk i piłek.

  • przypomnienie zasad bezpieczeństwa zajęć
    z piłką,

  • przygotowanie sprzętu.

  1. Rozgrzewka

Zabawa „Berek – zbijak”

Uczeń – berek otrzymuje piłkę i stara się nią trafić w swobodnie biegające po wyznaczonym polu dzieci. Trafione dziecko staje się berkiem. Uczestnik, który złapie piłkę oddaje ją berkowi.

Zabawa „Berek – lawina”

Uczeń – berek stara się trafić piłką
w poruszające się określonym sposobem dzieci. Dziecko trafione staje się kolejnym „berkiem”
i otrzymuje piłkę. Zabawa toczy się do momentu, gdy każde dziecko ma piłkę.

Zbiórka w rozsypce w siadzie skrzyżnym.

Dlaczego chcemy dobrze

rzucać, chwytać, kozłować?; krótka wymiana opinii.

Używamy piłek zgodnie

z ich przeznaczeniem, nie celujemy piłką w głowę.

Pole zabawy można modyfikować.

Zabawę w kolejnych powtórzeniach można utrudnić przez zwiększenie liczby „berków”.

Sposób rzucania dowolny.

W kolejnych powtórzeniach można zmieniać sposób poruszania się, np. krokiem odstawno – dostawnym, podskokami, oraz sposób rzucania, np. tylko lewą ręką.

Część główna 25 – 30 minut

Ćwiczenia indywidualne z piłką

  • W pozycji stojąc, podrzut piłki oburącz, chwyt – oburącz,

  • w pozycji stojąc, podrzut piłki oburącz, wykonanie jak największej liczby klaśnięć, chwyt oburącz,

  • w pozycji stojąc, podrzut piłki, wykonanie pełnego obrotu, chwyt oburącz,

  • z pozycji stojąc, podrzut piłki oburącz, wykonanie przysiadu podpartego, chwyt oburącz w pozycji stojąc,

  • z pozycji stojąc, podrzut piłki oburącz, wykonanie siadu skrzyżnego, chwyt oburącz w pozycji siadu,

  • z pozycji siadu skrzyżnego, podrzut piłki, wykonanie powstania dowolnym sposobem, chwyt oburącz w pozycji stojąc,

  • w pozycji stojąc, piłka z tyłu na wysokości bioder, podrzut w górę i w przód, chwyt oburącz przed klatką piersiową.

Prezentacja materiałów multimedialnych.

  • Prezentacja wybranych slajdów pokazujących oswajanie się z piłką.

Gra – „Szybko oddaj piłkę”

Uczniowie, każdy z piłką, podzieleni na dwa zespoły, ustawiają się na polach oddzielonych linią środkową. Na sygnał rozpoczynają przerzucanie piłek na pole przeciwnika. Po 30 sek., na kolejny sygnał, siadają skrzyżnie
z ramionami na kolanach. Prowadzący liczy piłki po obu stronach linii środkowej – wygrywa zespół, który ma mniej piłek po swojej stronie.

Ustawienie w rozsypce. Demonstracja przez prowadzącego każdego zadania indywidualnego.

Liczba powtórzeń nie mniejsza niż 3.

Uwaga – im wyżej podrzucisz piłkę, tym więcej czasu będziesz miał na wykonanie zadania przed chwytem.

Ćwiczenia można wykonywać zmieniając piłki (ręczna, koszykowa, siatkowa), w celu poznania ich właściwości, np. piłka ręczna, koszykówka.

Czas trwania prezentacji nie dłuższy niż 5 min. Dzieci siedzą w dowolnej, niskiej pozycji korekcyjnej przodem do ekranu.

Podział na grupy – losowy
(np. z worka każdy losuje szarfę/znacznik) lub wyznaczony (nauczyciel dobiera składy zgodnie z zasadą „równych sił”).

Linią środkową na sali może być nisko opuszczona siatka, połączone ławeczki,
a w terenie pole można ograniczyć skakankami, pachołkami.

Grę powtórzyć co najmniej
2 razy.

Można zmieniać sposób przerzucania piłki np. oburącz, jednorącz, tyłem, pod kolanem.

Część końcowa 5 – 10 minut

  1. Ćwiczenia oddechowe i rozluźniające
    w niskich pozycjach

  • W leżeniu tyłem wdech nosem z unoszeniem ramion za głowę, powolny wydech ustami, ramion do pozycji wzdłuż tułowia,

  • w leżeniu przodem mocne wyciągnięcie ramion i nóg – elongacja kręgosłupa.

  1. Czynności organizacyjno – porządkowe

  • Porządkowanie miejsca ćwiczeń,

  • omówienie zajęć, pożegnanie.

Ustawienie w rozsypce.

Dzieci w siadzie ugiętym podpartym, łopatki ściągnięte.

W podsumowaniu nauczyciel podkreśla konieczność wielokrotnego powtarzania ćwiczeń w celu osiągnięcia spodziewanego efektu.

R1ehivcZEzYrZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 84.50 KB w języku polskim
RkgSjH8TU6OWc

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 45.24 KB w języku polskim