Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Udajemy się do krainy bajek

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest morał bajki,

  • zna różne typy bajek,

  • zna różne znaczenia słowa „bajka”.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • płynnie czytać tekst literacki,

  • dostrzegać zróżnicowanie języka utworów,

  • wskazać w tekście pouczające fragmenty,

  • porównać różne teksty literackie,

  • zauważyć i ocenić funkcję zwrotów i wyrażeń potocznych zawartych w tekście literackim,

  • dostrzec przenośne znaczenie tekstu,

  • posługiwać się słownikiem.

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem, poszukująca, ćwiczenie płynnego czytania, praca ze słownikiem.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik do kształcenia literackiego, tekst bajki Ignacego Krasickiego Kruk i Lis, przykłady bajek znanych uczniom z dzieciństwa, Słownik języka polskiego.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi uczniów o głośne przeczytanie bajki Beaty Krupskiej Bajka o rycerzu
i królu
.

[Podręcznik: M. Jędrychowska, Z. A. Kłakówna, To lubię! Podręcznik do języka polskiego zreformowanej szkoły podstawowej. Teksty i zadania. Klasa 5. Książka ucznia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2000, s. 36‑38.]

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel moderuje interpretację utworu, podając kolejno polecenia:

  • Przedstaw wydarzenia, o których jest mowa w bajce.

  • Określ cechy Króla (Jak się zachowywał? Jaki miał stosunek do podwładnych? Jak traktował swoje stanowisko). Czy jest to tradycyjny wizerunek króla?

  • Na pewno znasz wiele innych bajek o księżniczce i rycerzu. Czy pamiętasz ich treść? Zastanów się, jaki jest charakter tych utworów. Weź pod uwagę formę bajki, początek i zakończenie, charakter i wygląd rycerza oraz księżniczki, opisy wydarzeń.

  • Czy można powiedzieć, że w Bajce o rycerzu i królu świat przedstawiony został niejako „wywrócony do góry nogami”? Swoją odpowiedź uzasadnij.

  • Jakim językiem posłużyła się Beata Krupska, pisząc swój utwór?

Po zakończeniu pracy nauczyciel rozdaje tekst bajki Ignacego Krasickiego Kruk i Lis. Uczniowie głośno czytają tekst utworu, odpowiednio modulując głos, zwracają uwagę na znaki interpunkcyjne. Potem nauczyciel prosi o opisanie sytuacji przedstawionej w bajce. Aby ułatwić pracę, zadaje pytania:

  1. Jak mógłbyś ocenić zachowanie Kruka i Lisa. Wypisz słowa i zwroty oceniające ich postępowanie.

[Przykładowo:
Lis – chytry, cwany, przebiegły, podstępny

Kruk – pyszny, butny, łasy na pochwały, naiwny]

  1. Znajdź w Słowniku języka polskiego definicję słów: bajka i morał. Zapisz je w zeszycie.

Bajka: 1. opowiadanie o treści fantastycznej, zmyślonej lub osnutej na podaniach, legendach; baśń 2. krótki utwór, przeważnie wierszowany, o charakterze satyrycznym
i dydaktycznym.

[Uniwersalny słownik języka polskiego, pod red. S. Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, tom 1, s. 175.]

Morał: pouczający wniosek, który można wyciągnąć z jakiegoś wydarzenia lub sytuacji;
w literaturze dydaktycznej, np. w bajce lub przypowieści, często formułowany bezpośrednio i umieszczany na końcu utworu

[Uniwersalny słownik języka polskiego, pod red. S. Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, tom 2, s. 715.]

  1. Jaki morał został zawarty w bajce Ignacego Krasickiego?

c) Faza podsumowująca

Na zakończenie prowadzący prowadzi krótka rozmowę. Uczniowie odpowiadają na pytanie: Która z form bajki podoba ci się najbardziej i dlaczego?

5. Bibliografia

  1. Jędrychowska M., Kłakówna Z. A., To lubię! Podręcznik do języka polskiego zreformowanej szkoły podstawowej. Teksty i zadania. Klasa 5. Książka ucznia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2000.

  2. Krasicki I., Kruk i lis, [w:] tegoż, Bajki, Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”, Warszawa 1983, s. 10 .

  3. Uniwersalny słownik języka polskiego, pod red. S. Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Wyjaśnij, jak rozumiesz przenośne znaczenie zwrotu: „Ktoś bajki opowiada”.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RPS7gbVyGeh0B

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 117.51 KB w języku polskim
R1G5iHUWBwMBe

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.00 KB w języku polskim