E-materiały do kształcenia zawodowego
Udogodnienia stosowane przy obsłudze komputerów przez osoby niewidome i słabowidzące
INF.10 Obsługa oprogramowania i sprzętu informatycznego wspomagających użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – Technik tyfloinformatyk 351204
bg‑gold
Udogodnienia stosowane na stanowisku dla użytkownika niewidomego i słabowidzącego
GRA EDUKACYJNA
Spis treści
Wersja gry edukacyjnej dla użytkownika niewidomego i słabowidzącego (do odtwarzania z czytnikiem)Wersja gry edukacyjnej dla użytkownika niewidomego i słabowidzącego (do odtwarzania z czytnikiem)
Wersja gry edukacyjnej dla użytkownika słabowidzącego (z lektorem)Wersja gry edukacyjnej dla użytkownika słabowidzącego (z lektorem)
1. Wersja gry edukacyjnej dla użytkownika niewidomego i słabowidzącego (do odtwarzania z czytnikiem)

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DdweY8nFH
Źródło: "Refreshable Braille display 40 cells", Sebastien.delorme, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0; "Index Everest-D V5, a braille embosser", Romina Santarelli / Secretaría de Cultura de la Nación, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-2.0; "プレクストーク", Hajime NAKANO, Wikimedia Commons, CC-BY-2.0; "Widok z Doliny Litworowej", Paweł Opioła, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0; Przykład tyflografiki opracowanej na potrzeby projektu "Repozytorium otwartego dostępu do dorobku naukowego i dydaktycznego UJ" z publikacji: R. Kłosowicz, J. Mormul, "Erytrea i jej wpływ na sytuację polityczną w Rogu Afryki", oprac. J. Dzięglewska, tylko do użytku edukacyjnego; Marta Bylica, Joanna Dzięglewska, Lech Kolasiński, Dostępna grafika dotykowa. O procesie powstawania adaptacji grafik dla osób z niepełnosprawnością wzroku, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2021, tylko do użytku edukacyjnego; "Repozytorium otwartego dostępu do dorobku naukowego i dydaktycznego UJ" z publikacji o Chryzanthemum zawadzkii, oprac. L. Kolasiński, tylko do użytku edukacyjnego; "Symbol of visual impairments", E mln e, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0; "Vintage computer mock-up isolated", freepik, domena publiczna.
Ćwiczenie 1
Które elementy sprzętu będą przydatne na stanowisku komputerowym osoby niewidomej?
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3
Ćwiczenie 4
Jaki program możesz zastosować, by konwertować dokument tekstowy na dokument Braille'a?
Ćwiczenie 5
Jakie wymagania musi spełnić komputer, by można na nim zainstalować program NVDA?
Ćwiczenie 6
Wskaż wszystkie klawisze, które mogą pełnić funkcję klawisza NVDA:
Ćwiczenie 7
Który parametr należy dostosować w skanerze, aby przygotować do skanowania dokument zapisany bardzo małą czcionką?
Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 9
Jakie są cechy grafiki dotykowej?
Ćwiczenie 10
Co umożliwiają przeglądarki książek w formacie DAISY?
Ćwiczenie 11
Na jakiej zasadzie działa klawiatura brajlowska?
Ćwiczenie 12
Na co trzeba zwrócić uwagę, przygotowując tekst do wydruku brajlowskiego?
Ćwiczenie 13
Które typy programów, może obsługiwać dzięki czytnikowi ekranu osoba z dysfunkcją wzroku?
Ćwiczenie 14
Które cechy powodują, że powiększalnik ma więcej zastosowań niż lupa elektroniczna?
Ćwiczenie 15
Jakie funkcje pełni program powiększający?
Ćwiczenie 16
Ćwiczenie 17
Której funkcji nie obsługuje format DAISY?
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Wersja gry edukacyjnej dla użytkownika słabowidzącego (z lektorem)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
