E-materiały do kształcenia zawodowego

Bezpieczeństwo ruchu drogowego

TDR.01. Eksploatacja środków transportu drogowego - Kierowca mechanik 832201, Technik transportu drogowego 311927

bg‑turquoise

Udzielanie pierwszej pomocy poszkodowanym w kolizjach i wypadkach drogowych

INTERAKTYWNE NARZĘDZIE TYPU SCENARIO‑BASED LEARNING

1
Instrukcja do gry

Aby rozpocząć grę, kliknij przycisk WŁĄCZ TRYB PEŁNOEKRANOWY lewym klawiszem myszy.

RAc1f9AiaIaLx
Ekran początkowy gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeczytaj wprowadzenie, scrolluj ekran za pomocą pokrętła myszy lub używając przycisku strzałki w dół na klawiaturze. Gdy przeczytasz całość, kliknij przycisk ROZPOCZNIJ GRĘ.

RgMee1wxC0yKH
Ekran startowy gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wybierz misję, którą pragniesz ukończyć wcielając się w postać ratownika medycznego lub skorzystaj z samouczka, klikając pod wybranym elementem lewym klawiszem myszy na przycisku ROZPOCZNIJ.

RgUOrg4goScxX
Wybór misji
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przerwanie i powrót do gry

Jeśli w trakcie gry chcesz zechcesz ją przerwać, kliknij w tekst ZAMKNIJ GRĘ, znajdujący się w prawym, górnym rogu, lub ikonę wyłączania znajdującą się obok tego tekstu. Możesz to zrobić na dowolnym etapie gry.

R1UwkMi81wmIh
Przykładowy pasek górny w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy zechcesz ponownie przystąpić do gry, wykonaj zadania początkowe (opisane w temacie Rozpoczęcie gry w początkowej części niniejszej instrukcji). Na ekranie rozpoczynającym się od słów: Witaj ponownie w grze, kliknij przycisk KONTYNUUJ GRĘ, widoczny na środku ekranu. Wrócisz wówczas do miejsca, w którym przerwałeś grę. Będziesz mógł ją kontynuować bez konieczności powtarzania wszystkich modułów od początku.

Rj7ec2wVhAGVt
Przycisk KONTYNUUJ GRĘ
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Obsługa paneli poszczególnych misji

Na ekranie początkowym wybierz jedną z misji, klikając pod nią przycisk ROZPOCZNIJ.

R1Fo5y4PUNvlc
Wybór misji
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapoznaj się z treścią wprowadzającą w sytuację, następnie kliknij  w przyciski DALEJ.

RvTEUXP8qO2B6
Treści wprowadzające do misji
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Rozwiązuj zadania. Rodzaje zadań zostały opisane poniżej.

Po przejściu danego poziomu trudności zobaczysz ekran z gratulacjami:

ReFJ28hs3pEj9
Podsumowanie misji w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli chcesz powtórzyć wiedzę z tego poziomu gry, możesz wykonać zadania ponownie, klikając przycisk POWTÓRZ MISJĘ.

Jeśli chcesz przejść do kolejnej misji, kliknij przycisk ZAPISZ WYNIK.

Po przejściu misji otrzymasz odznakę, którą zobaczysz na ekranie od razu po jego ukończeniu.

RelaF0k4xCw1o
Przykładowa odznaka w grze
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0. Englishsquare.pl Sp. z o.o.

Zdobyte oznaki widoczne są po kliknięciu przycisku ZOBACZ ODZNAKI lub ikony oczka, która znajduje się w lewym górnym rogu ekranu.

R1Zdrqj1X2eae
Pasek postępu w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1I9TxTmlLyeH
Przykładowe odznaki
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0. Englishsquare.pl Sp. z o.o.

Następnie kliknij przycisk WRÓĆ DO POPRZEDNIEJ STRONY.

Wybierz kolejną misję, klikając pod nim przycisk ROZPOCZNIJ.

Po przejściu wszystkich misji, zobaczysz ekran z gratulacjami. To znak, że ukończyłeś wszystkie misje. Ekran prezentuje Twoje wyniki oraz zdobyte odznaki.

R1cuOx2UtKUIJ
Podsumowanie gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknij przycisk ZAGRAJ JESZCZE RAZ, aby powtórzyć grę, lub ZAMKNIJ GRĘ, aby ją zakończyć.

R1BtzICqE9xPn
Przyciski ZAGRAJ JESZCZE RAZ i ZAMKNIJ GRĘ
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Rodzaje zadań

Zadanie typu: test jednokrotnego wyboru

Zadanie tego typu wymaga od Ciebie wybrania jednej prawidłowej odpowiedzi na postawione pytanie. Przeczytaj opis, polecenie i zaznacz odpowiedź. Zatwierdź ją przyciskiem ZATWIERDŹ ODPOWIEDŹ.

R1TGDmILS2JAH
Przykładowe pytanie w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu przycisku ZATWIERDŹ ODPOWIEDŹ pokaże się komentarz do rozwiązanego zadania.

Jeśli udzieliłeś nieprawidłowej odpowiedzi, zobaczysz komunikat tego typu:

RKO1BKQLQw1ca
Przykładowy komunikat o błędnej odpowiedzi w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknij KONTYNUUJ.

Jeśli prawidłowo wykonałeś zadanie, zobaczysz komunikat tego typu.

R7fiK4esuaTVE
Przykładowy komunikat o poprawnej odpowiedzi w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknij teraz przycisk KONTYNUUJ i przejdź do kolejnego zadania.

Zadanie typu: test wielokrotnego wyboru

Zadanie tego typu wymaga od Ciebie wybrania kilku prawidłowych odpowiedzi na postawione pytanie. Przeczytaj opis, polecenie i zaznacz odpowiedzi.

R1LRnkfs9OIUU
Przykładowe pytanie w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu przycisku ZATWIERDŹ ODPOWIEDŹ pokaże się komentarz do rozwiązanego zadania oraz możliwość przejścia do kolejnego ekranu.

Zadanie typu: przeciągnij i upuść (drag & drope)

W zadaniu tego typu na ekranie zobaczysz puste pola, do których trzeba przeciągnąć znajdujące się obok kafelki z tekstami, zgodnie z poleceniem. Aby to zrobić, najedź kursorem na wybrany kafelek, kliknij w niego lewym przyciskiem myszy, przytrzymaj, przeciągnij na odpowiednie pole, a następnie upuść, zwalniając wciśnięty przycisk myszy.

RH3JUKla27KZd
Przykładowe zadanie w grze
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jeśli chcesz przenieść kafelek na inne pole, najedź na niego kursorem i przenieś na inne pole, przytrzymując wciśnięty lewy przycisk myszy.

Po rozpoczęciu wykonywania zadania uaktywni się szary przycisk SPRAWDŹ, umieszczony w prawym górnym rogu ekranu, co poznasz po zmianie jego koloru na czarny.

R1DY7yjnMXBpO
Przycisk SPRAWDŹ
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu przycisku SPRAWDŹ pokaże się komentarz do rozwiązanego zadania oraz możliwość jego powtórzenia bądź przejścia do kolejnego ekranu.

Samouczek

W samouczku znajdują się informacje przydatne w zadaniach drugiej misji. Aby potwierdzić zapoznanie się z informacjami należy zaznaczyć odpowiedź z napisem DALEJ i następnie kliknąć na przycisk DALEJ.

RQwqwrJambAjx
Przykładowa treść samouczka
Źródło: licencja: CC BY-SA 3.0. Englishsquare.pl Sp. z o.o.
R5YjGEtJInAJ8
Nagranie przedstawiające wstęp do gry.
Rn1tpgeiwSUpI
Gra "scenario based learning" - Udzielanie pierwszej pomocy poszkodowanym w kolizjach i wypadkach drogowych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Instrukcja

Udzielanie pierwszej pomocy poszkodowanym w kolizjach i wypadkach drogowych.

Celem gry jest uzupełnienie i weryfikacja wiedzy z zakresu udzielania pierwszej pomocy w sytuacji wypadku samochodowego, czyli: oceny sytuacji na miejscu zdarzenia, oceny bezpieczeństwa, zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu udzielania pomocy, wezwania służb ratowniczych, udzielenia pierwszej pomocy adekwatnie do stwierdzonego urazu lub stanu poszkodowanego oraz opieki nad poszkodowanym po udzielonej pomocy do czasu przejęcia poszkodowanego przez służby ratunkowe.

Test składa się z dwóch części oraz samouczka.
W pierwszej częsci znajduje się 14 ćwiczeń dotyczących postępowania w przypadku wystąpnienia zdarzenia opisanego na początku testu.
W drugiej części znadjuje się pięć ćwiczeń dotyczących postępowania w przypadku poszczególnych urazów. Część ta poprzedzona jest samouczkiem.
W teście znadjują się następujace tyoy ćwiczeń:

  1. Pytania jednokrotnego wyboru, w których znajdziesz dwa rodzaje ćwiczeń:

    • pytania z trzema odpowiedziami,

    • pytania z czterema odpowiedziami.

    W każdym przypadku tylko jedna odpowiedź jest poprawna.

  2. Pytania wielokrotnego wyboru. W każdym przypadku więcej niż jedna odpowiedź jest poprawna.

  3. Porządkowanie elementów. Elementy są porządkowane od góry do dołu.

1. Część pierwsza.

Zdarzenia drogowe możemy podzielić na dwa rodzaje - kolizje i wypadki. Różnica jest zasadnicza: różne są ich skutki. Kolizje odnoszą się wyłącznie do strat majątkowych, natomiast wypadki odnoszą się do zdarzeń, w wyniku których przynajmniej jeden z uczestników poniósł śmierć lub doznał obrażeń ciała.

Zdarzenie miało miejsce na drodze krajowej, na obszarze zabudowanym przy wjeździe do miasteczka. Droga ma po jednym pasie ruchu w każdym kierunku oraz pobocze. Obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h oraz zakaz wyprzedzania.

Pojazd osobowy wyprzedza ciągnik siodłowy w miejscu niedozwolonym, w wyniku czego, aby uniknąć zderzenia czołowego, jadący z naprzeciwka ciągnik siodłowy zjeżdża na przeciwległy pas, jednocześnie uderzając w drugi pojazd osobowy. Sprawca zdarzenia ucieka z miejsca wypadku. Ty jesteś świadkiem tego zdarzenia. Kierowca ciągnika siodłowego jest przytomny, natomiast z uwagi na stan szoku, w którym się znajduje, związany z adrenaliną i obecną sytuacją, nie może świadomie podjąć żadnych spójnych i logicznych czynności. Kierowca drugiego samochodu osobowego żyje, ale jest nieprzytomny. Wymaga natychmiastowej pomocy. Jesteś jedyną osobą, która jest w stanie mu pomóc.

Przed Tobą kilka zadań, które zweryfikują, czy potrafisz udzielić poszkodowanemu pierwszej pomocy.

RxdV3YIKHIRUf
Ćwiczenie 1
Znasz już miejsce, w jakim wydarzył się wypadek oraz wiesz, jak do niego doszło. Wiesz też, że życie i zdrowie jednego z uczestników wypadku jest zagrożone. Co powinieneś zrobić w pierwszej kolejności? Zaznacz prawidłowią odpowiedź.
RoHGg7gHnPTDl
Ćwiczenie 2
Jak brzmi numer alarmowy? Zaznacz poprawną odpowiedź:
R13MGsFhi38lL
Ćwiczenie 3
Co powinieneś zrobić w następnej kolejności po wykonaniu telefonu na numer alarmowy? Zaznacz poprawną odpowiedź.
Ru72nYq0i27Cb
Ćwiczenie 4
Które z poniższych obrażeń/objawów należą do klasyfikacji, z którą zapoznałeś się w poprzednim zadaniu ? Zaznacz poprawne odpowiedzi:
RuznnHCfOFbqv
Ćwiczenie 5
Kolejnym krokiem, jaki powinieneś wykonać jest próba wybrania i użycia odpowiedniego sprzętu, celem zabezpieczenia siebie, miejsca zdarzenia i poszkodowanych. Które z wymienionych elementów są elementami w pełni wyposażonej apteczki samochodowej? Zaznacz poprawne odpowiedzi.
R1VEgnNctDcyb
Ćwiczenie 6
Co należy robić z kamizelką odblaskową? Zaznacz poprawną odpowiedź.
RpBAbwocFg7H4
Ćwiczenie 7
O czym jeszcze powinieneś pamiętać będąc świadkiem wypadku? Zaznacz poprawne odpowiedzi.
R1R2WaHzbv8vq
Ćwiczenie 8
Czym można oznaczyć miejsce wypadku? Zaznacz poprawne odpowiedzi.
RsUH1Y0b6HiBs
Ćwiczenie 9
Wśród poniższych zdań, wybierz te, które są prawdziwe w odniesieniu do udzielania pierwszej pomocy. Zaznacz poprawne odpowiedzi.
RjOhUS2PThrVC
Ćwiczenie 10
Jako pierwszym należy udzielić pomocy osobom, które... Zaznacz poprawną odpowiedź.
RESprQAUUsGAU
Ćwiczenie 11
Czym jest resuscytacja? Zaznacz poprawną odpowiedź.
R1Fidi37j8mBe
Ćwiczenie 12
R1TmavdiY9VDt
Ćwiczenie 13
Jaka jest prawidłowa kolejność wykonywanie resuscytacji krążeniowo-oddechowej? Przeciągnij frazy w odpowiednie miejsca, tak aby ułożyć je w poprawnej kolejności:
RCJQquOOVkGbL
Ćwiczenie 14
Jak należy uciskać klatkę piersiową w czasie resuscytacji dorosłego? Zaznacz poprawną odpowiedź.

2. Część druga.

Udało Ci się udzielić pomocy poszkodowanemu z samochodu osobowego. Jednak nagle orientujesz się, że kierowca ciągnika siodłowego zaczyna się dziwnie zachowywać. Nie wiesz, co mu jest, ale musisz udzielić mu pomocy. W tym celu zapoznaj się z rodzajami obrażeń, jakie mogą wystąpić w wyniku wypadku oraz zasadami udzielania pomocy w przypadku każdego z nich. Znajdziesz je w poniższym samouczku.

1
Samouczek

Zranienie

  1. Zatrzymaj krwotok z rany poprzez uciśnięcie miejsca krwawienia za pomocą jałowego opatrunku.

  2. Oczyść ranę z ziemi i drobnych ciał obcych.

  3. Umyj ranę wodą z mydłem, przemyj środkiem dezynfekującym.

  4. Załóż jałowy opatrunek, zbliżając brzegi rany.

  5. Zabandażuj ranę.

  6. W razie potrzeby skonsultuj się z lekarzem (profilaktyka przeciwtężcowa).

  7. Dużych, ostrych przedmiotów nie usuwaj z rany; unieruchom je i pozostaw do czasu przyjazdu personelu medycznego.

Złamanie

  1. Unieruchom kończynę.

  2. Złamaną rękę podwieś na chuście lub bandażu.

  3. Złamaną nogę połóż na deseczce i unieruchom bandażem.

  4. Ustabilizuj złamaną nogę, mocując ją do zdrowej nogi za pomocą bandaża.

  5. Jeśli załamie jest otwarte, opatrz ranę za pomocą jałowego opatrunku z gazy; pamiętaj, aby nie wciskać do środka odłamków kostnych.

  6. Wezwij zespół ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer alarmowy 112 lub 999.
    Zwichnięcie

  7. Przyłóż zimny okład na zwichnięty staw.

  8. Unieruchom w pozycji, jaką wybierze sobie poszkodowany.

  9. W razie silnego bólu podaj leki przeciwbólowe.

  10. Jeśli zajdzie taka potrzeba, wezwij zespół ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer alarmowy 999 lub 112.

Krwotok z rany

  1. Załóż jałowy opatrunek na ranę.

  2. Zastosuj miejscowy ucisk na ranę.

  3. Unieś zranioną kończynę powyżej tułowia.

  4. Jeśli zajdzie taka potrzeba, wezwij zespół ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer alarmowy 999 lub 112.

Omdlenie

  1. Ułóż poszkodowanego na plecach z nogami uniesionymi wyżej niż tułów.

  2. Zastosuj zimne okłady na twarz.

  3. Jeżeli utrata świadomości lub splątanie (utrudniony kontakt słowny z poszkodowanym) przedłuża się, wezwij zespół ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer alarmowy 999 lub 112.

Uraz kręgosłupa

  1. Jeśli poszkodowany jest przytomny, ale podejrzewasz uraz kręgosłupa, nie ruszaj go.

  2. Pozostaw go w pozycji zastanej, unikaj przenoszenia poszkodowanego.

  3. Wezwij zespół ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer alarmowy 999 lub 112. Jeżeli zajdzie potrzeba przeniesienia chorego, możesz to zrobić tylko przy użyciu noszy lub szerokiej deski, nie zmieniając płaszczyzny ciała poszkodowanego w czasie przenoszenia.

Porażenie prądem

  1. Nie dotykaj osoby porażonej prądem, zanim nie odłączysz jej od źródła prądu.

  2. Odłącz bezpieczniki (korki), wyjmij z gniazdka wtyczkę urządzenia elektrycznego, które spowodowało porażenie.

  3. Zabezpiecz siebie przed porażeniem (użyj do tego np. drewnianego kija, włóż gumowe rękawice).

  4. Sprawdź stan poszkodowanego – czy jest przytomny, czy oddycha.

  5. Wezwij zespół ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer alarmowy 999 lub 112.

  6. Jeśli poszkodowany nie oddycha prawidłowo, wykonaj 30 uciśnięć klatki piersiowej, 2 oddechy ratownicze, kontynuuj uciskanie klatki piersiowej i oddechy ratownicze w sekwencji 30:2 lub jedynie uciskanie klatki piersiowej z częstością 100 – 120/min.

  7. Jeśli poszkodowany jest nieprzytomny, ale oddycha prawidłowo, ułóż go w pozycji bocznej.

  8. Załóż opatrunek na oparzone miejsce.

  9. Pozostań z poszkodowanym do czasu przybycia zespołu ratownictwa medycznego.

Oparzenia

  1. Jeśli zajdzie taka potrzeba, wezwij straż pożarną, dzwoniąc pod numer alarmowy 112 lub 998.

  2. Ochładzaj oparzoną część ciała czystą wodą o temperaturze ok. 20°C od 10 do 20 minut.

  3. Zabezpiecz oparzoną część ciała jałowym opatrunkiem.

  4. W razie silnego bólu podaj leki przeciwbólowe.

  5. Jeśli oparzenie jest rozlegle, wezwij zespół ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer alarmowy 112 lub 999.

  6. Jeśli oparzona jest ręka, zdejmij biżuterię – zanim narastający obrzęk to uniemożliwi.

  7. W przypadku oparzeń chemicznych natychmiast usuń zanieczyszczone ubranie (przed rozpoczęciem polewania wodą).

  8. Jeśli ubranie jest wtopione w ciało, to nie zrywaj go, tylko wytnij ubranie wokół rany.

Krwawienie z nosa

  1. Posadź poszkodowanego z głową lekko pochyloną do przodu.

  2. Poszkodowany powinien oddychać ustami.

  3. Na kark i czoło przyłóż zimy okład, np. ręcznik nasączony zimną wodą lub kostki lodu owinięte w materiał.

  4. Przyłóż do nosa gazik lub chusteczkę, uciśnij krwawiące nozdrze i utrzymuj ucisk przez ok 10 minut.

  5. Jeśli krwotok z nosa jest silny, nie ustępuje po wykonaniu wymienionych czynności (trwa dłużej niż 15 – 20 minut) lub doszło do urazu głowy, szyi albo gdy występują zaburzenia świadomości, należy wezwać zespół ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer alarmowy 999 lub 112.

Ciało obce w drogach oddechowych

1. U dorosłego

  1. Zachęcaj poszkodowanego do kaszlu.

  2. Jeśli to nie spowoduje usunięcia ciała obcego, pochyl go do przodu i wykonaj do 5 energicznych uderzeń nadgarstkiem w okolicę międzyłopatkową, stojąc za poszkodowanym.

  3. Jeśli to nie spowoduje usunięcia ciała obcego, stań blisko za poszkodowanym, pochyl go do przodu, przyłóż swoje splecione ręce w okolice nadbrzusza i dynamicznie uciskaj do 5 razy jego nadbrzusze (w okolicy połowy odległości pomiędzy pępkiem a końcem mostka).

  4. Jeśli te czynności nie spowodują usunięcia ciała obcego z dróg oddechowych, kontynuuj uderzenia w okolicę międzyłopatkową na przemian z uciśnięciami nadbrzusza.

  5. Jeśli poszkodowany straci przytomność: ● bezpiecznie ułóż go na ziemi, ● wezwij zespół ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer alarmowy 999 lub 112, ● rozpocznij resuscytację krążeniowo‑oddechową w sekwencji: 30 uciśnięć klatki piersiowej, 2 oddechy ratownicze.

2. U dziecka przytomnego

  1. W przypadku nieefektywnego kaszlu wykonaj 5 uderzeń w okolicę międzyłopatkową.

  2. Niemowlę ułóż głową w dół na własnym przedramieniu, następnie wykonaj 5 uderzeń w okolicę międzyłopatkową.

  3. Jeśli uderzenia w okolicę międzyłopatkową są nieskuteczne, wykonaj uciśnięcia klatki piersiowej u niemowląt, a u dzieci starszych – uciśnięcia nadbrzusza.

  4. Kontynuuj powyższe czynności w sekwencji: 5 uderzeń w okolicę międzyłopatkową, 5 uciśnięć nadbrzusza do momentu wydalenia ciała obcego.

3. U dziecka nieprzytomnego

  1. Udrożnij drogi oddechowe, wykonaj 2 oddechy ratownicze, rozpocznij resuscytację krążeniowo‑oddechową: 30 uciśnięć klatki piersiowej, 2 oddechy ratownicze.

Przed Tobą 5 zadań sprawdzających, czy wiesz, jak postępować w przypadku poszczególnych urazów.

Rz1lcDHdcaESl
Ćwiczenie 15
Które z wymienionych urazów, mogą dotyczyć uczestnika wypadku drogowego? Zaznacz poprawne odpowiedzi.
RGfVG3kuUZZLL
Ćwiczenie 16
Kiedy możesz użyć kołnierza stabilizującego? Zaznacz poprawną odpowiedź.
R1yhr2OKoAeRI
Ćwiczenie 17
W przypadku których z wymienionych urazów należy unieruchomić kończynę? Zaznacz poprawne odpowiedzi.
RaJX7v2EeteFW
Ćwiczenie 18
Jak należy postąpić z poszkodowanym w przypadku urazu kręgosłupa? Zaznacz poprawną odpowiedź.
R1FKF1BJhGMT0
Ćwiczenie 19
Co należy zrobić po udzieleniu pierwszej pomocy? Zaznacz poprawną odpowiedź.

Powiązane ćwiczenia